Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven willen gezamenlijk onderhandelen met techreuzen

Mediabedrijven willen gezamenlijk onderhandelen met techreuzen

AMSTERDAM (ANP) - Twaalf Nederlandse mediabedrijven willen gezamenlijk over hun zogeheten uitgeversrecht onderhandelen. Dat bestaat sinds begin vorige maand toen een Europese richtlijn het voor nieuwsmedia makkelijker maakte om controle te krijgen over hoe hun berichten worden doorgeplaatst. Hoewel de mediabedrijven geen partijen noemen waar ze gezamenlijk mee willen onderhandelen, gaat het hoogstwaarschijnlijk om techbedrijven Facebook en Google.

Het zit mediabedrijven al langer dwars dat Google en Facebook doorverwijzen naar hun berichten en mede daardoor veel meer advertentie-inkomsten binnenhalen dan de nieuwssites en -zenders zelf. Het Nederlandse initiatief staat niet op zichzelf. Eerder kondigde een grote groep Deense mediabedrijven al aan samen te willen onderhandelen.

Naast NOS, NPO, Talpa en RTL hebben ook DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant, het AD en Nu.nl, en Mediahuis, dat achter De Telegraaf, NRC en een reeks regionale kranten zit, zich aangesloten bij het initiatief. Ook de uitgevers van het Reformatorisch Dagblad, het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad en tijdschriftenuitgevers als ONE Business en WPG Media doen mee.

De twaalf uitgevers en omroepen stellen nog wel enige tijd nodig te hebben om te onderzoeken of het lukt om tot gezamenlijke afspraken te komen. Dat wijten ze aan "de complexiteit van dit thema".

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

1 uur geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

1 uur geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

4 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

5 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

6 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

8 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

8 uur geleden