Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.853 bezoekers 5 leden Log in

3.8 Bersbucherwald / Bezau


Bezau

In het echt:

Bezau is het einde van de lijn. Het is een stationnetje aan de voet van de Alpen in Vorarlberg. Vroeger waren er nog plannen voor doortrekken van de lijn, maar het is er nooit van gekomen. Bezau wordt bereikt na een gemoedelijke rit door weide's, langs boerderijen en door kleine bossages die daartussen groeien. Tegenwoordig is Bezau het hoofdkwartier van het Wälderbähnle, met een overkapping voor de lokomotieven en rijtuigen en een kleine werkplaats. 

In real life:

Bezau is the end of the line. It's a station at the foot of the high Alps of Vorarlberg. There have been plans to stretch the line a bit further, but those plannes never became reality. Bezau is reached after a friendy ride through farmlands and grasslands, passing the farmerhouses and some small groups of trees growing in between. Today Bezau is the museumlines headquarters, with a shed for the carriages and a workshop for the locomotives.

In Model:

Bezau is ook hier een echt eindstation met mogelijkheid tot opbergen of repareren van een lok, wegzetten van materieel en overlaadmogelijkheden te over. Net als in het echt ligt Bezau bij mij ingeklemd tussen "bergen" (bij zij zijn het de muren van de kamer en het dak). 

Bij mij echter geen weidse landerijen en boerderijen, maar een bos. Het Bersbucherwald wat tussen Andelsbuch en Schwarzenberg ligt, heb ik hier neergezet. Ik heb geen ruimte voor weide's, maar een slingerspoortje door een bos is prima en past er goed bij.

The model:

Bezau is a real endstation with the possibility to shelter or repair a locomotive, set aside and unload cars and deliver fuel and water for the locomotives. Like reality, my station Bezau is wedged between the high mountains (only at my model these are the roof and the walls of the room)

In my model no grasslands and farmhouses, I'm planning a bit of the Bersbucherwald here which originates between Schwarzenberg and Andelsbuch. I don't have space for grasslands, but a small winding track in the forest fits allright here.

 

Het kopstation Bezau..

Eindelijk, eindelijk is Bezau aan de beurt om een beetje aangekleed te worden. Bijna een jaar na begin van de bouw is er een achtergrond geplaatst en geschildert bij Bezau.

The endtstion Bezau. Finally Bezau has been given a backgrond, almost a year after the start of building the layout.

Als de aankleding gemaakt wordt moet wellicht de kleur nog wat aangepast worden, maar de bergen op de achtergrond passen er goed bij.

Possibly the colours needs to be altered a bit when the scenery has been made, but the mountains in the back really fit the scene.

Bezau heeft een landschap gekregen. De gaten tussen de achtergrond en de rails zijn dichtgemaakt en met piepschuim en gips is het tunnelportaal van de Rotachtunnel gemaakt die onder bezau doorloopt. De afwerking naar de voorkant van de baan is ook gemaakt, dit wordt straks vriendelijk grasland met een hekje, koetjes etc..

Bezau got a landscape. the holes between the background and de baseboard of the trackwork have been closed and with styrofoal and plaster the Rotachtunnel entrance has been finished which leads the line under Bezau. The finishing to the front of the layout also has been made, this will later be covered with lush grassy fields with cows etc..

Er is een waterkraan geplaatst bij de lokloods achterin, de lokloods zelf moet nog gemaakt worden. Het station sluit netjes aan op de rails en rondom kan nu een weg worden gemaakt.

A watersupply has been installed at the engineshed at the back, however the shed has to be made yet. The stationbuilding now fits the track and around the building the road can be made.

Gezien vanaf een stukje verder weg. Bezau is nu een bestemming geworden en niet meer een plank met rails.

Seen from further away, Bezay now became a station and not just some track on a board flying in space somewhere.

Bij Bezau staan een paar Bomen in een groepje bij de inrit.

At Bezau a few trees have been planted at the entrance.

   

 

Het is voorjaar en de Boeren Hans en Bruno gaan samen met hun Vader Max de koeien naar de hoger gelegen weides brengen. In goed gebruik gaat dit in volledige klederdracht en krijgen de koeien hun bellen om. Het is best een flinke klus en ze hebben hun ogen hard nodig om de koeien in de gaten te houden.. Zo'n optocht met versierde koeien heet een "Alpaufzug" oftewel een Alpenoptocht.

It's spring and the Farmers Hans and Bruno with their father Max are going to bring their cattle to the higher grasslands on the Alps. As tradition they dress up in folkore clothes and their cows have their sundaybest bells. It's a though job since they need to watch the cows constantly. This movement of cattle is called "Alpaufzug" and that means Alpine Parade.

  

 Hans is een beetje moe en sloft vooruit. Bruno heeft vanwege het warme weer zijn hesje uitgedaan en pa met zijn bierbuik dabbert er een beetje achteraan. De koeien zijn eigenlijk zwartwitte geweest totdat ik ze een lichte buik, donkere rug en zwarte neus heb gegeven. De bel is een koperkleurig kraaltje en hun halsbanden zijn een lik rode verf..

 Hans is tired a bit already, Bruno took of his jacket because of the weather and dad with his beerbelly walks behind them all. The cows once where dutch black/white versions untill I painted the bellys light, de backs darker and their noses black. The bells are tiny coppercoloured beads and the band on which the bell is attached a bit of red paint..

     

Ze komen juist uit het Bersbucherwald en moeten Bezau door om bij de alpenweides te komen. Gelukkig is het nu niet druk op de weg en zijn de koeien niet onder de indruk van de trein..

Just out of the Bersbucherwald the parade needs to cross Bezau to get to the Alpine grasslands. Luckily it isn't that crowded on the road yet and the cows are used to the trains..

 

Hoe goed ze ook gewend zijn, wat er nu het Bersbucherwald door komt knallen is wel erg veel van het goede. Een zware goederentrein wordt getrokken door 2 stoomloks en stampt het heideveld door naar de bocht waarmee de spoorlijn parallel komt met de weg.

No matter how well the cows are used to trains, the thing coming through the Bersbucherwald is a bit too much. A heavy goodstrain is pulled by the 2 steamengines of the line and crosses the field to the curce which brings the line parallel to the road.

 

Het Bersbucherwoud is nog een stevig naaldbos wat nu beschermd is en niet weggehaald mag worden voor bos of landbouw. Behalve dat het een mooi bos is om met de trein doorheen te tuffen en in te wandelen, is het een ideale achtergrond voor Doren-Sulzberg, wat hieronder ligt. Vanaf ooghoogte bij dit station valt het spoor door het bos niet op en lijkt dit bos op het rivierdal wat achter het station omhoogkomt

The Bersbucherforrest is still a heavy forrest which now is protected against farmers and woodproduction. Apart from being a nice forrest to cross by train and to hike in, it's also an ideal background to Doren Sulzberg, the station situated beneath the forrest. From the Stations viewpoint it looks like the Valley of the river Ache.

 

 

 

 

 

 

Een trein staat klaar voor vertek bij bezau, getrokken door de U25

A train ready for departure at Bezau, the U25 leading the train.

 

Mooi plaatje.. / Nice picture

Omhoog