Unilever: leveren zelf ook in door hoge kosten
LONDEN (ANP) - Hoewel Unilever zijn prijzen heeft verhoogd, doet het bedrijf er van alles aan om zijn klanten die last van hoge inflatie hebben tegemoet te komen. Dat zegt topman Alan Jope van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern. "We hebben gemiddeld driekwart van onze kostenstijgingen doorberekend, dus we hebben zelf ook op onze winstmarge ingeleverd."
Daarnaast heeft Unilever producten in alle prijssegmenten, benadrukt Jope, die in juli plaats gaat voor Hein Schumacher. "We zien dat zowel de premium-producten als de goedkope producten relatief populair zijn. Maar de middengroep doet het minder", aldus Jope.
Hij denkt dan ook niet dat Unilever in een groep bedrijven kan worden gezet die profiteert van de huidige marktomstandigheden, zoals bijvoorbeeld olie- en gasbedrijven en energieleveranciers. "We zitten heel dicht op onze klanten en als we succesvol willen zijn op langere termijn moeten we voorzichtig zijn met prijsverhogingen", stelt Jope. Daarnaast controleren winkelketens Unilever ook. "Zij willen echt wel bewijs zien op basis waarvan wij onze prijzen verhogen en zullen al te hoge toenames niet accepteren."
Winst blijft op peil
De winst van Unilever bleef dan ook ongeveer op peil, benadrukken Jope en financieel directeur Graeme Pitkethly. "Onze onderliggende winst ging met 0,5 procent omhoog en zou zelfs gedaald zijn zonder gunstige effecten van wisselkoersen", aldus Pitkethly. Een forse stijging van de nettowinst wordt veroorzaakt door de opbrengsten van de verkoop van de theetak vorig jaar.
Verder loopt de hoeveelheid zaken die Unilever in Rusland doet terug. Het concern besloot vorig jaar na de Russische inval in Oekraïne niet te vertrekken uit Rusland, maar die tak wel helemaal apart te zetten. "Er gaat geen geld in en uit en we voeren geen goederen in Rusland in. Dat is een beter alternatief dan onze fabrieken daar aan een ander bedrijf verkopen of aan de Russische staat", verdedigt Jope de keuze. "Op deze manier dragen we minder bij aan de Russische economie en staan we achter ons personeel in Rusland."
Schenkingen aan Oekraïne
Daarnaast deed Unilever het nodige voor Oekraïne, stelt Jope. "We hebben tientallen miljoenen euro's aan Oekraïne en Oekraïense vluchtelingen geschonken in geld en in voedsel- en hygiëneproducten."
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
19 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
20 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden