
TNO: industrie moet schade chemicaliën al bij ontwikkeling weten
DEN HAAG (ANP) - De industrie moet bij het ontwikkelen van chemische stoffen al vanaf het begin kijken hoe schadelijk die zijn voor de gezondheid van mensen en het milieu, vinden onderzoekers van onderzoeksinstituut TNO. Nu wordt het schadelijke effect van stoffen als PFAS of bestrijdingsmiddelen vaak pas bekend als zij al op de markt zijn of hun productieproces vergevorderd is. Als bedrijven al vanaf het begin de mogelijke risico's kennen, kunnen zij volgens TNO op tijd maatregelen nemen om schade te zoveel mogelijk te voorkomen.
TNO werkt daarom aan een hulpmiddel waarmee vroeg in de ontwikkelingsfase onder meer te zien is wat de gezondheids- en milieueffecten zijn van een bepaalde stof. Daarin staan nu volgens de onderzoekers ruim 1 miljoen stoffen. Bedrijven kunnen dan bijvoorbeeld met experts kijken hoe een nieuwe stof zo goed en veilig mogelijk gemaakt kan worden.
Als bedrijven tijdens de ontwikkeling investeren in maatregelen tegen schadelijke effecten kan dat later kosten schelen, zegt onderzoekster Hedwig Braakhuis. "Je voorkomt dat je de maatschappij opzadelt met problemen, zoals bij microplastics en PFAS." Poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) breken niet of nauwelijks af in het milieu en worden in verband gebracht met kanker, verhoogd cholesterol en voortplantingsproblemen.
Reputatieschade
TNO-onderzoeker Wouter Fransman wijst ook op reputatieschade en schikkingen. Zo kocht Philips onlangs claims in de Verenigde Staten af voor 1,1 miljard dollar aan patiënten die zeggen gezondheidsschade te hebben opgelopen door slaapapneu-apparaten van het concern. Schade pas in kaart brengen als een stof op de markt komt is "dweilen met de kraan open", volgens hem. "Er is een groot aantal chemicaliën op de markt en dat aantal neemt toe."
Over bepaalde chemische stoffen is soms niet alle informatie beschikbaar, zegt Braakhuis. Volgens haar kunnen bedrijven een stof dan vaak wel vergelijken met een stof die daarop lijkt.
Meer uit Financieel
STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG) - Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft afgelopen kwartaal geprofiteerd van kostenverlagingen en een sterke vraag naar zijn dames- en sportcollecties.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De website van de Consumentenbond lag donderdag tijdelijk plat, door de grote drukte van mensen die zich willen aanmelden voor de massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigde een woordvoerster na berichtgeving door verschillende media. Inmiddels is de website wel weer bereikbaar.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Shell stond donderdag bij de stijgers op de Amsterdamse beurs. Het olie- en gasconcern verklaarde geen bod op zijn Britse branchegenoot BP te overwegen en geen gesprekken met BP te hebben gevoerd over een mogelijke overname. Shell reageerde daarmee op berichtgeving van zakenkrant The Wall Street Journal dat het in onderhandeling zou zijn over een overname van BP.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Alle mobiele klanten van telecomprovider Odido zijn weer online, na de grote landelijke storingen met bellen en mobiel internetten op woensdag. Dat meldt een woordvoerder van Odido. Een kleine groep klanten had nog last van de storingen, maar dat is nu dus voorbij.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederlandse beleggers zijn in de afgelopen zes maanden negatiever geworden over beleggen in de Verenigde Staten, meldt RaboResearch op basis van een enquête onder 1868 beleggers. De Amerikaanse president Donald Trump wordt door een grote meerderheid van de beleggers genoemd als reden voor hun negatievere blik op de VS.
2 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse invoerheffingen op auto's zijn voor Japan onaanvaardbaar, stelt Ryosei Akazawa, de belangrijkste handelsgezant van het land. Volgens hem hebben Japanse bedrijven inmiddels meer dan 60 miljard dollar geïnvesteerd in de Verenigde Staten en 2,3 miljoen lokale banen gecreëerd.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Consumentenbond begint samen met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een claimprocedure tegen Booking.com om kunstmatig hoge hotelprijzen. De bekende hotelboekingsite heeft volgens de organisaties jarenlang concurrentieregels geschonden, en daarom zou een vergoeding voor consumenten op zijn plaats zijn.
3 uur geleden