Symbolisch einde missie Afghanistan: generaal draagt bevel over
KABUL (ANP/RTR) - De hoogste Amerikaanse generaal in Afghanistan heeft maandag een stap teruggedaan. Austin Miller heeft tijdens een ceremonie in hoofdstad Kabul het bevel overgedragen aan generaal Kenneth McKenzie. De ceremonie wordt gezien als een symbolisch einde van de twee decennia durende militaire missie van de Verenigde Staten in het door conflict verscheurde land. McKenzie zal de missie vanuit de Verenigde Staten aansturen.
Miller was de laatste Amerikaanse viersterrengeneraal die vanuit Afghanistan het bevel voerde. Als hoofd van het 'Central Command' van de strijdkrachten leidt McKenzie vanuit Florida de Amerikaanse troepen in meerdere conflictgebieden.
Het vertrek van Miller komt op een gevoelig moment. De VS vochten de afgelopen twintig jaar tegen de moslimextremisten van de Taliban. Die zijn nu weer bezig aan een opmars. Toch gaat de Amerikaanse terugtrekking door. Die moet eind augustus zijn afgerond.
Militaire oplossing
Generaal McKenzie vloog voor de gelegenheid naar Kabul. Hij benadrukte dat zijn land de Afghaanse veiligheidstroepen blijft steunen. "Het wordt heel anders dan voorheen, dat ga ik niet bagatelliseren", zei de topmilitair tegen de pers. Hij erkende ook dat de Taliban lijken aan te sturen op een "militaire oplossing" voor het conflict in hun land. In het vredesoverleg met de jihadisten lijkt weinig beweging meer te zitten.
McKenzie kan voorlopig nog opdracht geven tot luchtaanvallen om lokale bondgenoten te helpen. Hij beklemtoont dat de nadruk later zal komen te liggen op de strijd tegen terreurorganisaties als al-Qaeda en Islamitische Staat. De VS willen voorkomen dat terroristen Afghanistan als uitvalsbasis kunnen gebruiken, zoals gebeurde in de aanloop naar de aanslagen op Amerika van 11 september 2001.
Nieuwe veiligheidsmissie
Niet alle Amerikanen vertrekken uit Afghanistan. Schout-bij-nacht Peter Vasely komt aan het hoofd te staan van een nieuwe veiligheidsmissie. Die gaat over de bewaking van diplomatieke posten en het vliegveld. Het is ongebruikelijk dat een dergelijke rol toevalt aan iemand met zo'n hoge rang, maar volgens een hoge Amerikaanse defensiefunctionaris is de situatie in Afghanistan "uniek".
De 60-jarige generaal Miller ondervond ook persoonlijk hoe gevaarlijk het werk in Afghanistan kan zijn. In 2018 begon een Afghaanse lijfwacht te schieten toen de Amerikaan een bezoek bracht aan de provincie Kandahar. De schutter doodde een machtige politiechef die in de buurt van de generaal stond. Meerdere Amerikanen raakten gewond, maar Miller bleef zelf ongedeerd.
Meer uit Buitenland
OSLO (ANP) - De rechtbank van Oslo heeft een verzoek van Marius Borg Høiby om vrijgelaten te worden uit voorlopige hechtenis afgewezen, melden Noorse media. De zoon van de Noorse kroonprinses Mette-Marit diende het verzoek maandag in nadat hij werd veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf.
15 minuten geledenWASHINGTON (ANP/RTR/AFP) - Het akkoord dat Iran en de VS zijn overeengekomen, is elektronisch ondertekend door president Donald Trump, vicepresident Vance en de Iraanse parlementsvoorzitter Mohammed Bagher Ghalibaf. Dat meldt een hoge Amerikaanse functionaris maandag tegen Reuters.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - Rusland zit vermoedelijk achter brandstichtingen die gericht waren tegen de Britse premier Keir Starmer. Dat meldt de Britse omroep BBC op basis van eigen onderzoek. Een jonge Russische diplomaat zou de brandstichters opdracht hebben gegeven.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Verenigde Staten hebben de scheepvaart gewaarschuwd dat de Amerikaanse zeeblokkade van Iraanse havens nog van kracht is. Dat staat in een bericht van de krijgsmacht dat persbureau Reuters heeft ingezien.
2 uur geledenÉVIAN (ANP) - Iran moet echt veranderen om af te komen van Europese sancties, zegt Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. "Als er geen gedragsverandering is, kun je de sancties voor het schenden van de mensenrechten en voor massavernietigingswapens niet opheffen."
2 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt "maritieme servicekosten" te gaan rekenen voor schepen die door de Straat van Hormuz varen. Dat meldt een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken tijdens een persconferentie. Deze servicekosten komen naar eigen zeggen in de plaats van tolheffing en zouden in de overeenkomst staan die Iran met de VS heeft gesloten.
4 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - Een functionaris van Hezbollah heeft gezegd dat de groepering geen operaties heeft uitgevoerd sinds de aankondiging van het akkoord tussen Iran en de Verenigde Staten. De bron, die anoniem wenst te blijven, zegt ook dat het standpunt over de wapenstilstand afhankelijk is van de naleving door Israël.
4 uur geleden