Sony klimt op hogere Japanse beurs na Netflix-deal
TOKIO (ANP) - Het aandeel Sony behoorde vrijdag tot de sterkste stijgers op de aandelenbeurs in Tokio. Beleggers reageerden verheugd op de grote deal die het Japanse elektronicaconcern heeft gesloten met het Amerikaanse Netflix. De hoop dat Japanse bedrijven de komende weken met goede resultaten en vooruitzichten zullen komen, zorgde daarbij voor een positieve stemming op de beursvloer in de Japanse hoofdstad. Elders in de Aziatische regio lieten de belangrijkste beursgraadmeters verliezen zien.
De Nikkei in Tokio ging 0,2 procent hoger het weekeinde in op 29.768,06 punten. Sony dikte bijna 3 procent aan. Videostreamingdienst Netflix krijgt komende jaren in de Verenigde Staten de exclusieve rechten op films van de entertainmenttak van Sony. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, is niet naar buiten gebracht. Sony biedt Netflix ook de kans om films te kopen die niet naar de bioscoop gaan en mee te doen met de productie van deze projecten.
Toshiba zakte 5 procent. De voorzitter van het technologiebedrijf noemde het overnamebod van 20 miljard dollar dat investeerder CVC eerder deze week uitbracht op Toshiba "volledig ongevraagd". Ook vereist een mogelijke deal de goedkeuring van verschillende mededingingsautoriteiten.
Fast Retailing
Fast Retailing verloor dik 3 procent. De Japanse eigenaar van kledingketen Uniqlo schroefde zijn winstverwachting op dankzij sterke halfjaarresultaten. Beleggers hadden echter op meer gehoopt. Het bedrijf is de coronapandemie relatief goed doorgekomen dankzij zijn focus op Japan en China en wist de zware klap voor de retailsector in Europa en de Verenigde Staten te ontlopen. Uniqlo profiteerde daarbij van de verkoop van mondkapjes en de sterke vraag naar joggingbroeken en andere comfortabel zittende kleding tijdens de lockdowns.
De beurzen in Shanghai en Hongkong noteerden tussentijds ruim 1 procent lager. Uit cijfers van de Chinese overheid bleek dat de producentenprijzen in maart met 4,4 procent zijn gestegen. Dat is de sterkste prijsstijging sinds juli 2018. De prijzen die fabrikanten voor hun producten vragen zitten in de lift door het sterke herstel van de op een na grootste economie ter wereld. In Hongkong steeg fintechbedrijf Linklogis 8 procent bij zijn beursdebuut. Het Chinese internetconcern Tencent, dat een belang heeft in Linklogis, daalde 0,7 procent.
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
14 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden