Senaat steunt wet over app CoronaMelder
DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet over de app CoronaMelder. In een hoofdelijke stemming gaven 51 senatoren hun steun. Tegen stemden 19 senatoren, van Forum voor Democratie, PVV, Partij voor de Dieren en fractie-Otten.
De app waarschuwt mensen die dicht in de buurt zijn geweest van iemand die besmet is. Het gebruik ervan is vrijwillig en de privacy van gebruikers die de app op hun telefoon hebben geïnstalleerd, is beschermd. De wet die daarvoor is ontwikkeld, geeft aan deze zaken een wettelijke grondslag.
Daarnaast nam de Kamer unaniem een motie aan van senator Arda Gerkens (SP) over het doorontwikkelen van de app, om het vertrouwen in en de veiligheid van de CoronaMelder te vergroten. Gebruikers moeten de app nu downloaden via de Apple App Store of Google Play Store. De senaat wil dat het kabinet nog andere mogelijkheden onderzoekt zodat gebruikers de app ook los van deze twee bedrijven kunnen gebruiken.
Minister gaat in op kritiek
Eerder dinsdagochtend gaf al ruim twee derde van de senaat aan positief te zijn over de tijdelijke wet. Naast coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zijn ook GroenLinks, PvdA, SP, SGP en OSF voorstander. Antwoorden van zorgminister Hugo de Jonge moesten sommigen nog definitief over de streep trekken. Maandagavond was de minister ook al op flink wat kritiek ingegaan.
De tegenstanders vinden onder meer dat de wet overbodig is. Ook hebben ze twijfels over de garanties voor de privacy. Daarnaast vinden ze dat alle ballen moeten worden gezet op de uitbreiding van de testcapaciteit. Als die er niet voldoende is, kunnen te veel mensen die een melding ontvangen en geen klachten hebben, zich niet snel laten testen.
Verschillende partijen vinden het een probleem dat mensen dan meteen tien dagen in quarantaine moeten gaan, om uit te sluiten dat ze besmet zijn. Volgens De Jonge is dat laatste niet anders dan bij contacten die via het gewone bron- en contactonderzoek van de GGD naar voren komen.
Begin september ging de Tweede Kamer al akkoord met het wetsvoorstel.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden