Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Problematiek met het regelen van douane documenten wordt steeds groter

Problematiek met het regelen van douane documenten wordt steeds groter

Vanaf 2023 gaat het nieuwe Douane Management Systeem (DMS) de huidige systemen volledig vervangen. Een grote verandering die impact heeft op alle aangevers in Nederland. Ook kampt de logistieke sector nog steeds, én erger dan ooit, met de gevolgen van personeelstekorten bij logistieke dienstverleners en expediteurs. Er zijn te weinig declaranten, het duurt te lang voor je je documenten hebt en het is te foutgevoelig. Kortom: het wordt een steeds grotere uitdaging om op een goedkope, snelle en foutloze manier je douane documenten te regelen. Tekort aan declarantenJos de Jonge, logistiek expert en medeoprichter van HelloContainer weet er alles over. “Bijna alle bedrijven die goederen exporteren gebruiken tussenpersonen die douane documenten voor ze regelen. Die tussenpersonen komen simpelweg declaranten tekort. Het is een behoorlijk bureaucratisch beroep, je moet heel consistent allerlei papieren invullen, en dat 50 of zelfs 100 keer per dag. Er gaan vaak meerdere mails en telefoontjes heen en weer omdat er gegevens missen, wat veel tijd kost. Ook moet de declarant de informatie heel nauwkeurig overzetten in het douane systeem wat vaak fouten oplevert. Toch is deze persoon wél de meest kostbare resource in het proces.”

Weg gedigitaliseerd
“Wij van HelloContainer hebben een douane module ontwikkeld die de declarant zó ver heeft gedigitaliseerd dat deze niet meer nodig is. Het systeem wat wij hebben bedacht is zo slim dat het zelf bepaalde checks doet zodat je eigenlijk geen fouten meer kúnt maken. Via ons platform kun je je gehele containertransport van A tot Z zelf digitaal regelen. Omdat er in de markt veel vraag is naar deze oplossing, hebben we besloten om de douanemodule nu ook los te gaan aanbieden.”

Nieuw Douane Management Systeem
“Veel tussenpersonen en exporterende bedrijven gebruiken douane software om aangiftes te doen. Vanaf 1 januari moeten al deze systemen kunnen praten met het nieuwe douane systeem: DMS. Een verandering die grote impact heeft op heel veel partijen. Wij krijgen steeds stukjes informatie van de douane over hoe we de koppeling moeten ontwikkelen. Sinds 1 juli worden geleidelijk steeds meer groepen overgezet naar het nieuwe systeem. Onze IT specialisten zijn daarom hard aan de slag om de koppeling te maken zodat als het nieuwe systeem live gaat, ons platform direct aansluit.”

Intelligentere controles
“Een reden voor de invoering van het nieuwe systeem is dat de douane bezuinigt en veel minder ambtenaren heeft rondlopen om controles uit te voeren dan vroeger. Met het nieuwe systeem kunnen er intelligentere controles worden gedaan. Enerzijds omdat je straks veel meer informatie aanlevert bij de douane zodat ze inzicht hebben in de hele supply chain; van laadadres, exporteur, rederij, haven tot aan eindbestemming. Maar ook worden bedrijven in de keten straks zelf verantwoordelijk voor een deel van deze controles via zogenaamde self-assessments. Bedrijven die dit mogen zijn zogenaamde Autorised Economic Operators. De douane belooft dat wanneer alle partijen in de keten van jouw transport deze status hebben, de kans op controle minimaal is.”

Meer werk voor bedrijven
“Voor exporterende bedrijven levert het dus extra werk op om meer gegevens te moeten aanleveren, maar uiteindelijk ook een tijdsbesparing qua controles als je de AEO-status hebt. In ons geval gaan we straks 1 op de 100 containers steekproefsgewijs controleren. Dat hoeft niet fysiek te zijn maar dat kan door bijvoorbeeld alle documenten te checken. Onze klanten zeggen wel dat er bananen inzitten, maar hoe kunnen we op basis van de papieren ook echt weten of dat zo is? Je kijkt dan of de gewichten kloppen en de waardes overeenkomen met het gene dat ze opgeven. Daar bovenop komt de douane eens in de 3 jaar langs om die assessments te controleren, of je dat doet conform het niveau dat ze mogen verwachten van een Autorised Economic Operator.”

Containertransport van A tot Z gedigitaliseerd
“De roots van het huidige douane systeem stamt nog uit de jaren 80. Wij van HelloContainer hebben het eerste digitale platform ontwikkeld om zelf je volledige containertransport te regelen, in een paar klikken, waaronder je douane documenten. Met volledig inzicht in vaarschema’s, prijzen, kwaliteit van aanbieders en de CO2-uitstoot van jouw verladingen zetten we in op transparantie in de markt en willen we de scheepvaart verduurzamen. Wij hebben het hele proces gedigitaliseerd en zijn blij dat de douane ook nieuwe stappen zet in het verbeteren van hun systemen.”

Regel je douane documenten via HelloContainer
“De module om aangiftes te doen voor de douane is nú al beschikbaar op HelloContainer. Onze klanten gebruiken de module ook allemaal. Je regelt binnen 3 minuten de juiste documenten, zonder fouten. Een voordeel van onze module is ook dat je geen abonnementskosten betaalt. We bieden wel bundels aan die je kunt kopen, dat kan vanaf € 1,99 per document. Je kunt ook altijd de mogelijkheden in het platform uitbreiden met bijvoorbeeld de track & trace of andere modules.”

Zelf ervaren hoe makkelijk je douane documenten regelt via HelloContainer? Vraag de gratis demo aan via: https://www.hellocontainer.com/nl/platform-tour/

Meer uit Zeeland

Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 week geleden
Exclusieve bijeenkomst | St. Anna Harbour Resort

Op vrijdag 8 maar 2024 organiseerden de ontwikkelaar St. Anna Harbour Resort B.V. , een initiatief van Aannemingsbedrijf Fraanje uit Lewedorp en TEAMforREAL uit Goes, een ‘sneak peek’ bijeenkomst in de brasserie van Ardi Keukens te Sint-Annaland, exclusief voor een select aantal geïnteresseerden van het allereerste uur. ‘For Your Eyes Only’ In de sfeervolle brasserie van Ardi Keukens te Sint-Analand (tevens trots projectpartner) werden zo’n 70 geïnteresseerden gastvrij ontvangen om als éérste een uitgebreide update te ontvangen aangaande de ontwikkeling en verkoop van unieke havenfrontappartementen voor permanente bewoning, op het havenplateau van Sint-Annaland. Exclusief op uitnodiging, ofwel ‘for your eyes only’. Minstens zo spannend als de gelijknamige Bond film, als we de reacties mogen geloven.

1 week geleden
Nederlandse ondernemers slapen slecht

Op vrijdag 15 maart is het de Internationale Dag van de Slaap. Twee derde van de Nederlandse ondernemers zegt dat slaapproblemen hun dagelijks functioneren verstoren. Dit komt naar voren uit onderzoek van ABN AMRO Verzekeringen, waar ruim 600 ondernemers aan deelnamen. Maar meer Nederlanders worstelen met hun slaap: het afgelopen jaar hebben iedere maand gemiddeld 25.000 mensen op Google gezocht naar een oplossing voor hun slaapproblemen.   ABN AMRO Verzekeringen zocht in samenwerking met Hallo Slaap uit wat het slaappatroon van Nederlandse ondernemers is en of zij slaapproblemen ervaren. De meest opvallende uitkomst; 41% van de ondernemers heeft een verstoorde slaap, wat flink hoger ligt dan het landelijke gemiddelde (20-25%*). Twee derde van de respondenten (68%) zegt dat slaapproblemen hun dagelijks functioneren verstoren. Toch denken de ondernemers dat ze dit goed kunnen verbloemen. Slechts 25% geeft aan dat hun omgeving zou kunnen merken dat er slaapproblemen spelen.   De sectoren die het meest last hebben van een verstoord slaappatroon zijn: Transport Zorg Horeca Handel Zakelijke dienstverlening * Bron: slaapexpert Irma Leijten van LIJV   Uurtje(s) minder Volgens Irma Leijten, slaapexpert bij Lekker In Je Vel (LIJV), hebben de meeste Nederlanders zes tot negen uur slaap nodig. “Uiteraard zijn er uitzonderingen. Sommige mensen vinden slapen nu eenmaal heerlijk, anderen vinden dit zonde van hun tijd”, legt Leijten uit. Uit eerder onderzoek blijkt dat 20% van de Nederlandse ondernemers minder slaap nodig denkt te hebben dan de gemiddelde zes tot negen uur die wordt geadviseerd.   “Helaas komen slaapproblemen veel voor. Gemiddeld gezien ervaart 20 tot 25% van de bevolking drie of meer nachten per week problemen met inslapen, doorslapen, te vroeg wakker worden of niet fit wakker worden”, zegt Leijten. “Bij onregelmatige werktijden kan dit zelfs oplopen tot 40 tot 45%. Het onderzoek laat bij ondernemers een soortgelijk patroon zien.”   Goede nachtrust is belangrijk Een verstoorde nachtrust blijkt vooral van invloed op het concentratievermogen van de ondernemers. Maar liefst 70% geeft aan deze concentratieproblemen te ervaren als gevolg van slaapproblemen. In slaap vallen blijkt minder moeite te kosten dan doorslapen. 52% van de respondenten ervaart problemen met in slaap vallen, terwijl 69% moeite heeft met doorslapen. Het blijkt toch wel dat de slaapproblemen ondernemers niet onberoerd laten: 65% is bezorgd over de slaapproblemen die er spelen.   Leijten benadrukt het belang van een goede nachtrust. “Slaapproblemen kunnen leiden tot minder productiviteit en een lagere kwaliteit van werk. Je maakt meer fouten. En dat maakt je werk minder leuk. Onvoldoende slaap zorgt zo tot harder willen werken om toch die voldoening uit je werk te halen. Ook kan slecht slapen in een aantal branches grote gevolgen hebben voor de veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan transport, bouw en zorg.”   Online op zoek Dat meer Nederlanders worstelen met hun slaap blijkt uit de zoekopdrachten bij Google; hier zochten het afgelopen jaar maandelijks gemiddeld 25.000 mensen naar een oplossing voor hun slaapprobleem. Er werd voornamelijk gezocht naar tips om weer in slaap te komen.   Dat er zoveel online wordt gezocht naar slaaptips verbaast Leijten niet. “De meeste mensen met slaapproblemen zoeken geen professionele hulp. Vaak blijven ze zelf naar oplossingen zoeken. Ze proberen tips op internet uit of halen natuurlijke slaapmiddelen in huis. Vaak zonder succes. Slaapmedicatie is meestal ook geen oplossing. Dit helpt je om tijdelijk beter in te slapen en meer te slapen, maar dat effect neemt al na twee weken af. Wanneer je last hebt van een verstoorde slaap, ben je vaker gebaat bij slaapcoaching. Professionele hulp dus, waarbij je leert om de ontspannen relatie met slaap te herstellen.”   Meer weten over het onderzoek en alle resultaten zien? Kijk dan hier.

1 week geleden
Nieuwe datum Horecabeurs 2025

Na het succes van de 60e editie van de Horecabeurs Goes is de datum voor de 61e editie al vastgesteld. Reserveer de data van 17 en 18 maart 2025 alvast in je agenda, want dan zal de bruisende Horecabeurs opnieuw plaatsvinden in de Zeelandhallen in Goes.

2 weken geleden
Tien nieuwe namen voor VESTROCK 2024

Vandaag voegen we nog 10 schitterende namen toe aan de line-up van VESTROCK 2024! Maak je klaar voor een heerlijk (muzikaal) weekend op 31 mei en 1 juni, want de volgende acts komen dat weekend naar Hulst: Oscar and the Wolf (BE), The Reytons (UK), Master Peace (UK), Mould (NL, Hulst), Kind Human (NL, Middelburg), Four In Blood (NL, Hulst). 

2 weken geleden
Activiteiten ondernemersorganisaties van de Circulaire Economie

Een meer circulaire economie (CE) biedt de kans om minder afhankelijk te worden van andere werelddelen voor grondstoffen, om schoner te produceren én het biedt kans op nieuwe innovaties. Juist Nederland is met zijn sterke maakindustrie, innovatieve afvalverwerkende industrie, de logistiek én met onze kennis(instellingen) als geen ander gepositioneerd om hier de lead in te nemen. Zo zetten we Nederland op voorsprong en krijgen we meer controle. Om de vele voordelen van CE te belichten, en ondernemers te helpen met praktische problemen, organiseren VNO-NCW en MKB-Nederland samen met regionale ondernemersorganisaties, het Versnellingshuis en overheden de week van de CE (11 t/m 16 maart). Hieronder een overzicht van alle activiteiten komende week. Bijgevoegd vindt u ook ons nieuwste pamflet over CE met meer informatie

2 weken geleden
18 april: Inspirerende kennissessie Lievens en Rijkswaterstaat

Op donderdag 18 april nodigen we jullie uit om deel te nemen aan een inspirerende kennissessie. We combineren deze bijeenkomst met onze jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV). Lievens uit Middelburg neemt ons mee in de wereld van omgevingscommunicatie. Samen met Rijkswaterstaat laten ze ons een praktijkcase zien van het recente communicatietraject rondom de Vlaketunnel. Programma:17.00 uur – Ontvangst17.30 uur – Omgevingscommunicatie en praktijkcase18.30 uur – Lichte maaltijd19.00 uur – ALV19.30 uur – Borrel

2 weken geleden