Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Problematiek met het regelen van douane documenten wordt steeds groter

Problematiek met het regelen van douane documenten wordt steeds groter

Vanaf 2023 gaat het nieuwe Douane Management Systeem (DMS) de huidige systemen volledig vervangen. Een grote verandering die impact heeft op alle aangevers in Nederland. Ook kampt de logistieke sector nog steeds, én erger dan ooit, met de gevolgen van personeelstekorten bij logistieke dienstverleners en expediteurs. Er zijn te weinig declaranten, het duurt te lang voor je je documenten hebt en het is te foutgevoelig. Kortom: het wordt een steeds grotere uitdaging om op een goedkope, snelle en foutloze manier je douane documenten te regelen. Tekort aan declarantenJos de Jonge, logistiek expert en medeoprichter van HelloContainer weet er alles over. “Bijna alle bedrijven die goederen exporteren gebruiken tussenpersonen die douane documenten voor ze regelen. Die tussenpersonen komen simpelweg declaranten tekort. Het is een behoorlijk bureaucratisch beroep, je moet heel consistent allerlei papieren invullen, en dat 50 of zelfs 100 keer per dag. Er gaan vaak meerdere mails en telefoontjes heen en weer omdat er gegevens missen, wat veel tijd kost. Ook moet de declarant de informatie heel nauwkeurig overzetten in het douane systeem wat vaak fouten oplevert. Toch is deze persoon wél de meest kostbare resource in het proces.”

Weg gedigitaliseerd
“Wij van HelloContainer hebben een douane module ontwikkeld die de declarant zó ver heeft gedigitaliseerd dat deze niet meer nodig is. Het systeem wat wij hebben bedacht is zo slim dat het zelf bepaalde checks doet zodat je eigenlijk geen fouten meer kúnt maken. Via ons platform kun je je gehele containertransport van A tot Z zelf digitaal regelen. Omdat er in de markt veel vraag is naar deze oplossing, hebben we besloten om de douanemodule nu ook los te gaan aanbieden.”

Nieuw Douane Management Systeem
“Veel tussenpersonen en exporterende bedrijven gebruiken douane software om aangiftes te doen. Vanaf 1 januari moeten al deze systemen kunnen praten met het nieuwe douane systeem: DMS. Een verandering die grote impact heeft op heel veel partijen. Wij krijgen steeds stukjes informatie van de douane over hoe we de koppeling moeten ontwikkelen. Sinds 1 juli worden geleidelijk steeds meer groepen overgezet naar het nieuwe systeem. Onze IT specialisten zijn daarom hard aan de slag om de koppeling te maken zodat als het nieuwe systeem live gaat, ons platform direct aansluit.”

Intelligentere controles
“Een reden voor de invoering van het nieuwe systeem is dat de douane bezuinigt en veel minder ambtenaren heeft rondlopen om controles uit te voeren dan vroeger. Met het nieuwe systeem kunnen er intelligentere controles worden gedaan. Enerzijds omdat je straks veel meer informatie aanlevert bij de douane zodat ze inzicht hebben in de hele supply chain; van laadadres, exporteur, rederij, haven tot aan eindbestemming. Maar ook worden bedrijven in de keten straks zelf verantwoordelijk voor een deel van deze controles via zogenaamde self-assessments. Bedrijven die dit mogen zijn zogenaamde Autorised Economic Operators. De douane belooft dat wanneer alle partijen in de keten van jouw transport deze status hebben, de kans op controle minimaal is.”

Meer werk voor bedrijven
“Voor exporterende bedrijven levert het dus extra werk op om meer gegevens te moeten aanleveren, maar uiteindelijk ook een tijdsbesparing qua controles als je de AEO-status hebt. In ons geval gaan we straks 1 op de 100 containers steekproefsgewijs controleren. Dat hoeft niet fysiek te zijn maar dat kan door bijvoorbeeld alle documenten te checken. Onze klanten zeggen wel dat er bananen inzitten, maar hoe kunnen we op basis van de papieren ook echt weten of dat zo is? Je kijkt dan of de gewichten kloppen en de waardes overeenkomen met het gene dat ze opgeven. Daar bovenop komt de douane eens in de 3 jaar langs om die assessments te controleren, of je dat doet conform het niveau dat ze mogen verwachten van een Autorised Economic Operator.”

Containertransport van A tot Z gedigitaliseerd
“De roots van het huidige douane systeem stamt nog uit de jaren 80. Wij van HelloContainer hebben het eerste digitale platform ontwikkeld om zelf je volledige containertransport te regelen, in een paar klikken, waaronder je douane documenten. Met volledig inzicht in vaarschema’s, prijzen, kwaliteit van aanbieders en de CO2-uitstoot van jouw verladingen zetten we in op transparantie in de markt en willen we de scheepvaart verduurzamen. Wij hebben het hele proces gedigitaliseerd en zijn blij dat de douane ook nieuwe stappen zet in het verbeteren van hun systemen.”

Regel je douane documenten via HelloContainer
“De module om aangiftes te doen voor de douane is nú al beschikbaar op HelloContainer. Onze klanten gebruiken de module ook allemaal. Je regelt binnen 3 minuten de juiste documenten, zonder fouten. Een voordeel van onze module is ook dat je geen abonnementskosten betaalt. We bieden wel bundels aan die je kunt kopen, dat kan vanaf € 1,99 per document. Je kunt ook altijd de mogelijkheden in het platform uitbreiden met bijvoorbeeld de track & trace of andere modules.”

Zelf ervaren hoe makkelijk je douane documenten regelt via HelloContainer? Vraag de gratis demo aan via: https://www.hellocontainer.com/nl/platform-tour/

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden