
Familiebedrijf Akkerdaas: meer dan een eeuw in Domburg
Al sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.
Het fundament werd gelegd door S. Akkerdaas, geboren in 1872 in Zonnemaire. Hij nam in 1900 een smederij annex loodgietersbedrijf met een klein winkeltje in huishoudelijke artikelen over. De wereld om hem heen veranderde snel: paardenkoetsen maakten plaats voor de eerste auto’s en in Domburg deden gaslampen, waterleiding en elektriciteit hun intrede. Akkerdaas speelde in op deze innovaties en voorzag zowel bewoners als bedrijven van nieuwe voorzieningen. Na het overlijden van S. Akkerdaas in 1936 zetten zijn zonen Lein en Adri het bedrijf voort. De Tweede Wereldoorlog bracht zware verwoestingen met zich mee, waarbij ook de smederij en winkel verloren gingen. Toch bouwden de broers hun bedrijf vanuit de puinhopen weer op. In 1948 volgde de aankoop van Pension Timmers, waaruit een nieuwe winkel ontstond. Het bedrijf splitste zich: Lein richtte zich op de smederij, Adri op de technische installaties en het winkelbedrijf.
Van buurtwinkel naar toeristenwinkelIn 1970 nam de derde generatie, S.J. Akkerdaas, samen met zijn vrouw Nel het bedrijf over. Waar de winkel in eerste instantie huishoudelijke apparaten, radio’s en verlichting bood, groeide het assortiment mee met de opkomst van het toerisme in Domburg. Strandartikelen, souvenirs en later ook woonaccessoires vonden hun weg naar de winkel. Nel Akkerdaas had een scherp gevoel voor trends en wist telkens producten aan te bieden waar zowel bewoners als toeristen naar zochten. De winkel bleef zich ontwikkelen. In de jaren ’80 en ’90 werden panden samengevoegd en verbouwd, waardoor de winkelruimte aanzienlijk werd vergroot. In 1997 vond er een officiële splitsing plaats: dochter Carin zette de winkel voort, terwijl zoon André het installatiebedrijf leidde. In 2006-2007 werd de winkel opnieuw grondig verbouwd en kreeg de kadowinkel de uitstraling en omvang die veel bezoekers vandaag kennen.
De vierde generatie: Akkerdaas KadowinkelVandaag de dag wordt Akkerdaas Kadowinkel met veel plezier gerund door Martin en Carin. Het assortiment is breed en eigenzinnig, met bijzondere accessoires uit binnen- en buitenland, maar ook producten die exclusief voor de winkel worden ontworpen. De stijl en handelsgeest van Nel Akkerdaas zijn nog steeds zichtbaar: vernieuwend, klantgericht en altijd net even anders dan de rest.
Meer dan een eeuw familietraditie125 jaar na de start is de naam Akkerdaas onlosmakelijk verbonden met Domburg. Van smederij tot moderne kadowinkel: steeds weer wist de familie zich aan te passen aan veranderende tijden. Wat bleef, is de trots op de familiegeschiedenis en de wens om klanten te verrassen. Wie Domburg bezoekt, mag een bezoek aan de winkel dan ook niet overslaan.
Meer uit Zeeland
Zeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Koninklijke Zeelandia Groep, het familiebedrijf uit Zierikzee, bestaat dit jaar 125 jaar. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.
2 uur geledenEerste spreker Contacta 2025: Ronald Koeman! We sluiten Contacta 2025 af met een absolute hoofdrolspeler: Ronald Koeman, bondscoach van het Nederlands Elftal, komt naar de beurs! In een exclusief interview op het hoofdpodium deelt Koeman zijn inzichten over presteren onder druk, leiderschap en besluitvorming op cruciale momenten. Zijn verhaal sluit naadloos aan bij het thema van dit jaar: Wendbaar in dimensies.
1 dag geledenMONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
5 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
6 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
9 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
10 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
11 maanden geleden