P&O Ferries moet massaontslag uitleggen aan Britse overheid
LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De Britse veerbootexploitant P&O Ferries moet het afgelopen donderdag aangekondigde massaontslag komen uitleggen bij de Britse regering. De minister van Transport en de staatssecretaris voor het Bedrijfsleven zijn ontstemd dat 800 mensen per direct zijn ontslagen en willen dat het bedrijf vertelt waarom het ontslag niet breder is aangekondigd bij de overheid. Het bedrijf zou ook een rechtszaak aan de broek kunnen krijgen vanwege het massaontslag.
Volgens transportminister Grant Shapps wist maar een handvol ambtenaren van het ontslag. Staatssecretaris Kwasi Kwarteng dreigt zelfs met juridische stappen als blijkt dat het bedrijf arbeidswetgeving niet na is gekomen. Doorgaans moeten werknemers op de hoogte gesteld worden van een massaontslag. In het geval van P&O Ferries werden sommige medewerkers per videoboodschap ontslagen. Kwarteng wil komende week een antwoord van P&O.
De twee bewindslieden zijn verder verbolgen over het feit dat P&O op deze manier met hun personeel om is gegaan, temeer omdat het bedrijf miljoenen ponden aan coronasteun heeft gekregen. Die coronasteun komt uiteindelijk van de Britse belastingbetaler, redeneren zij. P&O onderbouwde het massaontslag eerder met een dringende herziening van het bedrijfsmodel en dat ontslagen daarbij onvermijdelijk waren.
Inspectie
De boten van P&O liggen momenteel allemaal aan de kade. De Britse kustwacht gaat alle boten van de veerdienstexploitant inspecteren voordat ze weer gaan varen, om te kijken of aan de eisen wordt voldaan. De Britse overheid gaat ook alle contracten die het heeft met P&O Ferries en moederbedrijf DP World tegen het licht houden.
Door het ontslag dreigt de handelsstroom tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland te worden ontwricht, omdat de druk op andere veerdiensten toeneemt. Ook op de treinverbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa zal het drukker worden, met mogelijk ook hogere tarieven tot gevolg. Ook bij Britse exporteurs zijn zorgen over mogelijk stijgende kosten door de problemen bij P&O.
P&O is de grootste van drie veerbootexploitanten op de route tussen Dover en Calais. Samen met de Eurotunnel, de spoorwegmaatschappij die de Kanaaltunnel exploiteert, is deze korte route goed voor 90 procent van het vrachtverkeer tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie. P&O is ook een belangrijke speler in het goederenvervoer over de Noordzee en de Ierse Zee. Zo vaart P&O doorgaans ook tussen Rotterdam en het Britse Hull.
Meer uit Financieel
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd zijn 777-vrachtvliegtuig tijdelijk vrij te stellen van een uitstootregel die eind 2027 ingaat. Daarbij verwijst Boeing naar een wereldwijd tekort aan dit soort brede vrachttoestellen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag hoger gesloten. Het optimisme werd aangejaagd door techbedrijven als Oracle. Dat aandeel steeg 6,6 procent.
2 uur geledenPARIJS (ANP/RTR) - De Franse regering gaat de komende dagen in beroep tegen de uitspraak van een rechtbank in Parijs vrijdag over een tijdelijke blokkade van Shein in het land. Frankrijk wilde Shein drie maanden blokkeren omdat op de Chinese webwinkel op kinderen lijkende sekspoppen en wapens werden verkocht. Maar de rechtbank vond zo'n maatregel buiten proportie.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft een boete gekregen van 1,5 miljoen euro om blikjes zonder statiegeld. Volgens het Openbaar Ministerie vulde de bierbrouwer tussen 1 en 11 april 2023 nog ruim 7,2 miljoen blikjes bier zonder statiegeld. Deze blikjes zijn vervolgens op de markt gebracht, ondanks dat statiegeld op blik toen al verplicht was.
8 uur geleden