Pionieren met de eerste waterstoftrekker in Zeeland
KAPELLE - De techniek van waterstof als brandstof staat nog in de kinderschoenen. “We moeten met z’n allen wel wat doen met duurzaamheid”, stelt Carlo Kloosterman. Daarom rijdt bij loon-, verhuur- en transportbedrijf Kloosterman in Kapelle de eerste trekker op waterstof van Zeeland rond.
Omdat firma Kloosterman wil bijdragen aan vermindering van de CO2-uitstoot verdiept Carlo Kloosterman, samen met neef Jan-Kees Kloosterman eigenaar van het bedrijf, zich al langer in manieren waarop dit zou kunnen. “Mijn neef is van de techniek en samen bedenken we de ideeën.” Ze realiseerden zich al eerder dat overstappen op werken met elektrische energie voor hun bedrijf geen totaaloplossing is. “Onze machines zijn vaak op het land bezig en je kunt niet op ieder stuk grond een elektrische laadpaal neerzetten. Elektrificatie zal de overhand krijgen, bijvoorbeeld bij autorijden, maar er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten. Dan zouden er nog wel drie hoogspanningslijnen bijgebouwd moeten worden”, denkt Kloosterman, wijzend op de nieuwe hoogspanningsmasten die vlakbij het bedrijf gebouwd worden.
Pionieren
De beperkingen van elektrificatie en het toekomstige verbod op het verbruik van diesel als brandstof brachten Kloosterman op het spoor van waterstof. “Onze kostprijs bestaat voor veertig procent uit brandstof en we verbruiken zo’n miljoen liter diesel per jaar”, schetst Kloosterman. Dat maakte het interessant om uit te vogelen hoe het bedrijf kan verduurzamen en tegelijkertijd deze kostenpost kan verkleinen. Al zal dat laatste nog even duren. Zo kost een kilo waterstof - subsidies hiervoor zijn in ontwikkeling - nu nog twaalf tot veertien euro en een tankbeurt duurt 35 minuten, terwijl dat bij diesel vijf minuten is. “We zijn aan het pionieren met deze waterstoftrekker. Een verdienmodel hebben we nog niet gevonden, maar we bedenken vaker nieuwe toepassingen en als je ergens aan de voorkant bij bent, komen er altijd nieuwe kansen voorbij.” Als Kloosterman bijvoorbeeld aanbestedingen voor nieuw werk wil winnen, hebben ze straks een streepje voor met hun inzet op duurzaamheid. “Onze waterstoftrekker is de eerste in Zeeland en de twaalfde in Nederland. Deze nieuwe trekker is bij het bedrijf Scholman in Nieuwegein opgebouwd tot waterstoftrekker. Zij zijn ook pioniers.” De nieuwe aanwinst rijdt wel deels nog steeds op diesel, vertelt Kloosterman, omdat de waterstofmotor zich nog in de testfase bevindt. “Als we nu honderd procent waterstof tanken, wordt de motor te warm en gaat kapot. Daarom zit er nu zeventig procent waterstof en dertig procent diesel in”, legt Kloosterman, die een cursus over waterstof heeft gevolgd, uit.
Beschikbaarheid
De waterstof wordt nu vanuit Arnhem afgeleverd aan de Eversdijkse Bredeweg. In de proef wordt onderzocht hoe het dichterbij beschikbaar kan komen. Er zijn plannen voor een waterstoffabriek in het Sloegebied en Kloosterman benaderde zijn brandstofleverancier, Agri Sneltank van landbouwcoöperatie CZAV in Wemeldinge, of zij in de toekomst waterstof kunnen aanbieden. Sinds begin dit jaar zitten zij hierover om de tafel en onderzoeken ze de mogelijkheden, ook in samenwerking met de gemeente Kapelle. Die moet bijvoorbeeld nieuwe vergunningen verlenen om het gebruik van deze alternatieve brandstof mogelijk te maken. ‘Dit initiatief helpt bij de verduurzaming van de mobiliteits- en agrosector, sectoren die van belang zijn in onze gemeente’, schrijft Kapelle in een persbericht. Daarom werkt Kapelle graag mee aan deze verkenning. ‘Ook voor de gemeente is dit nieuw terrein, maar we faciliteren deze zoektocht waar mogelijk. Het zou mooi zijn wanneer we straks een waterstofketen kunnen ontwikkelen waarbij de hele regio baat heeft.’
De CZAV doet al veel op het gebied van elektrificatie, zegt CZAV-manager Roel Clement. “Wel hebben we een enorme achterban van onder meer agrarische bedrijven waarvoor elektrificatie alleen niet de route voor de energietransitie is. Het is aannemelijk dat waterstof onderdeel kan zijn van de oplossing.” Daarom onderzoekt de coöperatie onder meer de mogelijkheden voor de verkoop en distributie van waterstof. “Moeten we het zelf gaan produceren? Komt er een ondergronds waterstofnetwerk? Dat zijn allemaal vragen waarmee we aan de slag gaan.” De drie partijen onderzoeken de haalbaarheid van de hele waterstofketen, van leveranciers via distributie naar afnemers. “Ik hoop dat ons hele wagenpark in 2040 op waterstof rijdt”, zegt Kloosterman.
Meer uit Beveland
COLIJNSPLAAT - Zondagochtend heeft zich in een woning aan de Voorstraat in Colijnsplaat een ernstige medische situatie voorgedaan waarbij een reanimatie nodig was.
1 maand geledenGOES - Zaterdagochtend ontstond een brand in een bijgebouw aan de J.D. van Mellestraat in Goes. De brandweer kwam snel ter plaatse en heeft de brand geblust.
1 maand geledenGOES - Het college van burgemeester en wethouders van Goes heeft besloten om Stichting Musea de Bevelanden voor het jaar 2026 een structurele subsidie van 273.502 euro toe te kennen. Daarnaast wordt de subsidie over 2024 vastgesteld op 263.236 euro, met een aanvullende incidentele bijdrage van 17.500 euro.
1 maand geledenGOES - Ook tijdens de periode voor de jaarwisseling treden politie, Bureau Halt en de gemeente Goes samen op tegen vuurwerkoverlast. Vuurwerk mag je afsteken tijdens de jaarwisseling tussen 18:00 uur en 02:00 uur Het afsteken van vuurwerk buiten deze tijden is verboden.
1 maand geledenGOES - Van donderdag 13 tot en met zondag 16 november 2025 vindt in filmtheater 't Beest en de Da Vinci Bioscoop de derde editie van de Goese Filmdagen plaats. Dit jaar staat Italië centraal. Het filmweekend biedt een gevarieerd programma met Italiaanse en Europese films, lezingen, kinderfilms en live muziek.
1 maand geledenGOES - De Goese tweedehands kledingwinkel Deeltwee reikte onlangs drie royale cheques uit aan goede doelen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de winkel aan de Gasthuisstraat ontvangen drie stichtingen elk een bedrag van maar liefst 30.000 euro.
1 maand geledenBorsele - De gemeente Borsele is een nieuwe campagne gestart om inwoners en ondernemers te stimuleren hun woning of pand energiezuiniger te maken. Onder de noemer 'Zuunig Borsele' komt de gemeente met vier subsidieregelingen en extra financiële steun bovenop bestaande programma's. Daarmee wil Borsele inwoners helpen bij het isoleren en verduurzamen van hun woningen, met als doel een comfortabeler en energiezuiniger leefklimaat in de hele gemeente.
1 maand geleden