Oppositie kritisch over brief burgerdoden Irak
DEN HAAG (ANP) - De coalitiepartijen lijken tevreden met de brief van het kabinet over burgerdoden in Irak. Ze willen vooral dat de Kamer beter geïnformeerd wordt bij dergelijke gebeurtenissen. De oppositie daarentegen is kritisch en voorspelt een "heel zwaar debat" woensdag voor premier Mark Rutte en minister Ank Bijleveld (Defensie).
Bij een aanval van Nederlandse F-16's op Hawija in juni 2015 vielen tientallen doden. Daarna is de noodklok niet geluid binnen het kabinet, onder meer omdat Defensie niet over officiële cijfers over burgerdoden beschikte. Rutte is "vermoedelijk" op de hoogte gesteld op een "niet alarmerende toon". Hij herinnert zich het niet.
Toenmalig defensieminister Jeanine Hennis informeerde enkele weken na de aanval de Kamer onjuist over mogelijke burgerdoden door Nederlandse acties in Irak. Dat werd pas begin deze maand bekend en leidde tot een boze Kamer. Bijna de hele oppositie zegde vervolgens het vertrouwen in Bijleveld op.
Onvoldoende transparant
Dat onjuist informeren van de Kamer was dé grote fout, meent Martijn van Helvert (CDA). Maar daar is volgens hem het vorige debat al over gegaan en zijn excuses voor gemaakt. De les die getrokken kan worden is dat Defensie in dit soort gevallen meer openheid moet betrachten, zegt hij.
Ook Rob Jetten (D66) vindt dat Defensie onvoldoende transparant is geweest. Het ministerie had meer moeten doen om de onderste steen boven te krijgen. Rutte moet volgens hem in het debat bevestigen dat het in de toekomst anders zal gaan.
Ontluisterend
Gert-Jan Segers (ChristenUnie) vindt dat er "maximale openheid" wordt gegeven, maar dat de informatievoorziening aan de Kamer beter moet. VVD'er André Bosman wil weten hoe het precies zit met de burgerdoden. "Het aantal van 70 burgerdoden is door deze minister keer op keer genoemd in het vorige debat, maar nu blijkt dat we dat tot op de dag van vandaag helemaal niet zeker weten. Ik begrijp daar niks van."
De oppositie vindt dat de brief een "vrij ontluisterend en ongeloofwaardig beeld" schetst, zegt Jesse Klaver (GroenLinks). SP-leider Lilian Marijnissen snapt niet dat de alarmbellen niet zijn afgegaan na mediaberichten over burgerdoden. De brief roept nog veel vragen op, zegt John Kerstens (PvdA).
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden