Nieuwe coalitie in Zuid-Holland zegt 'sorry' tijdens eerste debat
DEN HAAG (ANP) - De nieuwe coalitie in de provincie Zuid-Holland heeft al tijdens eerste debat 'sorry' moeten zeggen. BBB-fractievoorzitter Hans Veentjer maakte namens de vijf coalitiepartijen excuses voor het besluit om tijdens de bespreking van het coalitieakkoord alle moties van de oppositie sowieso weg te stemmen, ongeacht de inhoud daarvan. De BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA kregen daar stevige kritiek op.
"Er is aardig wat rumoer geweest de afgelopen uren omdat de coalitie had bedacht om alle moties af te keuren", zei Veentjer na een lange schorsing van de Statenvergadering. "We willen als coalitie hier sorry voor zeggen. We zijn niet transparant genoeg geweest. Ik hoop dat ons 'sorry' door jullie wordt geaccepteerd en dat we in de komende periode transparant met elkaar kunnen samenwerken."
Tijdens de bespreking van het coalitieakkoord waren de oppositiepartijen erachter gekomen dat de coalitie tegen alle moties zou gaan stemmen. De oppositie vond dat de vijf partijen dat vooraf hadden moeten melden. "Waar halen jullie de arrogantie vandaan?" aldus Ellen Verkoelen van 50PLUS. "Dit is respectloos." Anne Koning van de PvdA erkende dat de coalitiepartijen dit eigenlijk afgelopen maandag tijdens het fractievoorzittersoverleg al hadden moeten aangeven, maar ze benadrukte ook dat dit volgens haar niet het moment is voor moties.
Jaap Smit, de commissaris van de Koning, had de vergadering geschorst omdat het debat steeds grimmiger werd. Hij wees de Statenleden op hun verantwoordelijkheid voor "het vertrouwen en aanzien van de politiek". Na 'crisisoverleg' tussen de fractievoorzitters kwam de coalitie met excuses en besloot de oppositie de moties niet in stemming te brengen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.
1 dag geleden