Lobbyverbod voor oud-bewindslieden wordt strenger
DEN HAAG (ANP) - De integriteitsregels voor oud-bewindslieden worden aangescherpt. Zij moeten in de eerste twee jaar na hun vertrek uit het kabinet aan een onafhankelijke commissie advies gaan vragen of een nieuwe functie toelaatbaar is. Demissionair minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) wil strenger zijn omdat de integriteit van voormalige kabinetsleden "boven iedere twijfel verheven" moet zijn. Hier is de laatste tijd "veel te veel discussie" over geweest, zei ze.
Naast de strengere regels wil Ollongren het huidige lobbyverbod uitbreiden naar terreinen waarmee de gewezen minister of staatssecretaris "actieve" bemoeienis had. Scherpe regels zijn daarvoor volgens haar niet te stellen. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat een bewindspersoon aan het werk gaat op een terrein dat onder hun oude ministerie valt, zolang daar maar een andere bewindspersoon verantwoordelijk voor is. Verder mogen ze twee jaar lang niet in dienst treden bij hun voormalige ministerie. Ook mogen ze daar geen betaalde, commerciële opdrachten aanvaarden.
De Tweede Kamer had aangedrongen op aanscherping van de integriteitsregels. De Kamer schaarde zich twee weken geleden nog achter een motie van Volt om een verplicht lobbyregister voor bewindslieden en topambtenaren in te voeren. Dit zou voor meer transparantie moeten zorgen in hun contacten met lobbyisten.
Volt
In september kreeg Volt ook al een Kamermeerderheid achter haar voorstel voor een afkoelperiode van twee jaar voor voormalige bewindspersonen. In de tijd zouden zij geen functie mogen accepteren waarbij zij zouden kunnen profiteren van de kennis en contacten die ze hebben opgedaan als bewindspersoon.
Aanleiding voor de moties waren aanbevelingen van het Europese anticorruptieorgaan GRECO uit 2019. Ollongren hoopt met de nieuwe maatregelen tegemoet te komen aan de wensen van de Kamer en GRECO. De discussie over de integriteitsregels voor oud-bewindslieden werd deze zomer weer actueel door de overstap van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) naar de lobbyclub voor energiebedrijven. Of die overstap onder de regels zoals Ollongren die nu voorstelt nog mogelijk zou zijn, wil de minister van Binnenlandse Zaken niet zeggen. "Deze regels gaan over de toekomst, niet over het verleden."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
8 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
20 uur geleden