KPN voelt coronacrisis op zakelijke markt
ROTTERDAM (ANP) - KPN had afgelopen jaar op de zakelijke markt last van de coronacrisis. Bedrijven waren door de omstandigheden terughoudender met uitgaven voor telecomdiensten. Maar daar staat tegenover dat er volgens het telecombedrijf in het loop van het jaar wel "bemoedigende ontwikkelingen" waren te zien op de markt voor consumenten.
Topman Joost Farwerck wijst erop dat het aantal mobiele abonnees de laatste tijd groei laat zien. Ook merkt hij dat het klantenbestand voor breedband stabiliseert, wat volgens hem vooral komt door de sterke inzet van KPN op glasvezel.
"We zien wel een negatieve trend in de klanttevredenheid, in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt", geeft Farwerck aan in een verklaring. Dit heeft volgens hem verschillende oorzaken, die hij vervolgens niet bij naam noemt. "Dit heeft onze onverdeelde aandacht en we hebben aanvullende maatregelen genomen."
In totaal ging er bijna 5,3 miljard euro aan omzet in de boeken, een kleine 4 procent minder dan in 2019. Hoe groot de impact van de coronacrisis was op de cijfers is volgens KPN niet exact te zeggen. Maar de onderneming schat dat de opbrengsten uiteindelijk met zo'n 24 miljoen tot 28 miljoen euro zijn geraakt. Op de winst was de impact waarschijnlijk kleiner. KPN hoefde ook geen beroep te doen op de coronasteun van de overheid.
Onder de streep bleef uiteindelijk 561 miljoen euro over. Dat is wel wat minder dan de 614 miljoen euro winst uit 2019. Maar volgens KPN komt de afname vooral doordat in het voorgaande jaar nog werd geprofiteerd van boekwinsten op de verkoop van onderdelen. De onderneming, die afgelopen november al zijn financiële verwachtingen voor de komende jaren naar buiten bracht, slaagde er ook in om kostenbesparingen door te voeren.
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP) - HelloFresh heeft in het afgelopen kwartaal flinke groei behaald met de bezorging van kant- en klaarmaaltijden. Daarmee ving het Duitse bedrijf krimp bij de leveringen van boxen met ingrediënten om maaltijden zelf te maken op. HelloFresh is het aanbod van die kant- en klaarmaaltijden aan het uitbreiden naar steeds meer markten. In Nederland zijn sinds afgelopen zomer die maaltijden te bestellen.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht donderdag uit naar de resultaten van levensmiddelenconcern Unilever, chiptoeleverancier Besi en betaalbedrijf Adyen. Unilever, bekend van merken als Axe, Dove en Calvé, zag de omzet in het eerste kwartaal licht stijgen tot 15 miljard euro. Exclusief overnames en afgestoten activiteiten bedroeg steeg de omzet met 4,4 procent. Het aantal verkochte producten nam toe met 2,2 procent. Het concern bevestigde daarnaast de groeiverwachting voor dit jaar.
38 minuten geledenLONDEN (ANP) - Unilever weet weer meer voedingsmiddelen en verzorgingsproducten te verkopen. Na een periode waarin het bedrijf achter merken als Knorr, Dove en Calvé de omzet vooral dankzij duurdere producten zag stijgen, neemt nu het volume voor het tweede kwartaal op rij toe.
44 minuten geledenPARIJS (ANP/RTR) - Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk, maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.
48 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Betalingsverwerker Adyen heeft in de eerste drie maanden van dit jaar geprofiteerd van de forse uitbreiding van een klant. Mede dankzij die groei van dit niet bij naam genoemde bedrijf had de Amsterdamse fintechonderneming bijna de helft meer werk. Ook maakten andere al bestaande klanten meer gebruik van de diensten van Adyen.
1 uur geledenDUIVEN (ANP) - Besi heeft in het eerste kwartaal de instroom van orders zien dalen. Het bedrijf uit Duiven levert bijvoorbeeld technologie voor het plaatsen van chips op printplaten en verpakkingen voor de zeer kwetsbare chips. In verschillende eindmarkten voor halfgeleiders zoals smartphones en de autosector is er zwakte, nu de investeringshausse in de chipindustrie van eerdere jaren minder is geworden.
1 uur geledenLEIDSCHENDAM (ANP) - Fugro blijft goede zaken doen met bodemonderzoek voor nieuwe windparken op zee. De inkomsten van het bedrijf namen daardoor in het eerste kwartaal van dit jaar fors toe.
1 uur geleden