Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Horeca wordt in hele sector getroffen door faillissementen

Horeca wordt in hele sector getroffen door faillissementen

AMSTERDAM (ANP) - De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

ABN AMRO maakte vorige week bekend dat het aantal bankroeten van restaurants en andere eetgelegenheden dit jaar waarschijnlijk oploopt tot een recordhoogte. Zij rekenen in 2025 op ongeveer 450 faillissementen in de sector. Vuik herkent dit beeld: "Het klinkt voor ons niet vreemd."

"Er zit niet veel verschil tussen de sectoren. Dit is echt horecabreed", legt Vuik uit. Zowel bij cafés als hotels en restaurants zijn er "uitdagingen", zoals de gestegen personeelskosten. "Het blijft een arbeidsintensieve branche." Ook kampen ondernemers met hogere inkoopkosten.

Afname horecabedrijven

Maandag publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers over het totale aantal faillissementen in Nederland. Vorig jaar steeg dit aantal met ruim 30 procent. In de horeca nam het aantal faillissementen volgens het CBS ook flink toe, van 267 in 2023 tot 377 vorig jaar.

Het aantal horecabedrijven nam vorig jaar af tot 43.120, van 44.389 in 2023. Dat komt deels door faillissementen, maar ook doordat ondernemers vrijwillig stoppen met hun restaurant, hotel of café.

Maatregelen

Om een bankroet te voorkomen, kunnen ondernemers verschillende maatregelen nemen. Volgens Vuijk kan het probleem van dalende marges worden aangepakt door prijzen te verhogen, maar ook door de portiegroottes te heroverwegen of voedselverspilling tegen te gaan.

Innovatieve oplossingen kunnen ook uitkomst bieden, denkt Vuik. "Een simpel voorbeeld van ondersteuning is de QR-code op tafels. Dat kan sommige bedrijven ontzettend helpen." Hoewel er bij bestellingen via QR-code geen direct contact met gasten is, kan een café of restaurant toch gastvrijheid bieden door personeel bij de deur te laten staan of rond te laten lopen voor advies.

Vuijk wijst ook op andere innovaties, zoals schoonmaakrobots in hotels, snellere en zuinigere keukenapparatuur en het gebruik van kunstmatige intelligentie op websites en sociale media. Maar horeca blijft mensenwerk, benadrukt ze. "Het contact met gasten blijft heel erg belangrijk."

Meer uit Financieel

Europese beurzen hoger door hoop op renteverlaging Fed

AMSTERDAM (ANP) - De Europese beurzen zijn woensdag met winsten aan de handelsdag begonnen, in navolging van de hogere koersenborden op Wall Street van dinsdag. Een reeks zwakkere dan verwachte economische cijfers in de Verenigde Staten heeft de verwachting aangewakkerd dat de Federal Reserve volgende maand weer met een renteverlaging komt.

37 minuten geleden
ACM: netbeheerders lopen achter bij aanpak wachtrijen stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.

1 uur geleden
OpenAI: zelfmoord Amerikaanse tiener niet schuld van ChatGPT

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft zich verweerd tegen beschuldigingen dat de chatbot een 16-jarige jongen in Californië heeft aangezet tot zelfmoord. Volgens het techbedrijf had de chatbot de tiener juist meer dan honderd keer aangespoord hulp te zoeken, staat in een ingediend document bij de rechtbank in San Francisco.

1 uur geleden
Consumentenbond ziet winkelketens de fout ingaan met garantie

DEN HAAG (ANP) - Grote winkelketens en webshops weigeren klanten vaak onterecht garantie te geven bij kapotte producten, meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie baseert dat op eigen onderzoek waarbij ze via undercovershoppers onder andere bol, Coolblue, MediaMarkt en Expert vragen stelde over een kapotte wasmachine. In driekwart van de gevallen kregen ze onjuiste informatie van de winkels.

1 uur geleden
Maersk denkt na over hervatten van vaarroute door Rode Zee

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Scheepvaartconcern Maersk overweegt zijn schepen weer door de Rode Zee te laten varen. Het Deense bedrijf heeft aangegeven dat de omstandigheden om de doorvaart door het gebied te hervatten, lijken te verbeteren. Daardoor zou de belangrijke route voor het scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa mogelijk weer veilig bevaarbaar zijn.

1 uur geleden
Reuters: China koopt minstens 10 ladingen Amerikaanse sojabonen

BEIJING/SINGAPORE (ANP/RTR) - China heeft minstens tien ladingen Amerikaanse sojabonen gekocht in contracten die sinds dinsdag zijn getekend. Dat meldt persbureau Reuters op basis van twee handelaren met kennis van de deals. Dit versterkt de piek in Chinese aankopen van Amerikaanse goederen na de recente dooi in de handelsbetrekkingen tussen de VS en China.

3 uur geleden
Computerfabrikant HP gaat komende jaren tot 6000 banen schrappen

PALO ALTO (ANP/BLOOMBERG) - Computerfabrikant HP gaat de komende jaren duizenden banen schrappen. Het bedrijf kondigde aan dat 4000 tot 6000 banen zullen verdwijnen door meer gebruik te maken van AI-tools. Dat moet over drie jaar een jaarlijkse besparing van 1 miljard dollar opleveren.

11 uur geleden