
Forse stijging in claimbetalingen door problemen in luchtvaart
SCHIPHOL (ANP) - Claimorganisaties hebben afgelopen jaar tientallen miljoen euro’s meer proberen terug te krijgen bij luchtvaartmaatschappijen dan in 2019, het laatste ‘normale vliegjaar’ voor de coronacrisis. Dit komt door de problemen die personeelstekorten op Schiphol en bij maatschappijen zelf veroorzaakten. De grote speler Vlucht-vertraagd.nl kreeg tijdens het zomerseizoen van zo'n 130.000 passagiers een claim, twee tot drie keer meer dan in 2019. Dit terwijl het aantal vluchten nog een stuk lager lag.
De compensatieverzoeken bij Vlucht-vertraagd.nl, naar eigen zeggen marktleider, hadden een waarde van 40 miljoen euro. Daarvan is iets meer dan de helft nu uitgekeerd. De cijfers gaan over alle claims die Nederlandse reizigers deden van april tot en met oktober, ongeacht de luchthaven waarvandaan ze vlogen. Directeur Tom van Bokhoven zegt echter dat het grootste deel van deze melders ofwel op Schiphol landde of daarvandaan vertrok.
Concurrent EUclaim noemt zichzelf ook de marktleider. Bij deze hulpdienst meldden zich bijna 83.000 reizigers tussen april en oktober, het zomerseizoen in de luchtvaart, met een probleem op hun vlucht van of naar Schiphol. Dit was goed voor een bedrag van 30 miljoen euro, waarvan ongeveer de helft is opgelost. "Voor het overige deel moeten we nog naar de rechter omdat de maatschappijen het er niet mee eens zijn", aldus vluchtanalist Paul Vaneker. In dezelfde periode in 2019 kwam dit bedrag uit op 20 miljoen euro.
12.000 claims bij Aviclaim
Aviclaim spreekt van een "extreem jaar qua claims". In totaal behandelde deze dienstverlener vorig jaar ruim 12.000 claims. Van alle claims die gedurende het zomerseizoen binnenkwamen, is 35 procent nu afgehandeld met een totaalwaarde van 3,5 miljoen euro. "De overige claims worden nog uitbetaald, of moeten nog afgedwongen worden via een rechtszaak. Uiteindelijk zal dit ongeveer een verdeling zijn van 50/50", meldt directeur Remco Kuilman.
De eventuele compensatie voor tijdsverlies kan bij langeafstandsvluchten oplopen tot 600 euro en komt bovenop het vergoeden van kosten voor eten en een overnachtingsplek. Die kosten moet een maatschappij hoe dan ook vergoeden in geval van annulering of vertraging van meer dan drie uur. De claimclubs helpen reizigers tegen betaling met hun verzoek om compensatie.
Speciaal compensatiefonds
Deze claims gaan over vertragingen of annuleringen die veroorzaakt zijn door de maatschappijen zelf. Voor zaken waar Schiphol schuld aan had, bijvoorbeeld reizigers die hun vlucht misten door de lange wachtrijen, was een speciaal compensatiefonds. Schiphol keerde daar 5 miljoen euro voor uit aan 6000 (groepjes) reizigers die zich hadden gemeld, zei de luchthaven vrijdag.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP) - Airbus heeft in de eerste helft van dit jaar minder nieuwe vliegtuigen aan klanten geleverd dan vorig jaar. De Europese vliegtuigbouwer kampt onder meer met beperkingen in de productiecapaciteit bij de A320-toestellen door vertragingen bij motorleveringen. De A320-vliegtuigen zijn de bestverkopende toestellen van Airbus.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Het UWV krijgt veel meer tijd om te beslissen in zaken waarin een medisch advies van een verzekeringsarts noodzakelijk is. Dat heeft de rechter in Rotterdam geoordeeld in drie zaken.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick, was woensdag een uitblinker op de aandelenbeurs in Amsterdam na goed ontvangen kwartaalcijfers en vooruitzichten. Chemicaliëndistributeur IMCD kwam juist met tegenvallende resultaten en dook hard omlaag op het Damrak.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Starbucks behoorde woensdag tot de winnaars op de aandelenbeurzen in New York. De koffieketen verkocht afgelopen kwartaal opnieuw minder koffie en snacks, maar de omzet viel desondanks hoger uit dan verwacht. Starbucks kampt al langer met dalende verkopen, onder meer doordat klanten minder besteden na prijsverhogingen en lange wachttijden. De vorig jaar aangetreden topman Brian Niccol probeert daar verandering in te brengen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De automerken Opel, Peugeot, DS en Citroën van moederconcern Stellantis hebben vanaf 2009 zogenoemde "sjoemeldiesels" op de Nederlandse markt gebracht. Dat oordeelt de rechtbank in Amsterdam in zaken die zijn aangespannen door drie claimstichtingen. Daarbij werden die diesels uitgerust met software waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens testen lager was dan bij gebruik op de weg.
2 uur geledenMUMBAI (ANP) - Tata Steel Nederland heeft in het afgelopen kwartaal meer winst geboekt dan een jaar eerder. Dat meldt het Indiase moederconcern Tata Steel in een cijferpublicatie.
3 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse economie is in het tweede kwartaal licht gegroeid na een minieme krimp in de eerste drie maanden van het jaar. Die opvering van de economie danken de Verenigde Staten vooral aan de afnemende import, wat positief uitwerkt in het cijfer. De binnenlandse vraag nam daarnaast slechts matig toe.
4 uur geleden