Duizenden banen weg bij staaldivisie Thyssenkrupp
DUISBURG (ANP/DPA/BLOOMBERG) - Het Duitse Thyssenkrupp is van plan duizenden banen te schrappen bij zijn staaldivisie die kampt met overcapaciteit, lage staalprijzen en hoge kosten voor onder meer energie. Binnen vijf jaar moet het personeelsbestand bij die verlieslatende tak krimpen van de huidige 27.000 naar ongeveer 16.000 banen, aldus het concern.
Bij die reorganisatie moeten 5000 arbeidsplaatsen verdwijnen en nog eens 6000 banen worden overgeplaatst naar externe dienstverleners of vervallen door de verkoop van activiteiten. Met de maatregelen wil het bedrijf de personeelskosten verlagen. De onderneming heeft ook hoge kosten voor het verduurzamen van productieprocessen.
Het concern kampt ook met concurrentie in Europa van goedkoop staal uit Azië en met de zwakte in de Duitse auto-industrie. Thyssenkrupp is een belangrijke staalleverancier aan Duitse autobouwers.
Catastrofe
De grote vakbond IG Metall noemt de plannen een "catastrofe" voor het personeel van de staaldivisie en ook voor de deelstaat Noordrijn-Westfalen als industrielocatie. De staaltak heeft zijn hoofdkantoor in Duisburg en veel staalfabrieken van het bedrijf staan in Noordrijn-Westfalen. IG Metall zal zich dan ook verzetten tegen het massaontslag.
De laatste tijd worden meer grote ontslagrondes aangekondigd in de Duitse industrie. Zo werd vrijdag bekend dat industrieconcern Bosch nog eens 5500 banen schrapt door de malaise in de autosector. Ook bij andere industriebedrijven in Duitsland gaan duizenden banen verloren. Bij Volkswagen kunnen mogelijk tienduizenden banen vervallen door de dreigende sluiting van Duitse fabrieken van het autobedrijf. Het Amerikaanse Ford Motor schrapt 4000 banen in Europa, waarvan 2900 in Duitsland.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
3 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
6 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
7 uur geleden