Duitse regering boos over boerenblokkade van veerboot minister
BERLIJN (ANP/RTR/DPA) - De Duitse vicebondskanselier Robert Habeck is niet blij dat boze boeren hem hebben tegengehouden toen hij met de veerboot een eiland in de Noordzee probeerde te verlaten. Hij was liever in gesprek gegaan, zegt hij in een verklaring. Ook andere kabinetsleden hebben hun zorgen geuit.
Habeck probeerde donderdag met de veerboot het eiland Hallig Hooge te verlaten. Dat lukte niet omdat honderden boeren in de haven Schlüttsiel een blokkade hadden opgeworpen. Enkelen probeerden het schip zelfs te bestormen, maar werden door de politie tegengehouden. De veerboot keerde terug naar het eiland, waarna de minister later in de nacht alsnog veilig het vasteland wist te bereiken.
De Duitse minister van Landbouw Cem Özdemir heeft op de Duitse televisie gezegd dat de boze boeren hun zin niet zullen krijgen. Ze protesteren tegen voornemens om belastingvoordelen te schrappen voor landbouwvoertuigen, die eerder donderdag al werden afgezwakt. Daar moeten ze het mee doen, zegt Özdemir. "Ik ben niet onder de druk bezweken en ik zal niet onder druk bezwijken. We hebben een goede oplossing gevonden. Daar blijven we nu achter staan." Volgens Özdemir koesteren de betogers "natte dromen van een opstand".
"Demonstreren is in Duitsland een kostbaar goed. Dwang en geweld vernietigen dat goed", zegt Habeck, die naast vicebondskanselier als lid van de Groenen ook minister van Economie en Klimaatbescherming is. Steffen Hebestreit, woordvoerder van bondskanselier Olaf Scholz, noemde het voorval "beschamend". "Met alle begrip voor een levendige protestcultuur: onder een dergelijke verruwing van het politieke omgangsvormen zou niemand onverschillig moeten zijn."
Meer uit Buitenland
TOLEDO (ANP) - Tijdens een festival in de Amerikaanse staat Ohio zijn zaterdagmiddag acht mensen gewond geraakt nadat zij werden beschoten. De politie van de plaats Toledo meldde dat agenten in de omgeving van het Old West End Festival "meerdere slachtoffers van een schietpartij" hadden aangetroffen. "Veel slachtoffers zijn voor behandeling naar nabijgelegen medische voorzieningen gebracht", stelde de politie snel na het schietincident in een bericht op Facebook.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten willen proberen Iraanse bezittingen in te zetten voor de wederopbouw in bevriende Golfstaten en voor het herstel van de toekomstige schade die Iran daar veroorzaakt. Dat heeft een anonieme, goed ingelichte bron binnen de Amerikaanse regering tegen persbureaus Reuters en Bloomberg gezegd. De mededeling komt een dag na een reeks Iraanse aanvallen op Koeweit en Bahrein.
3 uur geledenPYONGYANG (ANP/RTR) - Kim Yo-jong, de invloedrijke zus van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, heeft gezegd dat Noord-Korea nooit afstand zal doen van zijn status als kernmacht. Ook waarschuwde zij dat het land geen enkele bedreiging zal tolereren, meldt het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zondag. De Chinese president Xi Jinping brengt maandag voor het eerst in bijna zeven jaar een bezoek aan Noord-Korea. De Chinese regering wil de banden met Pyongyang versterken.
3 uur geledenBRUGGE (ANP/BELGA) - De Russische gedetineerde die vrijdag ontsnapte uit een ziekenhuis in Brugge, is nog steeds voortvluchtig. Dat bevestigt het parket West-Vlaanderen. Alaouidi Djabrailov moest een medische ingreep ondergaan, maar bedreigde zijn bewakers tijdens een kledingwissel met een scherp voorwerp.
9 uur geledenOSLO (ANP) - Marius Borg Høiby kan waarschijnlijk enkele uren de gevangenis verlaten in verband met de gezondheidstoestand van zijn moeder, de Noorse kroonprinses Mette-Marit. Gevangenispersoneel zal hem dan begeleiden, melden Noorse media.
10 uur geledenGAZA-STAD (ANP/RTR) - Bij een Israëlische aanval op Gaza zijn minstens zeven Palestijnen gedood, onder wie twee vrouwen. Dat zeggen Palestijnse gezondheidsfunctionarissen. Vijftien anderen raakten gewond. De aanval zou hebben plaatsgevonden op een groot vluchtelingenkamp in Gaza-Stad.
10 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP/RTR) - Iran noemt een nachtelijke aanval op radarinstallaties in de kustregio Sirik en het eiland Qeshm een "flagrante schending van het staakt-het-vuren". In een bericht op X spreekt het ministerie van Buitenlandse Zaken van een aanval op de "nationale soevereiniteit en territoriale integriteit" van Iran. Ook noemt het de actie die het land de VS toedicht "vijandig en provocatief".
12 uur geleden