Bingedrinken scholieren weer op niveau van voor corona
DEN HAAG (ANP) - Het aantal scholieren dat weleens veel glazen alcohol achterelkaar drinkt, is weer terug op het niveau van voor corona. Ten tijde van het onderzoek (in 2023) had 18 procent van de scholieren in de afgelopen maand minstens vijf alcoholische drankjes op één avond gedronken. Dat zijn er ongeveer net zoveel als in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van de GGD'en en het RIVM dat het ANP heeft opgevraagd.
Hoeveel jongeren zogenoemde bingedrinkers zijn, verschilt sterk per regio. In Twente is deze groep met 29 procent het grootst. In die regio wordt onder meer in de gemeenten Tubbergen, Dinkelland, Oldenzaal en Losser door jongeren stevig gedronken. Ook in Friesland (26 procent) en Noord-Limburg (24 procent) is dit aandeel hoger dan gemiddeld. Onderaan de lijst staan Flevoland en de regio Amsterdam, met zo'n 11 procent.
"Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat Twente een groot aantal plattelandsgemeenten kent", zegt een woordvoerder van de GGD Twente over het hoge cijfer in hun regio. "Onder veel jongeren uit deze gemeenten heerst de cultuur dat alcohol bijdraagt aan de gezelligheid." De organisatie ziet een rol voor de ouders. "Vanuit wetenschappelijke studies weten we dat jongeren die hun ouders zien drinken, zelf eerder beginnen met alcohol drinken." Tegelijkertijd is in Twente het aantal volwassenen dat zich niet aan de richtlijn alcoholgebruik van de Gezondheidsraad houdt (geen of maximaal 1 glas alcohol per dag) hoger dan op andere plekken in Nederland.
Onlineverkoop
Een woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) vindt het aantal minderjarige jongeren dat veel glazen alcohol achterelkaar drinkt "verontrustend hoog". "Bingedrinken door jongeren en jongvolwassenen is één van de meest schadelijke vormen van alcoholgebruik. Ondanks de afname van het alcoholgebruik onder jongeren, zien wij dat bepaalde verstrekkers de wet slecht naleven. Met name de onlineverkoop van alcohol zorgt voor toenemende zorgen."
De cijfers zijn afkomstig uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een enquête-onderzoek dat eens in de twee jaar wordt gehouden en in 2023 is ingevuld door 188.000 scholieren uit de tweede en vierde klas van de middelbare school.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden