Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Australische premier zegt sorry voor lage vaccinatiegraad

Australische premier zegt sorry voor lage vaccinatiegraad

CANBERRA (ANP/RTR) - De Australische premier Scott Morrison heeft zijn excuses aangeboden voor de trage manier waarop het vaccinatieprogramma tegen Covid-19 is uitgerold. Hij deed dat volgens Australische media op de dag waarop het aantal besmettingen in de meest drukbevolkte staat van het land, New South Wales, de hoogste piek bereikte in 16 maanden.

"Het spijt me dat we niet in staat zijn geweest de doelen te halen waarop we hadden gehoopt aan het begin van het jaar", zei premier Morrison. "Sommige zaken hebben we in de hand, andere zaken niet."

Op dit moment is 11 procent van de Australiërs volledig gevaccineerd tegen Covid-19. Het oorspronkelijke doel was dat alle inwoners in oktober volledig gevaccineerd zouden zijn. Dagelijks zijn er in het land minder dan 150.000 vaccinaties beschikbaar, veel minder dan veel andere ontwikkelde landen.

New South Wales

Volgens Morrison is het beeld de laatste maand wel veranderd, nu het aantal mensen dat volledig is gevaccineerd, is verdrievoudigd.

De staat New South Wales meldt donderdag 124 nieuwe besmettingen met Covid-19, het hoogste aantal in 16 maanden tijd. Een dag eerder waren 110 nieuwe gevallen geregistreerd.

Delta-variant

Vorig jaar werd Australië nog wereldwijd geroemd om de manier waarop de pandemie werd aangepakt. Al vrij snel na de uitbraak sloot het land de grenzen. Op een bevolking van zo'n 25 miljoen mensen raakten er ruim 32.000 besmet en overleden 915 mensen. Ter vergelijking: in Nederland overleden sinds het begin van de uitbraak zeker 17.804 mensen.

Dit jaar worstelt Australië met het inperken van de zeer besmettelijke Delta-variant. Daardoor groeit het aantal besmettingen nog steeds. Begin deze maand viel de eerste Australische coronadode van dit jaar. Verschillende steden en staten in Australië zijn al een aantal weken in strenge lockdown, zoals Sydney en South Australia.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

43 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden