alFitrah-moskee moet openheid geven over financiën
DEN HAAG (ANP) - Het bestuur van de stichting alFitrah in Utrecht moet informatie verstrekken over zijn financiële handel en wandel.
In een kort geding wees de rechter in Den Haag vrijdag de eis toe van een speciale commissie van de Tweede Kamer, die onderzoek doet naar de financiering van moskeeën in Nederland. De alFitrah-moskee weigerde inzage in de financiën, hoewel er de plicht is mee te werken.
De speciale Kamercommissie wil erachter zien te komen of er geldstromen uit het buitenland naar moskeeën vloeien die leiden tot "ongewenste beïnvloeding". De commissie werd in het leven geroepen na onthullingen dat tientallen islamitische organisaties miljoenen euro's uit de Golfstaten ontvangen. De vrees bestaat dat geld uit deze zogenoemde onvrije, fundamentalistische landen kan leiden tot radicalisering van moslims.
Dwangsom
De rechtbank heeft in totaal zes stichtingen bevolen de administratie en financiële gegevens aan de commissie over te dragen, op straffe van een dwangsom. Indien het bevel niet binnen twee weken wordt opgevolgd, moeten de gedagvaarde stichtingen 2000 euro per dag betalen, met een maximum van 1 miljoen euro.
Volgens de rechtbank in Den Haag is de gevraagde informatie noodzakelijk voor het onderzoek. De Kamer zag zich genoodzaakt het bestuur van de stichting alFitrah voor de rechter te slepen, nadat herhaaldelijk was geweigerd de gevraagde documenten en inlichtingen te geven.
Privacyredenen
De stichting alFitrah weigerde onder meer om privacyredenen, op basis van godsdienstvrijheid en wegens vermeende discriminatie medewerking aan het onderzoek. Verder voerde alFitrah aan dat het overgrote deel van de gegevens reeds in 2016 door de FIOD in beslag is genomen en dus in overheidshanden is.
Volgens de rechter kunnen de andere vijf stichtingen de gevraagde gegevens overhandigen omdat daarop geen beslag is gelegd. De commissie en de stichting alFitrah moeten gaan overleggen en kijken of er nog stukken bij de FIOD liggen en de FIOD eventueel gezamenlijk vragen om kopieën daarvan te sturen.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden