Afschaffing slavernij op verschillende plekken herdacht
ROTTERDAM (ANP) - Op verschillende plekken in Nederland is zondag de afschaffing van de slavernij herdacht. In onder meer Den Haag en Tilburg waren herdenkingen. Ook zijn er 's avonds herdenkingen, bijvoorbeeld in Zwolle en Groningen.
Tijdens Keti Koti in Park Zypendaal in Arnhem bood de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch namens het stadsbestuur excuses aan voor het slavernijverleden van de stad. Verschillende gemeenten, waaronder Groningen, Delft en Haarlem, deden dat eerder ook al. Keti Koti (gebroken ketenen) is een van oorsprong Surinaamse feestdag ter viering van de afschaffing van de slavernij, op 1 juli.
In Rotterdam was er een bloemenceremonie ter nagedachtenis aan de tot slaaf gemaakten die de trans-Atlantische overtocht niet overleefden. Vervolgens was er een herdenking met toespraken van onder anderen burgemeester Ahmed Aboutaleb.
Zaandam
In Zaandam was een herdenking bij de Anton de Kombrug. Een wethouder onthulde na de herdenking een Vrijheidsmonument ter herdenking van het slavernijverleden in het plantsoen aan de Ds. Martin Luther Kingweg, tussen de Anton de Kombrug en de Indigostraat. In Alkmaar is naast een herdenking ook onder meer tot ongeveer 20.00 uur muziek. Ook werd op verschillende plekken gratis het Surinaamse gerecht heri heri uitgedeeld, onder meer door het Utrechtse Museum Catharijneconvent.
Op de Dam in Amsterdam werden zondag alle vlaggen van het voormalige Nederlandse koninkrijk, Nederland, Suriname, Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint-Maarten, Saba en Sint-Eustatius, gehesen ter ere van het Herdenkingsjaar Nederlands Slavernijverleden, dat vorig jaar met de excuses van de koning werd geopend. Het is dit jaar 151 jaar geleden dat de slavernij onder Nederlands bewind definitief eindigde. De vlaggen hangen tot zonsondergang halfstok, en maandag hangen de vlaggen vanaf zonsopkomst ook halfstok.
Mark Rutte
Na de nationale herdenking maandag in Amsterdam worden ze in de top gehesen. De herdenking maandag is het in Amsterdamse Oosterpark. Een flinke delegatie van het demissionaire kabinet, onder wie premier Mark Rutte, is daar bij. Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma komt niet. Bosma was wel van plan te komen, maar zijn uitnodiging werd ingetrokken nadat onrust was ontstaan over uitspraken van hem uit het verleden. Zo sprak hij als PVV-Kamerlid over "slavernijgedram".
In Amsterdam is maandag ook een Keti Koti Festival, waarmee het einde van de slavernij wordt gevierd. Ook in onder meer Almere, Utrecht en Eindhoven zijn dergelijke vieringen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Verdachten die het minder goed voor elkaar hebben, krijgen gemiddeld zwaardere straffen dan mensen die het sociaaleconomisch beter hebben. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) meldt dat op basis van eigen onderzoeken naar het strafrecht.
36 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Museum Boijmans Van Beuningen gaat de overleden kunstenaar en tv-maker Wim T. Schippers eren met een nieuwe uitvoering van zijn iconische pindakaasvloer. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten aan het ANP. De Pindakaasvloer wordt in juli opnieuw gemaakt in het Depot van het Rotterdamse museum.
1 uur geledenBREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verwijt de verdachte van het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde roekeloosheid. Dat is juridisch de zwaarste vorm van schuld bij een verkeersongeval, bevestigt het OM na berichtgeving van Omroep Zeeland. Waarom de 19-jarige bestuurder daarvan wordt verdacht, wil het OM op dit moment niet delen.
2 uur geledenORANJESTAD (ANP) - De Arubaanse minister-president Mike Eman heeft aangekondigd dat hij zijn functie op 1 januari 2027 neerlegt. Hij wordt dit jaar op 1 september 65 jaar en wil zijn positie in handen geven van de "nieuwe generatie". Op het eiland is dinsdag verbaasd gereageerd op de stap van de leider van de Arubaanse Volkspartij (AVP).
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De inlogproblemen waar de NS dinsdag mee kampte, zijn verholpen. Er was sprake van een ict-storing die in de nacht was opgetreden, waardoor niet iedereen kon inloggen op het persoonlijke account bij het bedrijf. Volgens een woordvoerder speelde de drukte van maandag hierbij een rol.
3 uur geledenBREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 19-jarige man die is opgepakt na het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde van dood door schuld en "het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel door schuld". De rechter-commissaris heeft dinsdag bepaald dat de verdachte twee weken langer vast blijft zitten.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - "Hij was geen dossier, geen krantenartikel, geen etiket, geen stereotype. Hij was mijn broer en hij had, net als ieder mens, een verhaal", vertelde de zus over de in 2009 vermoorde Onno Kuut (30) dinsdag in de rechtbank in Rotterdam op de eerste dag van het vierdaagse hoger beroep tegen de zogenoemde 'tatookillers'.
6 uur geleden