Adverteerders bezorgd over fusie Talpa en RTL Nederland
AMSTERDAM (ANP) - Adverteerders kijken met grote zorg naar de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa. Als de deal doorgaat, vallen bijna alle commerciële televisiezenders in Nederland onder één concern. Dat moet niet leiden tot ongeoorloofde prijsstijgingen voor televisiereclames, waarschuwt directeur Henriette van Swinderen van de Bond van Adverteerders.
"We zijn ervan overtuigd dat we hier heel kritisch naar moeten kijken. Het is voor adverteerders en merken belangrijk om voldoende keuze te hebben zodat we alle doelgroepen kunnen bereiken", reageert Van Swinderen.
Talpa en RTL Nederland waren vorig jaar samen goed voor een marktaandeel van zo'n 40 procent op de Nederlandse televisie. Eenmaal samengevoegd zouden ze daarmee de publieke omroep, goed voor 35 procent marktaandeel, voorbijstreven als marktleider.
Publiek
"Als je kijkt naar de markt voor televisiezendtijd, ontstaat daar een enorme grootmacht. Dat is waar onze grootste zorg zit als dat niet leidt tot betere kwaliteit en betere mogelijkheden om een breder publiek te bereiken", zegt Van Swinderen.
Toch wijst de belangengroep voor adverteerders de fusie niet bij voorbaat af. Want samensmeltingen van mediabedrijven kunnen ook goed uitpakken als ze meer geld steken in kwalitatief hoogstaande programma's. Als die een groter en diverser publiek trekken, is dat ook aantrekkelijk voor adverteerders. "Maar wat we ook zien, is dat het kan leiden tot minder marktwerking en ongefundeerde prijsstijgingen. Als er geen koppeling is met kwaliteitsverbetering, zou dat onevenredig zijn."
Televisie
Hoogleraar economisch recht Hans Vedder van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), gespecialiseerd in mededingingsrecht, verwacht dat RTL en Talpa bij toezichthouders vooral willen aantonen dat hun markt veel groter is dan televisie alleen. "Voor hen is het spel: hoe ga je de markt afbakenen. Als het alleen de markt voor lineaire televisie is, dan zou je best wel bij de 40 procent kunnen komen en dan worden mededingingsautoriteiten nerveus. Maar zeg je bijvoorbeeld dat het de markt voor audiovisuele content is, dan is dat veel groter dus ben je zelf veel kleiner."
RTL en Talpa moeten dan wel kunnen bewijzen dat ze ook op die andere gebieden onder druk van de concurrentie staan, legt Vedder uit. "Als partijen mededingingsautoriteiten daar niet van kunnen overtuigen, moeten ze rekening houden met bezwaren." Die kunnen ze wegnemen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen, zoals het verkopen van bedrijfsonderdelen.
Identiteit
Journalistenvakbond NVJ waarschuwde eerder dat de identiteit van beide commerciële mediabedrijven behouden moet blijven, en dan met name die van RTL Nieuws. Mediahistoricus Huub Wijfjes maakt zich niet veel zorgen over een teloorgang van een divers nieuwsaanbod bij de commerciëlen. "Van oudsher was dat een reden tot zorg, maar als je kijkt naar wat er is gebeurd op de markt voor dagbladen valt dat argument eigenlijk weg."
Wijfjes, verbonden aan de RUG en de Universiteit van Amsterdam, wijst erop dat de Nederlandse krantenmarkt voor circa 90 procent in handen is van de Belgische concerns DPG (onder andere AD, de Volkskrant en Trouw) en Mediahuis (De Telegraaf, NRC). Toch bleef volgens hem het nieuwsaanbod divers genoeg.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Broadcom stond vrijdag bij de dalers op de aandelenbeurzen in New York. De chipfabrikant boekte afgelopen kwartaal een recordomzet en zag de winst bijna verdubbelen. Ook gaf het bedrijf een sterke verwachting af voor het huidige kwartaal, waarin de verkoopopbrengst van de AI-chips van Broadcom zal verdubbelen. Wel waarschuwde het bedrijf voor lagere winstmarges op AI-chips. Het aandeel verloor daarop ruim 7 procent.
8 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.
3 uur geledenVEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook openbaarvervoer- en telecombedrijven krijgen voorrang op het overvolle stroomnet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in een nieuwe richtlijn bepaald dat de sectoren van voldoende algemeen belang voor Nederland zijn om prioriteit te krijgen.
3 uur geleden