
Zeeuwsche Zoute wint Zeker Zeeuws publieksverkiezing
Zeeuwen en Zeeland fans brachten de afgelopen weken weer een stem uit voor hun favoriete, Zeker Zeeuws gecertificeerde streekproducent. Maar liefst 357 van deze stemmen gingen naar de streekproducent die een product maakt dat je al ruikt als je de Zeeuwse grens passeert: Zoutziederij Zeeuwsche Zoute in Bruinisse. Vissers, kwekers, boeren, tuinders, maar ook slagers, bakkers en bierbrouwers, wijnmakers en dus ook de winnende zoutzieder met een Zeker Zeeuws gecertificeerd streekproduct dongen voor het derde jaar op rij mee voor de eervolle titel ‘Streekproducent van het Jaar 2022’. In totaal deden 126 Zeeuwse streekproducenten mee.
Donderdagavond 6 oktober werd in gezelschap van Zeeuwse streekproducenten en relaties van Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct de winnaar van de publieksverkiezing bekend gemaakt door Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de Provincie Zeeland in Middelburg.
De stemmer bepaalde de winnaar en besliste met de volgende motivatie: Té lekker zout voor élke gelegenheid. Het ideale cadeau voor een housewarming. Zeeuws topproduct voor in mijn Limburgse keuken. Nu hoef ik nooit meer buitenlands zout te kopen. Streekproducent Zoutziederij Zeeuwsche Zoute mag daarom de titel ‘Streekproducent van het Jaar 2022’ een jaar lang uitdragen.
“De verkiezing is ieder jaar een mooi moment om stil te staan bij alle mooie Zeeuwse streekproducten die worden geproduceerd. Met het keurmerk stimuleren we ondernemers om dichter bij huis te kijken. Hoe kunnen ze gebruik maken van hun omgeving? Ik vind het mooi dat we daar als Provincie Zeeland aan bijdragen”, spreekt gedeputeerde De Bat uit.
Top drie
Zeeuws-Vlaanderen liet net als vorig jaar opnieuw van zich horen deze verkiezing, want de tweede en derde plaats gaan naar ondernemers gevestigd in deze regio. Het publiek besliste achtereenvolgens: Een betrokken familie met hart voor de koeien in Oostburg, de Heerenhoeve – Melkveebedrijf Vesseur, is geëindigd op de tweede plek met 296 stemmen. En de producent dat al het goede van de duinen in Cadzand tot zijn recht laat komen, Hierbas de las Dunas, mag trots zijn op de derde plaats met 222 stemmen.
Vorig jaar won Dutch Bargain in Groede de verkiezing en kregen Frietsnijderij Tollenaar(2) en The Holy Spiritus (3) achtereenvolgens de meeste stemmen.
Veelzijdig Zeeland
Deze derde editie van de publieksverkiezing is een initiatief van Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct. “Deze top drie laat zien hoe rijk Zeeland is aan streekproducten. En voornamelijk hoe veelzijdig. Van een oerproduct als zout tot zuivelproducten van koeien en een drankje gemaakt van pure kruiden uit de duinen. Mooi ook om te horen, zien en lezen onder alle stemmers dat deze producten ook buiten onze Zeeuwse provinciegrenzen en zelfs landsgrenzen erg in trek zijn. Zeeland zet zich op de kaart. Deze verkiezing benadrukt dat nog eens”, zegt Caroline Melissant, coördinator van de stichting Zeker Zeeuws Streekproduct.
Op de website www.keurmerkzekerzeeuws.nl staat de uitslag van de top 10.
Zeker Zeeuws keurmerk
Zeker Zeeuws® Streekproduct is een onafhankelijk en landelijk erkend streekkeurmerk dat garandeert dat een product écht Zeeuws is. Dat betekent dat het in Zeeland is geteeld, gekweekt, gevist of geproduceerd is met Zeeuwse grondstoffen. Dat is bovendien op een duurzame manier gebeurd, met respect voor milieu, mens en dier.
Vandaag mocht de stichting weer nieuwe certificaten uitreiken aan de trotse ondernemers van de Heerenhoeve- Melkveebedrijf Vesseur, Maatschap Waverijn, Dutch Seaweed Group en De Zeeuwse Boer.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden