Zeeuws mkb moet digitaliseren en daarom komt er nu een campagne
Het midden- en kleinbedrijf in Zeeland digitaliseert minder dan in andere provincies. Ondernemers weten vaak niet waar te beginnen. Die achterstand moet met de MKB-deal Digitaal Doen Zeeland worden ingelopen. Voor het driejarig project ligt 250.000 euro op de plank. Dat geld komt uit de MKB-regiodeals van het Rijk. Impuls, Dockwize en de provincie gaan met een reeks andere partners 2000 Zeeuwse mkb-bedrijven inspireren. Daarvan willen ze er minstens 100 op weg helpen om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Met nieuwe technologie kunnen ze beter opboksen tegen hun concurrenten.
Duidelijke voorbeelden
Het punt is dat een deel van de mkb-ondernemers niet weet hoe ze digitale techniek en robots op hun werkvloer kunnen inzetten. Programmamanager Rutger van der Male van Digitaal Doen Zeeland: ,,Twee jaar geleden hebben we onderzoek gedaan naar de stand van zaken rondom digitalisering, robotisering en Internet of Things in Zeeland. Uit gesprekken kwam naar voren dat veel bedrijven daar concreet mee aan de slag willen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Zij hebben behoefte aan praktische informatie en duidelijke voorbeelden van hoe je digitalisering en nieuwe technologie kunt inzetten in je bedrijf. Ook bespeurden wij een wens te willen leren van elkaar, ook van ondernemers uit andere sectoren.”
Afstand speelt geen rol meer
Digitalisering lijkt eng en ingewikkeld, maar schept ook kansen, zegt Van der Male: ,,Afstand telt niet meer. Daardoor liggen er mogelijkheden voor een buitengebied als Zeeland. Zo zijn we door de corona-crisis allemaal gewend om meer thuis te werken. Met allerlei tools en digitale faciliteiten wordt dat ondersteund. Dat maakt het mogelijk om die baan in bijvoorbeeld Amsterdam gewoon aan te nemen en vanuit Zeeland uit te voeren. Bovendien kan digitalisering veel ondernemers helpen om hun marktaandeel te vergroten.”
Oplossing per bedrijf
Omdat een flinke groep mkb-ondernemers koudwatervrees heeft voor nieuwe technologie en de manier om die toe passen, komt er eerst een bewustzijnscampagne. Op de rol staat een aantal events, kennissessies en workshops. De ict-sector in Zeeland wordt daarbij nauw betrokken. Na de eerste brede campagne wordt de MKB-deal verfijnd. Doel is om per bedrijf te bekijken wat er aan technologie nodig en beschikbaar is. Het streven is er minimaal 100 op weg te helpen. Van hen wordt dan ook een bijdrage gevraagd, zodat het geen vrijblijvend verhaal wordt.
De provincie, ontwikkelingsmaatschappij Impuls en innovatiebolwerk Dockwize trekken de kar. Als partners hebben ze Campus Zeeland, Smart Gate Zeeland, HR Netwerk Zeeland, HZ University of Applied Sciences, VNO-NCW, Smart Industry Hub Zuid en University College Roosevelt op het oog.
Meer uit Zeeland
Duurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.
3 weken geledenDe spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.
3 weken geledenAl sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.
3 weken geledenZeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.
3 weken geledenOndernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.
3 weken geledenHet aantal mensen met een werkloosheidsuitkering in Zeeland is het afgelopen jaar duidelijk gestegen. Volgens recente cijfers ligt de toename hoger dan het landelijke gemiddelde.
3 weken geledenSave the Date! De 62e editie van Horecabeurs Goes vindt plaats op 9 & 10 maart 2026 in de Zeelandhallen!
4 weken geleden