Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Zakendoen in Duitsland? Volg de taal- en cultuurtraining!

Zakendoen in Duitsland? Volg de taal- en cultuurtraining!

Dat Duitsland en Nederland belangrijke handelspartners zijn, is bekend. En dat zie je ook terug in de exportcijfers van de provincies. Zo heeft Zeeland in 2019 voor 785 miljoen euro geëxporteerd naar Duitsland. Volgens Impuls Zeeland zit daar nog groei in en biedt Zeeuwse ondernemers daarom gratis Duitse taal- en cultuurtrainingen aan. Zeeland heeft ruim 12.000 bedrijven die in 2019 voor ruim 7 miljard euro naar het buitenland exporteerden. België staat daarbij op nummer 1 met 1.088 miljoen euro. “Dit komt grotendeels door de havens van Terneuzen en Vlissingen”, vertelt Arno Sijnesael, International Trade Manager bij Impuls Zeeland, een organisatie die Zeeuwse ondernemers ondersteunt bij het zakendoen. Duitsland staat op de tweede plek, met een aardige voorsprong op Frankrijk (582 mln. euro) en het Verenigd Koningrijk (512 mln. euro). Sijnesael legt uit dat 43 procent van de Zeeuwse export uit de agrarische sector komt. Daarbij gaat het niet alleen om voedingsmiddelen, maar ook om machines zoals aardappelsorteerders en verpakkingsmachines. Daarnaast wordt er ook vanuit de chemiesector veel geëxporteerd, zo’n 26 procent van het totaal.

Taal- en cultuurtraining voor Zeeuwse ondernemers
Er wordt dus al veel handel met de Duitsers gedreven, maar volgens Impuls Zeeland zit er nog meer in het vat. Om deze kansen te kunnen pakken, bieden ze kosteloos taal- en cultuurtrainingen aan, die door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) worden gegeven. “Veel Duitsers spreken wel een paar woorden Engels, maar we zien dat de contacten beter lopen wanneer de gesprekken in het Duits plaatsvinden”, legt Sijnesael uit. “Maar ook cultuurtrainingen zijn van belang”, vervolgt de Zeeuw. “Hoe spreek je iemand aan, wat zijn de do’s & don’ts? Er zijn veel vooroordelen over bijvoorbeeld de ‘Gründlichkeit’ en dat Duitsers erg formeel zijn. Klopt dit überhaupt en hoe ga je er mee om? Bovendien denk ik dat het goed is om als verkopende partij iets meer je best te doen.”

Zelfverzekerd de Duitse markt op
“Met de trainingen willen we Zeeuwse ondernemers zelfverzekerder de Duitse markt op begeleiden”, legt Sijnesael uit. De trainingen zijn dan ook voornamelijk bedoeld voor ondernemers die serieuze plannen hebben om de grens over te gaan of die al op de Duitse markt actief zijn. Het maakt daarbij niet uit of je je al goed verstaanbaar kunt maken in het Duits of dat je de taal pas ontdekt. De trainers bepalen van tevoren het niveau en delen de deelnemers op basis daarvan in groepen in. “De trainingen zijn gratis, de enige investering van de deelnemers is tijd, oftewel vier dagdelen”. En daarna? De exportmanager legt uit dat je gewoon de stap over de grens moet nemen en niet bang moet zijn. “Het is voor de Duitser net zo’n hobbel om met een Nederlander zaken te doen als andersom. Stap over de grens, begroet elkaar met een elleboog en ga het gesprek aan”. Sijnesael adviseert wel om je voor te bereiden. “Maar laat je niet te veel leiden door vooroordelen, een open vizier levert altijd meer op.”

De trainingen starten begin oktober. Heeft u interesse of wilt u zich aanmelden? Ga dan naar de website van Impuls Zeeland.

Bron: https://dnhk.blog/

Meer uit Zeeland

Zeeuwen werken verst van huis

Nu we de coronamaatregelen achter ons laten, gaan Nederlanders weer steeds vaker naar kantoor. Zeeuwen hebben de meeste baat bij (deels) thuiswerken, omdat zij met gemiddeld 31,8 kilometer de langste reis afleggen. Landelijk gezien reist een werknemer gemiddeld 22 kilometer naar de werkplek. Dit blijkt uit onderzoek van CVster.nl naar woon-werkafstand.  

4 dagen geleden
HOPPAAA! Foodtruckfestival

HOPPAAA! Foodtruckfestival HOPPAAA! tijdens de meivakantie in Burgh Haamstede! Je hoeft drie dagen lang niet te bedenken wat je op het menu zet of waar je met de kids gaat eten. In de meivakantie strijkt namelijk weer het HOPPAAA! foodtruckfestival neer in Burgh Haamstede! Dit festival heeft het karakter van een grote familie reünie en kenmerkt zich door een heerlijk ongedwongen en gezellige sfeer. De leukste foodtrucks presenteren zich, er zijn diverse barretjes, je luistert naar nostalgische hits en voor de kids zijn er volop activiteiten. Het gezinsvriendelijke festival in Burgh Haamstede is van dinsdag 30 april t/m donderdag 2 mei, uiteraard is de toegang gratis. Borrelplanken en smikkelplateaus: Bij de foodtrucks haal je gerechten van over de hele wereld. Van Amerikaanse hotdogs tot Thaise wok gerechten en curry’s. Van loaded nacho’s, Duitse flammkuchen en Mexicaanse taco’s. Oer-Hollandse frietjes, poffertjes en tosti’s tot authentieke Italiaanse pasta’s, pizza’s en heerlijke anti pasti. Veel rijdende keukens bieden het shared dining principe aan door middel van een goed gevulde borrelplank of smikkelplateau. “We zien dat veel vriendenclubjes en gezinnen ervan houden om gerechten met elkaar te delen” aldus Gera van Vliet van evenementenorganisatie Bruisend. Lang tafelen met een drankje erbij en lekkere muziek op de achtergrond. Ondertussen kunnen de kids een sjoel competitie houden, zich laten schminken of een glitter tattoo laten zetten, dat is HOPPAAA!

1 week geleden
Ruim 250 bezoekers maken kennis met het Delta Climate Center

Zeeland en Vlissingen in het bijzonder hebben woensdag 10 april kennisgemaakt met het Delta Climate Center. Met het evenement ‘Maak kennis met het Delta Climate Center’ in de Lasloods in Vlissingen heeft het nieuwe centrum zich voor het eerst aan de buitenwereld gepresenteerd. Het Delta Climate Center wil met onderzoek en onderwijs bijdragen aan een duurzame toekomst voor de Zeeuwse delta en daarmee delta’s over de wereld. Voor ruim 250 bezoekers vertelde wetenschappelijk directeur Albert Klein Tank, samen met een aantal medewerkers, hoe het centrum dit gaat doen. Klein Tank stipte vier punten aan die het centrum uniek maken: de samenwerking tussen mbo, hbo en wo in onderwijs en onderzoek, de thema’s water, energie en voedsel en hoe het hier invulling aan geeft, de innovatieve werkvormen waarmee het centrum haar doelen wil bereiken en dat ze de gehele provincie als een living lab ziet.

2 weken geleden
“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

2 weken geleden
Kick-off 'Boost the Energy Transition'

Op donderdag 11 april kwamen 18 geselecteerde bedrijven samen voor de kick-off van het opwerkprogramma van de energiechallenge 'Boost the Energy Transition', georganiseerd door Dockwize en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Dit initiatief heeft als doel om ondernemers, onderzoekers en andere vernieuwers te stimuleren om innovatieve plannen te ontwikkelen voor de energietransitie in Zeeland. Het evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om duurzame energieoplossingen te bevorderen, en komt op een cruciaal moment voor de provincie Zeeland, waar de vraag naar dergelijke oplossingen hoog is. Met de helft van de geselecteerde bedrijven uit Zeeland belooft deze challenge een aanzienlijke impact te hebben op het aanpakken van de energie-uitdagingen van de provincie.

2 weken geleden
Zakelijk overnachten met luxe en comfort

Ervaar het gemak van zakelijk overnachten bij Otium Wellness Hotel Roosendaal. Op een centraal gelegen locatie, op slechts 2 autominuten van de A58 en A17 en op een korte 20 minuten rijden van Breda, is dit hotel de perfecte plek voor jouw zakelijke verblijf. De kamers De kamers bieden het comfort en de luxe die je nodig hebt na een lange werkdag. Met een kitchenette voorzien van een spoelbak en magnetron, hoef je niet elke avond uit eten te gaan. En dankzij de gratis wifi kun je ook in het hotel efficiënt werken aan jouw taken.

2 weken geleden
Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 maand geleden