X introduceert nieuwe betaalde abonnementen
SAN FRANCISCO (ANP) - Socialmediaplatform X heeft twee nieuwe betaalde abonnementen op de markt gezet. De duurste van de twee, die 16 euro per maand kost, levert klanten onder andere een hogere plek op als ze antwoorden op X-berichten van anderen.
Het abonnement Premium+ levert klanten ook een blauw vinkje op en een label dat aangeeft dat je identiteit is geverifieerd. Deze versie is ook vrij van advertenties.
Klanten met een goedkopere versie van 3 euro per maand kunnen onder andere langere berichten schrijven dan normaal. Daarnaast mogen ze posts naderhand aanpassen en krijgen ze een beperkte "antwoord-boost".
Nieuwe abonnementsvormen
Elon Musk kocht X, dat toen nog Twitter heette, een jaar geleden voor 44 miljard dollar. Hij ontsloeg na die overname ruim driekwart van de werknemers en zag ook veel adverteerders vertrekken van het platform. Hij zint daarom al langere tijd op nieuwe manieren om geld te verdienen aan zijn aankoop, waaronder nieuwe abonnementsvormen.
Eerder introduceerde X al een abonnement voor 8 euro per maand, waarvoor klanten onder andere een blauw vinkje krijgen. Voor de overname door Musk betekende zo'n vinkje dat een account van een beroemdheid, bedrijf of politicus ook echt van diegene was. Het verwijderen van die originele vinkjes leidde eerder dit jaar direct tot veel verwarring, waarbij veel nepaccounts zo'n vinkje kochten en zich voordeden als iemand anders.
Massaontslagen
Door alle ingrepen van Musk nemen de zorgen toe over de verspreiding van nepnieuws en haatberichten op het platform. Door de massaontslagen van het afgelopen jaar zijn namelijk veel medewerkers vertrokken die dit soort uitingen moesten weren van X.
Musk zei eerder van X een app "voor alles" te willen maken, vergelijkbaar met het Chinese WeChat. Die app van Tencent is niet alleen een socialmediaplatform of berichtendienst, maar kan ook worden gebruikt om mee te betalen. Onlangs zei Musk dat X ook moet gaan concurreren met videoplatform YouTube en de zakelijke netwerksite LinkedIn.
Meer uit Financieel
LISSABON (ANP/BLOOMBERG) - Microsoft gaat 10 miljard dollar investeren in een groot AI-datacenter in Portugal. Volgens het Amerikaanse softwarebedrijf gaat het om een van de grootste Europese investeringen van dit jaar.
2 uur geledenFRANKFURT (ANP/RTR) - Een zwakke binnenlandse vraag, en niet de Amerikaanse invoerheffingen, is de belangrijkste reden dat China overtollige producten tegen bodemprijzen op de Europese markt dumpt. Dat staat in een nieuwe studie van de Europese Centrale Bank (ECB).
2 uur geledenLUXEMBURG (ANP/DPA) - Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft de EU op de vingers getikt over een deel van de richtlijn van het minimumloon. Niet de EU, maar de lidstaten stellen de lonen vast, ook het minimumloon. Enkele criteria die de EU in de richtlijn had vastgesteld, zijn in strijd met die bevoegdheid van lidstaten, stelt het hof.
2 uur geledenMÜNCHEN (ANP/DPA/AFP) - Een Duitse rechtbank heeft dinsdag geoordeeld dat OpenAI auteursrechten heeft geschonden door het gebruik van songteksten. Auteursrechtenorganisatie Gema, die de schrijvers van meerdere Duitse liedjes vertegenwoordigt, had hierover een zaak aangespannen tegen de Amerikaanse maker van de populaire taalbot ChatGPT.
3 uur geledenLOS GATOS (ANP) - Netflix wil meerdere indoorpretparken openen in de Verenigde Staten. Maar een Netflix House in andere landen zit er voorlopig niet in. Dat heeft marketingdirecteur Marian Lee van Netflix gezegd in een interview met het Franse persbureau AFP.
3 uur geledenBEIJING (ANP/AFP) - Burger King wil het aantal restaurants in China komende jaren meer dan verdubbelen, heeft moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI) aangekondigd. RBI verkoopt zijn meerderheidsbelang in de Chinese tak aan de Chinese investeerder CPE. Die samenwerking levert 350 miljoen dollar aan nieuwe investeringen op.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Adyen behoorde dinsdag tot de stijgers op het Damrak met een plus van bijna 2 procent. Het betaalbedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, presenteerde voorafgaand aan een beleggersdag in Amsterdam nieuwe doelen voor de komende jaren. Voor 2026 rekent Adyen nog altijd op een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Na 2026 stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 20 procent. Financieel topman Ethan Tandowsky zei verder "aanzienlijke kansen" te zien voor Adyen om een van de grootste spelers in de branche te worden.
5 uur geleden