Wilders: wegkijken kabinet van armoede is ambtsmisdrijf
DEN HAAG (ANP) - PVV-leider Geert Wilders meent dat het kabinet zich schuldig heeft gemaakt aan een ambtsmisdrijf door zo lang te wachten met maatregelen om te voorkomen dat nog meer mensen onder de armoedegrens zakken. Hij wil dat de Hoge Raad zich over de kwestie buigt, zegt hij tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer.
Artikel 20 van de Grondwet stelt dat de bestaanszekerheid van de bevolking "voorwerp van zorg der overheid" is. Wilders vindt dat het kabinet die taak verwaarloosd heeft door lange tijd niets te doen aan onder meer de sterk oplopende energierekening en prijzen aan de pomp en in de winkel.
Daarom ziet de PVV reden om een aanklacht in te dienen op grond van artikel 355 van het wetboek van strafrecht. Daarin staat dat ministers zich schuldig maken aan een ambtsmisdrijf als zij beleid voeren waarvan zij weten dat het strijdig is met de Grondwet. "Zij kunnen er niet mee wegkomen", aldus de PVV-leider.
Onorthodox middel
Voor een aanklacht zijn de handtekeningen nodig van minstens vijf leden van de Tweede Kamer. Maar om daadwerkelijk tot een aanklacht te komen is een parlementaire meerderheid nodig.
Het is niet de eerste keer dat de PVV naar dit onorthodoxe middel grijpt. Vorig jaar verwierp de Kamer een verzoek om het kabinet aan te klagen wegens het niet verstrekken van een feitenrelaas over het toeslagenschandaal. En in 2009 werd een verzoek afgewezen om toenmalig minister Eberhard van der Laan aan te klagen omdat die weigerde vragen over de kosten van immigratie te beantwoorden.
CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma noemt het "beschamend" dat Wilders een "serieuze" wet voor de aanpak van ambtsmisdrijven "misbruikt voor een politiek opzetje. Dit is echt beneden alle peil." ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers verweet Wilders dat hij in de Kamer geen politiek debat wil voeren, maar het debat naar de rechtszaal wil verplaatsen. "Als u man bent, gaat u hier het debat aan. Maak er geen politiek proces van."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
11 uur geleden