Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Wilders: belangrijk dat onderwijsbegroting de eindstreep haalt

Wilders: belangrijk dat onderwijsbegroting de eindstreep haalt

DEN HAAG (ANP) - Het is belangrijk dat de onderwijsbegroting de eindstreep haalt, vindt PVV-leider Geert Wilders, die daarom samen met de andere coalitieleiders onderhandelt met de oppositiepartijen CDA, D66, JA21 en ChristenUnie. Dit ongebruikelijke oppositieverbond is alleen bereid voor de begroting te stemmen als 1,3 miljard euro van de onderwijsbezuinigingen wordt geschrapt. De coalitie heeft steun nodig van oppositiepartijen om de begroting door de Eerste Kamer te krijgen.

"We zijn nu met elkaar in gesprek, dat is al winst", zei Wilders na het eerste overleg tussen de coalitiepartijen en het oppositieverbond. Hij wil niet vertellen wat er inhoudelijk wordt besproken. Zo geeft hij ook geen commentaar op het idee van de oppositiepartijen om hun voorstellen onder meer te betalen door het eigen risico in de zorg minder te verlagen. Voor de PVV was de verlaging van het eigen risico een belangrijk punt in de formatie.

"Alle partijen voelen een grote verantwoordelijkheid om toch te proberen om die begroting onderwijs - een belangrijke begroting voor heel Nederland - door beide Kamers te krijgen", aldus Wilders. "We gaan de komende dagen kijken of dat lukt." Dat is "me dunkt geen sinecure" met acht partijen aan de onderhandelingstafel.

Volgens Joost Eerdmans (JA21) zijn de oppositiepartijen waarmee nu gesproken wordt uitgenodigd door de PVV-leider. Verschillende onderhandelaars houden er rekening mee dat de onderhandelingen voortduren tot na het weekend. Dat betekent dat onderwijsminister Eppo Bruins donderdag zijn begroting moet verdedigen, terwijl er achter de schermen nog aan wordt gesleuteld.

Meer uit Binnenland

Friesland roept kabinet op gaswinning in provincie af te bouwen

ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.

55 minuten geleden
Bertram maakt nu niet bekend welke plekken vervuild zijn met PFAS

DEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.

1 uur geleden
Op vier plekken in Gelderland PFAS-waarden boven norm gemeten

ARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.

2 uur geleden
Organisaties kritisch op plan pepperspray Van Weel

DEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.

2 uur geleden
Kritische vragen tijdens debat over coalitieakkoord Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."

3 uur geleden
Koolmees kreeg buikpijn van de invoering van de avondklok

DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.

4 uur geleden
Koolmees: spanningen in kabinet tijdens tweede coronagolf

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de tweede golf van coronabesmettingen in het najaar van 2020 begonnen de spanningen in het kabinet, zei oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem zijn er "vast en zeker lelijke woorden gebruikt", maar kwam het kabinet altijd tot beleid dat door iedereen gedragen werd.

4 uur geleden