Wielerploeg Boels-Dolmans vol vragen weer op pad
HENSBROEK (ANP) - Met drie koersen in Spaans Baskenland vervolgt het vrouwenpeloton volgende week het door het coronavirus zo in de war gestuurde wielerjaar. Voor de wielrensters van Boels-Dolmans, onder anderen Anna van der Breggen en Chantal Blaak, beginnen de maanden waarin ze de vertrekkende sponsors een mooi afscheid kunnen geven. Sportief directeur Danny Stam stapt zondag "eindelijk" weer in de auto om zijn door de jaren heen zo succesvolle ploeg te begeleiden.
Terwijl hun mannelijke collega's inmiddels zijn uitgewaaierd naar locaties in de bergen heeft de ploeg van Stam er net een trainingskamp in Limburg opzitten. "Met negen rensters - de overzeese vrouwen nog niet - zijn we bij elkaar gekomen in Valkenburg. Altijd goed om elkaar weer te zien. Eerder kon dat vanwege de coronamaatregelen niet."
Stam en de overige begeleiding stappen zondag in de auto om met het materiaal naar Baskenland af te reizen. Zes rensters volgen een dag later per vliegtuig. Het deel van Spanje waar achtereenvolgens de Emakumeen Nafarroako Klasikoa, de Clasica Femenina Navarra en de Durango-Durango Emakumeen Saria worden verreden, is nog niet getroffen door nieuwe beperkingen vanwege oplevende coronabesmettingen. "We moeten maar hopen dat dat zo blijft en dat we weer gaan fietsen. We zijn er ons van bewust dat het ook mis kan gaan en dat we bijvoorbeeld in quarantaine moeten. Een doemscenario kun je niet uitsluiten, maar we moeten positief zijn. Ik denk trouwens dat als alles nu weer wordt afgelast, er dit seizoen helemaal niet meer gefietst wordt."
Strade Biance
Meteen nadat Blaak in het vroege voorjaar de Belgische koers Le Samyn had gewonnen, vertrokken de materiaalwagens van het team naar Italië voor de Strade Bianche. Het was begin maart en het coronavirus waarde inmiddels in Europa rond. Stam: "Die meiden stonden op maandag op het vliegveld om in te checken toen we van onze mannen onderweg hoorden hoe de situatie onderweg was met de angst voor corona. Ze zijn maar niet meer gaan vliegen."
Het was het begin van een bizarre tijd. "Niemand zag aankomen dat het zo lang zou duren. Het is een raar seizoen geworden, met nog steeds veel onzekerheden. Een karig jaar ook voor onze sponsors die afscheid nemen. We willen ze graag nog wat mooie overwinningen bezorgen." Boels-Dolmans gaat volgend jaar verder als SD Worx.
Op pad dus zondag, ruim 1300 kilometer voor Stam vanuit het Noord-Hollandse Hensbroek. Met tal van vragen nog: "Wat gebeurt er straks als een renster positief test op corona. Moet de ploeg dan naar huis? Iedereen?"
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
9 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
16 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
16 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
21 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
23 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden