Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Wie zaait... Moet oogsten

Wie zaait... Moet oogsten

Met de start van de oogst, is ook een nieuwe verkeersveiligheidscampagne gestart met naam ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Het doel van de campagne is 100% verkeersveiligheid. De campagne richt zich om die reden zowel op agrariërs en loonwerkers als op alle andere weggebruikers.  Kloosterman B.V. is één van de bedrijven die nadrukkelijk participeren in de campagne. “Het is belangrijk dat we  rekening houden met elkaar”, vindt Leontien Kloosterman. “Ons werkgebied is voor de ander een recreatiegebied. Het is belangrijk dat alle weggebruikers zich daarvan bewust zijn.”De nieuwe oogstcampagne is vanuit de Zeeuwse Coördinatiecommissie Landbouwverkeer ontwikkeld, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de brancheorganisaties ZLTO en Cumela en enkele Zeeuwse wegbeheerders. De oogstcampagne is over een aantal maanden verspreid en verschillende agrariërs en loonwerkers werken hieraan mee, waaronder Kloosterman B.V. uit Kapelle.

Buitengebied steeds voller
Kloosterman is een dienstverlenend bedrijf op het gebied van grondverzet, transport en agrarisch loonwerk. Bij het bedrijf werken circa 45 mensen die regelmatig de weg op gaan. Dat doen zij hoofdzakelijk met grote, héél grote machines. “Eigenlijk heb je pas door wat de omvang daarvan is als je ernaast staat”, aldus Leontien. “Een bietenrooier bijvoorbeeld is al snel zo’n 18 meter lang en heeft bijna de volledige breedte van de weg nodig. Wij weten dat, maar andere weggebruikers niet. Dat brengt risico’s met zich mee. Fietsers of automobilisten realiseren zich vaak onvoldoende dat zo’n machine niet zomaar even de berm in kan. En zit je erachter, wees je dan bewust van de dode hoeken. Laat je zien, bijvoorbeeld door bewust even in het vizier van de achteruitkijkspiegel te komen.” Leontien benadrukt dat ze zich realiseert dat bewustwording aan beide kanten nodig is, dus ook bij de eigen medewerkers. “Wij wijzen hen op het soms onvoorspelbare gedrag van fietsers en automobilisten. Het is belangrijk dat ze alert zijn en ogen en oren steeds bij de weg houden.”

Tractoren rijden stuk harder
Frans Geijs, relatiemanager bij ZLTO beaamt dit. ZLTO is de vereniging van en voor 12.000 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Ook hij signaleert de toenemende drukte op de Zeeuwse (plattelands)wegen. “Als ZLTO vinden we verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Om die reden participeren we in deze nieuwe campagne. Met name de focus op alle weggebruikers vinden wij heel belangrijk. Het draait om begrip, over en weer. Polderwegen delen we steeds vaker met fietsers. Zij zijn zich niet altijd bewust van de breedte van een trekker en de snelheid. Vroeger reden die misschien 16 km/uur, inmiddels halen ze makkelijk 40 km/uur. Voor de campagne hebben we korte video’s opgenomen, waar enkele van onze leden met veel plezier aan hebben meegewerkt. Het bereik van de campagne via social media is groot.”  

Geef elkaar de ruimte
Ook Cumela participeert in de campagne ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Cumela is de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra. Bedrijvenadviseur Tobias Barth is enthousiast. “Een campagne als deze is belangrijk. Bovendien, ik geloof in de kracht van herhaling. Natuurlijk is aandacht voor verkeersveiligheid een jaar rond belangrijk, maar de oogstperiode valt altijd samen met een drukke toeristische periode waarin veel fietsers genieten van het buitengebied. Na de oogst van graan, komt de oogst van andere gewassen, zoals aardappelen en suikerbieten. In die tijd van het jaar valt er meer neerslag dan in de zomer en neemt de kans op modder op de weg toe. Mijn belangrijkste boodschap is: houd rekening met elkaar, heb een beetje geduld en geef elkaar de ruimte.”

Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram.
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten

Meer uit Zeeland

Zeeuwen werken verst van huis

Nu we de coronamaatregelen achter ons laten, gaan Nederlanders weer steeds vaker naar kantoor. Zeeuwen hebben de meeste baat bij (deels) thuiswerken, omdat zij met gemiddeld 31,8 kilometer de langste reis afleggen. Landelijk gezien reist een werknemer gemiddeld 22 kilometer naar de werkplek. Dit blijkt uit onderzoek van CVster.nl naar woon-werkafstand.  

16 uur geleden
HOPPAAA! Foodtruckfestival

HOPPAAA! Foodtruckfestival HOPPAAA! tijdens de meivakantie in Burgh Haamstede! Je hoeft drie dagen lang niet te bedenken wat je op het menu zet of waar je met de kids gaat eten. In de meivakantie strijkt namelijk weer het HOPPAAA! foodtruckfestival neer in Burgh Haamstede! Dit festival heeft het karakter van een grote familie reünie en kenmerkt zich door een heerlijk ongedwongen en gezellige sfeer. De leukste foodtrucks presenteren zich, er zijn diverse barretjes, je luistert naar nostalgische hits en voor de kids zijn er volop activiteiten. Het gezinsvriendelijke festival in Burgh Haamstede is van dinsdag 30 april t/m donderdag 2 mei, uiteraard is de toegang gratis. Borrelplanken en smikkelplateaus: Bij de foodtrucks haal je gerechten van over de hele wereld. Van Amerikaanse hotdogs tot Thaise wok gerechten en curry’s. Van loaded nacho’s, Duitse flammkuchen en Mexicaanse taco’s. Oer-Hollandse frietjes, poffertjes en tosti’s tot authentieke Italiaanse pasta’s, pizza’s en heerlijke anti pasti. Veel rijdende keukens bieden het shared dining principe aan door middel van een goed gevulde borrelplank of smikkelplateau. “We zien dat veel vriendenclubjes en gezinnen ervan houden om gerechten met elkaar te delen” aldus Gera van Vliet van evenementenorganisatie Bruisend. Lang tafelen met een drankje erbij en lekkere muziek op de achtergrond. Ondertussen kunnen de kids een sjoel competitie houden, zich laten schminken of een glitter tattoo laten zetten, dat is HOPPAAA!

1 week geleden
Ruim 250 bezoekers maken kennis met het Delta Climate Center

Zeeland en Vlissingen in het bijzonder hebben woensdag 10 april kennisgemaakt met het Delta Climate Center. Met het evenement ‘Maak kennis met het Delta Climate Center’ in de Lasloods in Vlissingen heeft het nieuwe centrum zich voor het eerst aan de buitenwereld gepresenteerd. Het Delta Climate Center wil met onderzoek en onderwijs bijdragen aan een duurzame toekomst voor de Zeeuwse delta en daarmee delta’s over de wereld. Voor ruim 250 bezoekers vertelde wetenschappelijk directeur Albert Klein Tank, samen met een aantal medewerkers, hoe het centrum dit gaat doen. Klein Tank stipte vier punten aan die het centrum uniek maken: de samenwerking tussen mbo, hbo en wo in onderwijs en onderzoek, de thema’s water, energie en voedsel en hoe het hier invulling aan geeft, de innovatieve werkvormen waarmee het centrum haar doelen wil bereiken en dat ze de gehele provincie als een living lab ziet.

2 weken geleden
“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

2 weken geleden
Kick-off 'Boost the Energy Transition'

Op donderdag 11 april kwamen 18 geselecteerde bedrijven samen voor de kick-off van het opwerkprogramma van de energiechallenge 'Boost the Energy Transition', georganiseerd door Dockwize en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Dit initiatief heeft als doel om ondernemers, onderzoekers en andere vernieuwers te stimuleren om innovatieve plannen te ontwikkelen voor de energietransitie in Zeeland. Het evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om duurzame energieoplossingen te bevorderen, en komt op een cruciaal moment voor de provincie Zeeland, waar de vraag naar dergelijke oplossingen hoog is. Met de helft van de geselecteerde bedrijven uit Zeeland belooft deze challenge een aanzienlijke impact te hebben op het aanpakken van de energie-uitdagingen van de provincie.

2 weken geleden
Zakelijk overnachten met luxe en comfort

Ervaar het gemak van zakelijk overnachten bij Otium Wellness Hotel Roosendaal. Op een centraal gelegen locatie, op slechts 2 autominuten van de A58 en A17 en op een korte 20 minuten rijden van Breda, is dit hotel de perfecte plek voor jouw zakelijke verblijf. De kamers De kamers bieden het comfort en de luxe die je nodig hebt na een lange werkdag. Met een kitchenette voorzien van een spoelbak en magnetron, hoef je niet elke avond uit eten te gaan. En dankzij de gratis wifi kun je ook in het hotel efficiënt werken aan jouw taken.

2 weken geleden
Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 maand geleden