Wie zaait... Moet oogsten
Met de start van de oogst, is ook een nieuwe verkeersveiligheidscampagne gestart met naam ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Het doel van de campagne is 100% verkeersveiligheid. De campagne richt zich om die reden zowel op agrariërs en loonwerkers als op alle andere weggebruikers. Kloosterman B.V. is één van de bedrijven die nadrukkelijk participeren in de campagne. “Het is belangrijk dat we rekening houden met elkaar”, vindt Leontien Kloosterman. “Ons werkgebied is voor de ander een recreatiegebied. Het is belangrijk dat alle weggebruikers zich daarvan bewust zijn.”De nieuwe oogstcampagne is vanuit de Zeeuwse Coördinatiecommissie Landbouwverkeer ontwikkeld, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de brancheorganisaties ZLTO en Cumela en enkele Zeeuwse wegbeheerders. De oogstcampagne is over een aantal maanden verspreid en verschillende agrariërs en loonwerkers werken hieraan mee, waaronder Kloosterman B.V. uit Kapelle.
Buitengebied steeds voller
Kloosterman is een dienstverlenend bedrijf op het gebied van grondverzet, transport en agrarisch loonwerk. Bij het bedrijf werken circa 45 mensen die regelmatig de weg op gaan. Dat doen zij hoofdzakelijk met grote, héél grote machines. “Eigenlijk heb je pas door wat de omvang daarvan is als je ernaast staat”, aldus Leontien. “Een bietenrooier bijvoorbeeld is al snel zo’n 18 meter lang en heeft bijna de volledige breedte van de weg nodig. Wij weten dat, maar andere weggebruikers niet. Dat brengt risico’s met zich mee. Fietsers of automobilisten realiseren zich vaak onvoldoende dat zo’n machine niet zomaar even de berm in kan. En zit je erachter, wees je dan bewust van de dode hoeken. Laat je zien, bijvoorbeeld door bewust even in het vizier van de achteruitkijkspiegel te komen.” Leontien benadrukt dat ze zich realiseert dat bewustwording aan beide kanten nodig is, dus ook bij de eigen medewerkers. “Wij wijzen hen op het soms onvoorspelbare gedrag van fietsers en automobilisten. Het is belangrijk dat ze alert zijn en ogen en oren steeds bij de weg houden.”
Tractoren rijden stuk harder
Frans Geijs, relatiemanager bij ZLTO beaamt dit. ZLTO is de vereniging van en voor 12.000 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Ook hij signaleert de toenemende drukte op de Zeeuwse (plattelands)wegen. “Als ZLTO vinden we verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Om die reden participeren we in deze nieuwe campagne. Met name de focus op alle weggebruikers vinden wij heel belangrijk. Het draait om begrip, over en weer. Polderwegen delen we steeds vaker met fietsers. Zij zijn zich niet altijd bewust van de breedte van een trekker en de snelheid. Vroeger reden die misschien 16 km/uur, inmiddels halen ze makkelijk 40 km/uur. Voor de campagne hebben we korte video’s opgenomen, waar enkele van onze leden met veel plezier aan hebben meegewerkt. Het bereik van de campagne via social media is groot.”
Geef elkaar de ruimte
Ook Cumela participeert in de campagne ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Cumela is de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra. Bedrijvenadviseur Tobias Barth is enthousiast. “Een campagne als deze is belangrijk. Bovendien, ik geloof in de kracht van herhaling. Natuurlijk is aandacht voor verkeersveiligheid een jaar rond belangrijk, maar de oogstperiode valt altijd samen met een drukke toeristische periode waarin veel fietsers genieten van het buitengebied. Na de oogst van graan, komt de oogst van andere gewassen, zoals aardappelen en suikerbieten. In die tijd van het jaar valt er meer neerslag dan in de zomer en neemt de kans op modder op de weg toe. Mijn belangrijkste boodschap is: houd rekening met elkaar, heb een beetje geduld en geef elkaar de ruimte.”
Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram.
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten
Meer uit Zeeland
Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
2 weken geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
2 weken geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
2 weken geledenZondag 1 september wordt om 13.00 uur weer ‘Picknick in the Park’ georganiseerd rondom de Middelburgse muziektent op het Molenwaterpark. Aansluitend kunnen deelnemers van de picknick blijven zitten aan hun tafels en meedoen met Sing-along in the Park; onderdeel van de Parkconcerten van de Zeeuwse Concertzaal. Begeleidingsband The Kickz treedt hierbij om 15.30 op. De picknick is een gezamenlijk initiatief van Lions Middelburg, Vlissingen en Walcheren en Rotary Club Middelburg, Vlissingen en Walcheren. Waar de individuele serviceclubs veel mooie lokale initiatieven ontwikkelen, is dit de tweede keer dat de 6 clubs op deze schaal samenwerken! Hiermee streven we niet alleen naar een grotere maatschappelijke impact, maar ook heen hechter verband tussen de leden van de clubs.
2 weken geledenAanstaande donderdag 20 juni is het weer tijd voor de Banenmarkt 'Werken in Zeeland'. Deze editie vindt plaats in het Scheldetheater van Terneuzen. Dit is dé kans om in gesprek te gaan met verschillende bedrijven uit verschillende sectoren. Op de Banenmarkt zijn 65 bedrijven die zich graag aan jou willen voorstellen. Bekijk hier welke bedrijven aanwezig zijn op de Banenmarkt.
3 maanden geledenHeeft school gebeld met goed nieuws? Geslaagd? Net examen gedaan voor middelbare school of voortgezet onderwijs? Gefeliciteerd! Ook dit jaar krijgen alle Zeeuwse jongeren die net zijn geslaagd, of binnenkort hun diploma zullen behalen, gratis examencadeaus van stichting De Zeeuwse Connectie. Samen met diverse Zeeuwse bedrijven geeft het Zeeuwse netwerk weer cadeaus en kortingen aan deze Zeeuwse jongeren. Daarnaast worden er onder de deelnemers ook nog eens prijzen verloot, zoals de nieuwste iPhone, laptop, cadeaubonnen, zonnebrillen, festival-tickets en meer. De cadeaus en prijzen worden beschikbaar gesteld door de deelnemende Zeeuwse bedrijven Bomont, Mariener Eyewear, YourSurprise, Alternate.nl, Dek Rijopleidingen, Festive Events, ZeeuwseVacaturebank.nl, DaVinci Bioscoop Goes, Ritel en Vestrock. Naast de cadeaus en extra prijzen, krijgen alle aanmelders ook gratis een lidmaatschap van De Zeeuwse Connectie en zullen ze worden uitgenodigd voor de verschillende gratis activiteiten van dit Zeeuwse netwerk. Hierdoor zullen zeker de jongeren die voor een vervolgstudie de provincie gaan verlaten makkelijker een verbinding met Zeeland behouden, is de achterliggende gedachte. Ook de Zeeuwse Vacaturebank werkt aan de campagne mee en ziet het als een goede kans om Zeeuwse jongeren te wijzen op de vele vacatures, vakantiebanen en stageplaatsen die Zeeland te bieden heeft.
3 maanden geledenCoppens Energie & Klimaat groeit door! Coppens Energie & Klimaat kondigen met trots aan dat zij per 1 oktober gaan uitbreiden naar Goes. Deze strategische zet markeert een belangrijk moment in de missie van het bedrijf om Nederland steeds iets groener te maken. Met deze uitbreiding worden duurzame energie en klimaatoplossingen toegankelijker voor meer mensen uit de regio.
3 maanden geleden