Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Wie zaait... Moet oogsten

Wie zaait... Moet oogsten

Met de start van de oogst, is ook een nieuwe verkeersveiligheidscampagne gestart met naam ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Het doel van de campagne is 100% verkeersveiligheid. De campagne richt zich om die reden zowel op agrariërs en loonwerkers als op alle andere weggebruikers.  Kloosterman B.V. is één van de bedrijven die nadrukkelijk participeren in de campagne. “Het is belangrijk dat we  rekening houden met elkaar”, vindt Leontien Kloosterman. “Ons werkgebied is voor de ander een recreatiegebied. Het is belangrijk dat alle weggebruikers zich daarvan bewust zijn.”De nieuwe oogstcampagne is vanuit de Zeeuwse Coördinatiecommissie Landbouwverkeer ontwikkeld, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de brancheorganisaties ZLTO en Cumela en enkele Zeeuwse wegbeheerders. De oogstcampagne is over een aantal maanden verspreid en verschillende agrariërs en loonwerkers werken hieraan mee, waaronder Kloosterman B.V. uit Kapelle.

Buitengebied steeds voller
Kloosterman is een dienstverlenend bedrijf op het gebied van grondverzet, transport en agrarisch loonwerk. Bij het bedrijf werken circa 45 mensen die regelmatig de weg op gaan. Dat doen zij hoofdzakelijk met grote, héél grote machines. “Eigenlijk heb je pas door wat de omvang daarvan is als je ernaast staat”, aldus Leontien. “Een bietenrooier bijvoorbeeld is al snel zo’n 18 meter lang en heeft bijna de volledige breedte van de weg nodig. Wij weten dat, maar andere weggebruikers niet. Dat brengt risico’s met zich mee. Fietsers of automobilisten realiseren zich vaak onvoldoende dat zo’n machine niet zomaar even de berm in kan. En zit je erachter, wees je dan bewust van de dode hoeken. Laat je zien, bijvoorbeeld door bewust even in het vizier van de achteruitkijkspiegel te komen.” Leontien benadrukt dat ze zich realiseert dat bewustwording aan beide kanten nodig is, dus ook bij de eigen medewerkers. “Wij wijzen hen op het soms onvoorspelbare gedrag van fietsers en automobilisten. Het is belangrijk dat ze alert zijn en ogen en oren steeds bij de weg houden.”

Tractoren rijden stuk harder
Frans Geijs, relatiemanager bij ZLTO beaamt dit. ZLTO is de vereniging van en voor 12.000 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Ook hij signaleert de toenemende drukte op de Zeeuwse (plattelands)wegen. “Als ZLTO vinden we verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Om die reden participeren we in deze nieuwe campagne. Met name de focus op alle weggebruikers vinden wij heel belangrijk. Het draait om begrip, over en weer. Polderwegen delen we steeds vaker met fietsers. Zij zijn zich niet altijd bewust van de breedte van een trekker en de snelheid. Vroeger reden die misschien 16 km/uur, inmiddels halen ze makkelijk 40 km/uur. Voor de campagne hebben we korte video’s opgenomen, waar enkele van onze leden met veel plezier aan hebben meegewerkt. Het bereik van de campagne via social media is groot.”  

Geef elkaar de ruimte
Ook Cumela participeert in de campagne ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Cumela is de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra. Bedrijvenadviseur Tobias Barth is enthousiast. “Een campagne als deze is belangrijk. Bovendien, ik geloof in de kracht van herhaling. Natuurlijk is aandacht voor verkeersveiligheid een jaar rond belangrijk, maar de oogstperiode valt altijd samen met een drukke toeristische periode waarin veel fietsers genieten van het buitengebied. Na de oogst van graan, komt de oogst van andere gewassen, zoals aardappelen en suikerbieten. In die tijd van het jaar valt er meer neerslag dan in de zomer en neemt de kans op modder op de weg toe. Mijn belangrijkste boodschap is: houd rekening met elkaar, heb een beetje geduld en geef elkaar de ruimte.”

Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram.
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten

Meer uit Zeeland

Helga van Leur spreekt op Contacta 2025

Duurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.

2 weken geleden
Genomineerden voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025

De spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.

3 weken geleden
Familiebedrijf Akkerdaas: meer dan een eeuw in Domburg

Al sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.

3 weken geleden
Zeelandia viert 125 jaar

Zeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.

3 weken geleden
Lennert Steketee: ondernemer en ambassadeur van Yerseke

Ondernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.

3 weken geleden
AI drukt stempel op Zeeuwse arbeidsmarkt: stijging WW-uitkeringen

Het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering in Zeeland is het afgelopen jaar duidelijk gestegen. Volgens recente cijfers ligt de toename hoger dan het landelijke gemiddelde.

3 weken geleden
Save the Date: Horecabeurs Goes 2026 op 9 & 10 maart!

Save the Date! De 62e editie van Horecabeurs Goes vindt plaats op 9 & 10 maart 2026 in de Zeelandhallen! 

3 weken geleden