Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Wie zaait... Moet oogsten

Wie zaait... Moet oogsten

Met de start van de oogst, is ook een nieuwe verkeersveiligheidscampagne gestart met naam ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Het doel van de campagne is 100% verkeersveiligheid. De campagne richt zich om die reden zowel op agrariërs en loonwerkers als op alle andere weggebruikers.  Kloosterman B.V. is één van de bedrijven die nadrukkelijk participeren in de campagne. “Het is belangrijk dat we  rekening houden met elkaar”, vindt Leontien Kloosterman. “Ons werkgebied is voor de ander een recreatiegebied. Het is belangrijk dat alle weggebruikers zich daarvan bewust zijn.”De nieuwe oogstcampagne is vanuit de Zeeuwse Coördinatiecommissie Landbouwverkeer ontwikkeld, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), de brancheorganisaties ZLTO en Cumela en enkele Zeeuwse wegbeheerders. De oogstcampagne is over een aantal maanden verspreid en verschillende agrariërs en loonwerkers werken hieraan mee, waaronder Kloosterman B.V. uit Kapelle.

Buitengebied steeds voller
Kloosterman is een dienstverlenend bedrijf op het gebied van grondverzet, transport en agrarisch loonwerk. Bij het bedrijf werken circa 45 mensen die regelmatig de weg op gaan. Dat doen zij hoofdzakelijk met grote, héél grote machines. “Eigenlijk heb je pas door wat de omvang daarvan is als je ernaast staat”, aldus Leontien. “Een bietenrooier bijvoorbeeld is al snel zo’n 18 meter lang en heeft bijna de volledige breedte van de weg nodig. Wij weten dat, maar andere weggebruikers niet. Dat brengt risico’s met zich mee. Fietsers of automobilisten realiseren zich vaak onvoldoende dat zo’n machine niet zomaar even de berm in kan. En zit je erachter, wees je dan bewust van de dode hoeken. Laat je zien, bijvoorbeeld door bewust even in het vizier van de achteruitkijkspiegel te komen.” Leontien benadrukt dat ze zich realiseert dat bewustwording aan beide kanten nodig is, dus ook bij de eigen medewerkers. “Wij wijzen hen op het soms onvoorspelbare gedrag van fietsers en automobilisten. Het is belangrijk dat ze alert zijn en ogen en oren steeds bij de weg houden.”

Tractoren rijden stuk harder
Frans Geijs, relatiemanager bij ZLTO beaamt dit. ZLTO is de vereniging van en voor 12.000 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Ook hij signaleert de toenemende drukte op de Zeeuwse (plattelands)wegen. “Als ZLTO vinden we verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Om die reden participeren we in deze nieuwe campagne. Met name de focus op alle weggebruikers vinden wij heel belangrijk. Het draait om begrip, over en weer. Polderwegen delen we steeds vaker met fietsers. Zij zijn zich niet altijd bewust van de breedte van een trekker en de snelheid. Vroeger reden die misschien 16 km/uur, inmiddels halen ze makkelijk 40 km/uur. Voor de campagne hebben we korte video’s opgenomen, waar enkele van onze leden met veel plezier aan hebben meegewerkt. Het bereik van de campagne via social media is groot.”  

Geef elkaar de ruimte
Ook Cumela participeert in de campagne ‘Wie zaait.. moet oogsten’. Cumela is de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra. Bedrijvenadviseur Tobias Barth is enthousiast. “Een campagne als deze is belangrijk. Bovendien, ik geloof in de kracht van herhaling. Natuurlijk is aandacht voor verkeersveiligheid een jaar rond belangrijk, maar de oogstperiode valt altijd samen met een drukke toeristische periode waarin veel fietsers genieten van het buitengebied. Na de oogst van graan, komt de oogst van andere gewassen, zoals aardappelen en suikerbieten. In die tijd van het jaar valt er meer neerslag dan in de zomer en neemt de kans op modder op de weg toe. Mijn belangrijkste boodschap is: houd rekening met elkaar, heb een beetje geduld en geef elkaar de ruimte.”

Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram.
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten

Meer uit Zeeland

Houd in het verkeer een beetje rekening met elkaar

Wie zaait… moet oogsten. Onder deze noemer voert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een oogstcampagne uit om zowel agrariërs, loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust te maken van een veilige verkeersdeelname. Dat dat nodig is, merkt ook Jeroen Boonman. Hij heeft samen met zijn ouders een agrarisch bedrijf in Heinkenszand. “Ik zie regelmatig verkeersituaties waarvan ik denk: dat is niet veilig.”Op het bedrijf van Jeroen worden hoofdzakelijk pootaardappelen, uien, suikerbieten en tarwe geteeld. Daarnaast telen ze snijbloemen. Naast het agrarisch bedrijf is Jeroen actief in de jongerenraad van Cosun en bestuurslid bij ZLTO, afdeling Borsele. “ROVZ benaderde onze ZLTO-afdeling met de vraag of we iemand kenden, die zou willen meewerken aan de campagne. Daardoor sta ik, als één van de deelnemende agrariërs, op de posters die bij deze campagne horen.”

1 week geleden
Inloopmiddagen Leven Lang Ontwikkelen

Voor iedereen die toe is aan een volgende carrièrestap of van baan wil veranderen maar nog niet weet wat, zijn er vanaf maandag 18 september inloopmiddagen door heel Zeeland. Daar zitten specialisten klaar van het Zeeuwse team Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Zij helpen belangstellenden met antwoorden op loopbaanvragen. Het team LLO is dit jaar gestart vanuit de samenwerking ‘Aan de slag in Zeeland’ en heeft als doel mensen te stimuleren zich blijvend te ontwikkelen.

1 week geleden
Dormio opent luxe resort in Nieuwvliet-Bad

Het nieuwste Dormio Resort Nieuwvliet-Bad in Zeeuws-Vlaanderen heeft recent haar eerste gasten verwelkomd. Het luxe resort, gelegen aan de Zeeuwse kust, is ontwikkeld door het Arnhemse Dormio Group en bestaat uit 124 vakantiewoningen en diverse faciliteiten. Met woningen speciaal ontworpen voor vakantiegangers die op zoek zijn naar luxe en voor bezoekers met huisdieren, kinderen en grote groepen, speelt Dormio met de opening van het resort in op de groeiende vraag vanuit de vakantiemarkt.   CEO van Dormio Group, Don van Schaik, is trots dat Dormio de hoge ambities op het gebied van innovatie, variatie en duurzaamheid waarmaakt: “We creëren resorts die inspelen op de hedendaagse behoeften van vakantiegangers, waarbij het belang van duurzaamheid groter wordt en de vraag naar luxe groeit. Voor Dormio Resort Nieuwvliet-Bad geldt dat de woningen gasvrij zijn en voorzien zijn van zonnepanelen en laadpalen voor elektrische auto’s. Zo sluit het resort met zijn milieuvriendelijke aard feilloos aan bij de huidige tijd.”   De lokale beleving De architectuur van de accommodaties op het resort is geïnspireerd op traditionele Zeeuwse boerderijen en visserswoningen. In deze lijn werkte Dormio samen met een interieurontwerper voor de inrichting van de woningen. De bouw van de vakantiewoningen is in handen van ADS Groep en het bedrijf Sagro is verantwoordelijk voor de weg-, groen- en civiele werkzaamheden. “Bij Dormio hechten we veel waarde aan de verbinding van elk resort of hotel met de omgeving”, stelt Van Schaik. “De mooie kustlijn van Zeeuws-Vlaanderen, natuurpark het Zwin en de sfeervolle, Belgische steden bevinden zich in de nabije omgeving van het resort. Ook het fijne zandstrand van Nieuwvliet-Bad is op loopafstand. Het resort heeft de sfeer van een traditioneel duindorp, waarbij de gemoedelijke sfeer en de natuurrijke uitstraling van Zeeuws-Vlaanderen wordt gecombineerd met een luxueus verblijf.”   Innovatieve verblijven Behalve het duurzame karakter van Dormio Resort Nieuwvliet-Bad, beschikt het resort over een selectie unieke accommodaties voor twee tot twintig personen, waaronder wellnesswoningen met privé wellnessfaciliteiten, poolwoningen met een verwarmd binnenzwembad en woningen direct aan water. Geschikt voor families, biedt het resort speciale kindvriendelijke vakantiewoningen, omringd met een speelveld en huisdiervriendelijke accommodaties met een omheinde tuin, voerbak en hondendouche. Op het resort zijn faciliteiten zoals een minimarkt, een binnen- en buitenzwembad, een kids club, diverse speelplekken, een hondenspeeltuin en een speelstrand. Bij restaurant Zeeuws Proeven kunnen gasten terecht voor hapjes, drankjes en uitgebreide gerechten. De keuken maakt zoveel mogelijk gebruik van streekproducten afkomstig van de plaatselijke wijnhandel, visboer en groenteboer. Van Schaik: “We hebben speciale aandacht besteed aan het creëren van een ontspannen en kindvriendelijke omgeving, waar onze gasten zich thuis kunnen voelen. We streven naar een zorgeloos verblijf voor iedereen die samen met hun dierbaren wil genieten van de natuur in de omgeving.”   Dormio Resort Nieuwvliet-Bad is nu te boeken via deze link   Over Dormio Group Dormio Group ontwikkelt sinds 2001 luxe vakantieresorts en hotels op toeristische toplocaties. Dormio Group is als projectontwikkelaar en bemiddelaar verantwoordelijk voor de verkoop, verhuur en het beheer van de vakantiewoningen, appartementen en/of hotelkamers op deze resorts en hotels. Alle drie de faseringen worden in-house opgepakt: ontwikkeling (Dormio Leisure Development), sales/makelaardij (Dormio Investments) en management, exploitatie en verhuur (Dormio Resorts & Hotels, Summio). Door Dormio’s marktkennis, betrokkenheid en liefde voor het leisure-vak, die je terugziet in de resorts en hotels, worden zowel de klanten als gasten volledig ontzorgd. Bij Dormio Group werken dagelijks zo’n 600 medewerkers in de verschillende landen, waarvan 115 op het hoofdkantoor in het centrum van Arnhem. Het portfolio bestaat momenteel uit 42 locaties in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje. Voor meer informatie, bekijk de website: www.dormiogroup.com

2 maanden geleden
Zeeuws bedrijfsleven bezorgd over stroomstop

Eric de Ruijsscher, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland, spreekt zijn zorg uit over de aangekondigde stop op nieuwe of zwaardere zakelijke aansluitingen op het Zeeuwse elektriciteitsnet. De stop vormt een grote belemmering voor de doorontwikkeling van het Zeeuwse bedrijfsleven, zeker voor de industrie en voor middelgrote maakbedrijven. Verduurzaming, groei en vernieuwing van het Zeeuwse bedrijfsleven komen hierdoor in veel gevallen in de knel en vertroebelen zo de toekomstplannen. Deze ontwikkeling zet het vestigingsklimaat van Zeeland onder druk. 

2 maanden geleden
Onderbetaalde IT-branche

Een onmisbare tool voor groeiende IT-bedrijven In een arbeidsmarkt die schreeuwt om IT-professionals, lanceert Mettom, een vooraanstaande payrolldienstverlener uit Eindhoven, een unieke, gratis werkgeverswijzer. Deze wijzer biedt kleine en middelgrote IT-bedrijven een cruciaal concurrentievoordeel door inzicht te bieden in marktconforme arbeidsvoorwaarden, een aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien.

2 maanden geleden
Programma nazomer festival rond

Eerder werd het theaterprogramma van het Zeeland Nazomerfestival al bekend gemaakt en de afgelopen weken popte er ook steeds meer muziekacts op die tijdens ZNF op het Abdijplein spelen. Met optredens van Eva van Manen, Meral Polat Trio en Wende op de laatste twee avonden van ZNF2023, is het volledige programma bekend. Na het succes van vorig jaar, is het Abdijplein wederom gratis bezoeken en zorgen de muzikale live-acts voor verrassing en feest. Het Zeeland Nazomerfestival vindt plaats van 25 augustus tot en met 2 september.  Het Zeeland Nazomerfestival sluit elke avond de festivaldag af op het Abdijplein in Middelburg. In intieme setting kun je van zaterdag 26 augustus tot en met zaterdag 2 september terecht voor een muzikale live-act. Perfect om dit bezoek te combineren met een voorstelling of om je dag af te sluiten. Van pop tot jazz, van klassiek tot Nederlandstalig, alles komt voorbij op het gratis te bezoeken plein. In samenwerking met Poppodium de Spot is er een programma samengesteld waarin gezocht wordt naar vernieuwing en verbinding in de muziek, maar ook in verschillende culturen en generaties. 

2 maanden geleden
Ondernemers gooiden massaal hun tank vol

Uit recente gegevens van ANWB Zakelijk en Shuttel blijkt dat het zakelijk tanken vorige week vrijdag met 34 procent is gestegen in vergelijking met de voorgaande vrijdag. Opmerkelijk genoeg is deze stijging onder zzp'ers zelfs 96 procent. Deze toename kan worden toegeschreven aan de aangekondigde accijnsverhoging die sinds zaterdag 1 juli van kracht is. In april 2022 heeft de overheid de accijnzen voor benzine, diesel en LPG verlaagd met 21 procent vanwege de torenhoge inflatie. Dit resulteerde destijds in een daling van 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter voor diesel. Hoewel deze belastingverlaging eerder werd verlengd tot 1 juli, werden de prijzen nu in twee stappen verhoogd.   Bovenop het terugdraaien van de accijnskorting, werd er ook een inflatiecorrectie toegepast. Dit betekent dat de prijs voor een liter benzine met 14 cent steeg en de prijs voor een liter diesel met 10 cent. Inclusief 21 procent btw komt dit neer op respectievelijk 17 cent en 12 cent per liter. Voor een volle benzinetank van 40 liter betekent dit bijna een stijging van 7 euro, terwijl een volle dieseltank 4,50 euro duurder werd.   Bart Horstman, Mobility as a Service Strategist bij Shuttel, vertelt: “Afgelopen vrijdag merkten we een aanzienlijke stijging in het aantal tankbeurten. Ik zag zelf ook bij verschillende tankstations behoorlijke rijen staan. Toen ontstond het idee om onze data van zakelijke mobiliteitskaarthouders, die de kaart ook gebruiken om te tanken, te analyseren. We wilden zien of ook zakelijke rijders de neiging hadden om hun tank nog snel vol te gooien. En dat bleek inderdaad het geval. Het meest opvallende verschil was te zien tussen het MKB/grootzakelijke segment en zzp'ers. Een zzp’er draagt immers zelf de kosten van een tankbeurt, terwijl bij werknemers van MKB- en grootzakelijke organisaties deze kosten door de werkgever worden gedragen.   Autorijden duurder voor ondernemers, niet alleen door verhoging diesel prijs Deze prijsverhoging valt samen met de stijgende kosten van autorijden in het algemeen, zoals parkeerkosten en brandstof. Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich bewust worden van de aankomende stijgende kosten en de impact die dit kan hebben op hun bedrijfsresultaten.   Hoewel voor veel mkb-medewerkers de kosten door de werkgever worden gedragen, worden zzp'ers direct geconfronteerd met deze prijsstijgingen. Het is dan ook begrijpelijk dat zij afgelopen vrijdag massaal hebben getankt om direct te profiteren van de lagere prijzen. Deze tijdelijke verlichting van hun uitgaven kan een aanzienlijk verschil maken voor zzp'ers. Dit neemt niet weg dat ook de mkb-ondernemer de verhoging financieel voelt.   "De stijgende kosten van autorijden hebben een directe invloed op alle Nederlanders maar vooral op ondernemers. Zij maken gemiddeld meer kilometers, betalen daardoor een hogere premie voor hun verzekering en hebben te maken met een bijtelling. Dit naast andere stijgende kosten voor ondernemers door de hoge inflatie. Niet reizen is vaak geen optie voor de ondernemer maar andere vormen van vervoer onderzoeken om kosten te besparen kan schelen in de kosten. Alternatieve vervoersopties, deelmobiliteit en efficiënter brandstofgebruik zijn enkele manieren waarop ondernemers hun transportkosten kunnen verlagen en daar proberen wij en onze partner Shuttel bij te helpen," aldus Patrick van Weert, propositie marketeer bij ANWB Zakelijk   Over ANWB Zakelijk ANWB Zakelijk bedient de zakelijke markt (MKB en ZZP) met mobiliteitsoplossingen zoals voertuighulpverlening, een mobiliteitskaart en zakelijk lease.    ANWB Zakelijk analyseerde de data in samenwerking met Shuttel wat inzicht gaf in het tankgedrag van ondernemers. ANWB Zakelijk heeft een loket geopend voor ondernemers en verantwoordelijke voor het mobiliteitsbeleid om vragen en/of zorgen rondom mobiliteit te delen.   Over Shuttelle Als grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitskaarten in Nederland werkt Shuttel al bijna 10 jaar aan schonere, duurzamere en slimmere mobiliteit. Shuttel biedt intuïtieve en gebruiksvriendelijke oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken en speelt daarbij nadrukkelijk in op veranderende mobiliteitsbehoeften. Zo maakt Shuttel het verschil voor organisaties die sturen op duurzaamheid, hybride werken, flexibiliteit, kosten én vitaliteit.   Op dit moment heeft Shuttel ruim 125 grootzakelijke en publieke werkgevers als klant: van de Rijksoverheid, FrieslandCampina, KraftHeinz, BDO en Fugro tot Decathlon. Daarmee bedient Shuttel ruim 170.000 zakelijke gebruikers. Maandelijks worden gemiddeld 280.000 reizen met Shuttel gemaakt. Inclusief de slimme laadoplossing voor EV’s registreert Shuttel dagelijks meer dan 300.000 transacties.

2 maanden geleden