
Wie durft de uitdaging aan?
Voor het tweede jaar op rij zetten duurzame energiecoöperatie Zeeuwind en innovatiehub Dockwize de Zeeuwind Innovatie Challenge uit. Dit jaar dagen zij particulieren en ondernemers uit om met innovatieve oplossingen te komen voor de sociale energietransitie. Met andere woorden: hoe kunnen we er met innovatieve oplossingen voor zorgen dat alle Zeeuwen kunnen meedoen in de energietransitie? Duurzame energie voor iedereen “Technisch gezien is er al heel veel mogelijk op het gebied van duurzame energie. De vraag is hoe we ervoor zorgen dat ook alle Zeeuwen die overstap naar duurzame energie kunnen maken,” zegt Teus Baars, directeur van Zeeuwind. “Deze uitdaging is heel erg actueel als je kijkt naar de stijgende prijzen van fossiele brandstoffen en de toenemende vraag naar duurzame en betaalbare alternatieven. Niet iedereen kan een dak vol zonnepanelen betalen of zijn bedrijf volledig verduurzamen. Daarom zijn we op zoek naar innovatieve oplossingen voor dit probleem en daar staat ook wat tegenover,” aldus Teus Baars. 30.000 euro te verdelen Zeeuwind verdeelt ruim 30.000 euro aan vouchers voor de beste inzendingen. Iedereen kan meedoen, van beginnende ondernemers, studenten, bewoners, organisaties tot mkb-bedrijven. Wel moet de inzending meer zijn dan een idee. Zeeuwind en Dockwize zoeken in de eerste plaats naar een goed uitgewerkt plan. “Ook wij komen dagelijks in aanraking met ondernemers die worstelen met vragen op het gebied van duurzaamheid. Van het verduurzamen van hun bedrijfsvoering tot het vollopen van de elektriciteitsnetten,” zegt Jeroen van Oijen, business coach en programmamanager energie bij Dockwize. “We weten uit de vorige editie dat de beste plannen vaak vanuit de maatschappij zelf komen. Of het nu een bewoner is van een wijk met een plan om met de buurt van het gas af te gaan of een groepje bedrijven die zelf met duurzame energie aan de slag wil gaan, we helpen deze plannen graag verder.” Naast geld ook hulp van experts Er valt niet alleen een geldbedrag te winnen. Wie de eerste selectieronde doorkomt, mag in mei meedoen aan de ‘Challenge Weken’. Met de hulp van experts en het gebruik van (lab)faciliteiten kan het plan worden verbeterd. Het plan dat de meeste indruk maakt op de jury, kan op een bijdrage van Zeeuwind rekenen om een proefproject uit te voeren. In totaal stelt Zeeuwind 30.000 euro beschikbaar voor één of meer projecten. Op woensdag 9 februari om 19:30 uur is er een online informatiebijeenkomst over de Zeeuwind Innovatie Challenge 2022. Aanmelden kan via https://www.dockwize.nl/events/informatiebijeenkomst-zeeuwind Duurzame energiecoöperatie Zeeuwind Zeeuwind is een coöperatie voor duurzame energie en zet zich al 35 jaar in om de energietransitie in Zeeland te versnellen. Dit doen ze samen met hun 2900 leden met als doel Zeeland klaar te maken voor de toekomst. Zo stimuleert Zeeuwind het gebruik van duurzame energie in Zeeland. Van het ontwikkelen en beheren van wind- en zonneparken tot advies op energiebesparing en het efficiënt gebruiken van energie. Dit doen ze samen met burgers, bedrijven en gemeenten. Want alleen samen kunnen we de energietransitie versnellen. Innovatiehub Dockwize Dockwize is de verbinder in Zeeland die de kortste route biedt naar de juiste connecties, kennis en zakelijke ontwikkelmogelijkheden. Het is een broedplaats voor ideeën, waar startups een succesvolle start maken, onderwijs en bedrijfsleven samenkomen, innovatief ondernemerschap wordt aangejaagd en waar bedrijven klaargestoomd worden voor de toekomst.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden