'Werven personeel wordt lastiger, maar heeft minder prioriteit'
UTRECHT (ANP) - Bedrijven steken minder energie in het aantrekken van nieuwe mensen, terwijl de krapte op de arbeidsmarkt steeds verder toeneemt. Uit jaarlijks onderzoek door adviesbureau Berenschot onder ruim 2100 hr-professionals in Nederland blijkt dat de prioriteit van de afdeling personeelszaken vooral ligt bij de ontwikkeling, motivatie en inzetbaarheid van personeel. Daarnaast gaat het om gezondheid en verzuim.
Op plek drie van de prioriteitenlijst volgt werving en selectie, dat daarmee in vergelijking met een jaar eerder een plaats inleverde. De verwachting is dat de aandacht hiervoor volgend jaar nog verder terugloopt. De onderzoekers noemen dit opvallend omdat in bijna alle sectoren het aantrekken van nieuwe mensen steeds ingewikkelder wordt. Ook uitkeringsinstantie UWV en het Centraal Bureau voor de Statistiek reppen van een steeds krapper wordende arbeidsmarkt.
Volgens het onderzoek is de noodzaak van en aandacht voor werving en selectie nog minder bij bedrijven die de afgelopen periode geholpen werden door de overheid om door de crisis te komen via de zogeheten NOW-loonsteunregeling.
Oorzaak van de "verslapte" aandacht voor het aantrekken van mensen is mogelijk dat bedrijven aangeven minder moeite te hebben met het vinden van nieuwe medewerkers. Vorig jaar gaf 70 procent aan het vinden van nieuwe personeel lastig te vinden. Inmiddels is dit 54 procent. Voor de onderzoekers is dit best een verrassende uitkomst. "Toch moeten we niet vergeten dat meer dan de helft van het Nederlandse bedrijfsleven werven nog steeds als iets zeer complex ziet", zo klinkt het.
Verder geven bedrijven ook aan het behouden van mensen minder lastig te vinden. Dit is voor een op de vijf bedrijven een uitdaging, waar dat een jaar eerder een op de drie was. Mogelijke oorzaak van deze daling is dat personeel in tijden van corona juist voor zekerheid van de huidige functie kiest. Dit zorgde er ook voor dat bedrijven minder moeite deden om personeel te behouden. De grootste uitdaging bij het vinden van personeel ligt bij de functies ICT en techniek en onderhoud.
Meer uit Financieel
UTRECHT (ANP) - The Vegetarian Butcher Collective, het bedrijf achter Vivera en De Vegetarische Slager, heeft Rutger Rozendaal benoemd als nieuwe topman. Hij volgt William van Weede op.
30 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) komt niet af van de status van beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk, oordeelt de rechter. Daarmee blijft het energiebedrijf ook gebonden aan regelgeving voor gasopslagen. Die schrijft onder andere voor dat beheerders pas mogen stoppen met gasopslagen als dat volgens de toezichthouder geen probleem voor de leveringszekerheid oplevert.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Diverse bedrijven hebben maatregelen genomen om bezorgers te ontzien tijdens de warme dagen. Onder meer bezorgers van boodschappen en pakketjes mogen extra pauzes houden en krijgen extra water mee, komt naar voren uit een rondvraag van het ANP.
56 minuten geledenBRUSSEL (ANP/AFP) - Sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten voeren er nog niet zoveel schepen op een dag door de Straat van Hormuz als maandag. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Kpler. Het verkeer door de zeestraat is de afgelopen dagen toegenomen na het vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Vakbond FNV dreigt met meer en langere acties na de zomer tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op de sociale zekerheid, in navolging van de landelijke staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. Volgens de bond is dit een eerste waarschuwing aan het kabinet.
2 uur geledenWIESBADEN (ANP/DPA) - Iets meer dan een vijfde (21 procent) van de Duitsers heeft niet genoeg geld om een weekje buitenshuis op zomervakantie te gaan. Dat meldt het Duitse statistiekbureau Destatis. Dat komt volgens het bureau neer op een totaal van 17,3 miljoen mensen. Vooral eenoudergezinnen worden geraakt. Daarvan zegt 39 procent een week vakantie niet te kunnen betalen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland sluit zich aan bij het door de Verenigde Staten geleide Pax Silica om de toevoerketen voor de chipsindustrie en AI veilig te stellen. Het in december gelanceerde initiatief moet de deelnemende landen minder afhankelijk maken van China en gevoelige technologie beschermen.
2 uur geleden