Weerwind erkent: bezuiniging op gevangenis kan later geld kosten
DEN HAAG (ANP) - Het kan zijn dat het geld dat de komende tijd bespaard wordt op de verbouwing van de gevangenissen en andere gebouwen van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) op lange termijn juist tot hogere kosten zal leiden. Dat heeft minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind erkend in de Tweede Kamer. Hij kreeg daar vragen over van ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker. Volgens de bewindsman komt de DJI nu eenmaal geld tekort.
Weerwind is van plan om bij de renovatie van DJI-gebouwen niet meer te verduurzamen dan volgens de wet strikt noodzakelijk is. Bikker zei mede namens de SGP te vrezen dat hij daarmee "penny wise, pound foolish" is. "Uiteindelijk kan het duurder zijn om de verduurzaming later alsnog uit te voeren in plaats van tijdens de geplande renovaties", aldus Bikker. Ze kreeg daarin bijval van PvdA'er Songül Mutluer. "We hebben onze mond vol van CO2 en de energieprijzen", zo zei ze. Als de energierekening straks verder oploopt, moet de overheid alsnog betalen, merkte ze op.
"Vanwege de financiële problematiek die nu speelt, moeten keuzes worden gemaakt", zei Weerwind. Het DJI komt 187 miljoen euro tekort en daar moest geld voor gevonden worden. Volgens hem is het geen optie om gevangenissen te sluiten of personeel te ontslaan. "Die hebben ze hard nodig." Daarom heeft hij gekozen om te besparen op de verbouwingen door niet meer te doen dan wettelijk verplicht, in de wetenschap dat dat op termijn meer kan kosten dan het oplevert, aldus de minister. "Idealiter doe ik dat dan ook niet, om dergelijke hogere kosten in de toekomst kan voorkomen. Kijk, het was ongekend moeilijk om keuzes te maken binnen het budget."
Weerwind zegt dat hij wel contact heeft opgenomen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, dat gaat over het vastgoed van de overheid. Ook heeft hij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gevraagd om hulp bij de financiering van de verduurzaming van de gebouwen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden