Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 We zitten op de goede weg

We zitten op de goede weg

Natuurlijk, AMZ Borssele de KLM van Zeeland noemen, streelt hem, maar directeur Ries Spruit zelf zal dat vergelijk nooit maken. “Wat wel klopt is dat we één van de toonaangevende touringcarbedrijven in Zeeland zijn. En inderdaad, onze 50 touringcars én medewerkers kun je beter vergelijken met de kwaliteit van de KLM dan met die van een prijsvechter. Corona heeft er serieus ingehakt. We hebben moeten reorganiseren en stappen moeten zetten, die je liever niet zet. Onze veelzijdigheid en wendbaarheid heeft ons er doorheen geholpen.” Wie voor de eerste keer bij AMZ Borssele aankomt, staat versteld van de grootte van het bedrijf. Hier staan werkplaatsen vol met bussen, trucks, trailers en landbouwvoertuigen. Klaar voor onderhoud en/of reparatie, de industriële spuiterij, APK keuringsstation voor auto's, bussen en vrachtwagens of de gespecialiseerde aircoservice. Als je over het terrein loopt, is de liefde voor de techniek haast voelbaar. FamiliebedrijfAMZ Borssele is een familiebedrijf. Jan de Muynck, Kees de Muynck en Ries Spruit vormen de tweede en derde generatie die in het bedrijf actief is. De vierde generatie dient zich aan. “Het bedrijf is in 1923 gestart met lijndiensten. Later kwam daar groeps-, taxivervoer en toeristisch vervoer bij. Om onze eigen vloot te kunnen onderhouden, werd een technisch bedrijf gestart. Inmiddels werkt De Muynck Techniek al lang niet meer uitsluitend voor het eigen touringcarbedrijf. Het bedrijf heeft een brede klantenkring. Deze veelzijdigheid heeft ons tijdens de coronapandemie enorm geholpen. Plus het feit dat we ons als familiebedrijf altijd hebben gefocust op continuïteit. Hierdoor konden we tegen een stootje.”

Slapeloze nachten
Corona hakte erin, plots stond vrijwel het hele wagenpark stil. Ries spreekt van een zware klap. De eerste weken, toen alles werd geannuleerd, waren er slapeloze nachten. “Pas toen we een goede liquiditeitsprognose konden maken, wisten we wat ons te doen stond”, blikt Ries terug. “Dat we er doorheen komen, heeft met een aantal factoren te maken. Allereerst, zoals gezegd, onze focus op continuïteit. Daarnaast is onze veelzijdigheid een enorme pre. Voor het touringcarbedrijf hebben we andere markten kunnen aanboren, zoals leerlingenvervoer, trein-vervangend vervoer en versterking van het openbaar vervoer. De Muynck Techniek hield een goede orderportefeuille. Verder zijn we natuurlijk blij met de coronasteunmaatregelen en de afspraken die we konden maken met financiers. Het belangrijkste is het personeel geweest. We konden er niet aan ontkomen het bedrijf in te krimpen. Dit had ingrijpende beslissingen tot gevolg. We zijn dankbaar dat onze medewerkers vertrouwen hebben gehouden, zich flexibel hebben opgesteld en begrip hadden voor de bijzondere situatie.”

Magere jaren
Inmiddels ziet Ries de aanvragen voor busvervoer weer langzaam toenemen. In die zin lijkt het bedrijf de draad weer te kunnen gaan oppakken. Op dit gebied is er veel mogelijk. AMZ Borssele biedt een eigen reisprogramma aan voor individuele reizen en groepsreizen, die onder andere zijn bestemd voor verenigingen en bedrijven. “Normaal gezien werken wij ook voor opdrachtgevers van buiten Europa. Ik verwacht dat die opdrachten pas in de loop 2022 zullen starten. Om die reden houd ik rekening met nog een paar magere jaren. In deze afgeslankte vorm kunnen we voorlopig verder en als de vraag aantrekt, zullen we weer kunnen opschalen.”

Veilig reizen
Ries hecht eraan om te wijzen op de veiligheid van busreizen. “Als iets duidelijk is geworden, is dat de touringcar nog steeds het veiligste vervoersmiddel op de weg is. De branche heeft steeds alles bijgehouden voor bron- en contactonderzoek en er is mij niet één geval bekend waarbij de touringcar de besmettingshaard was. Wat onze eigen touringcars betreft, het klimaatsysteem zorgt voor een continue, gefilterde luchtstroom. Ons eigen technisch bedrijf zorgt bovendien dat de airco en het ventilatiesysteem extra worden schoongehouden.”

Oude glorie herstellen
Terugkijkend concludeert Ries dat de coronapandemie een uitdagende crisis is in de bijna 100-jarige geschiedenis van het bedrijf. “Het bedrijf heeft ook de Tweede Wereldoorlog doorstaan. Heel eventjes zaten we nu qua werkvolume terug op het niveau van vóór de oorlog. Inmiddels durf ik te zeggen dat het enerverend en leerzaam is om te ervaren hoe ons bedrijf zich opnieuw weet op te richten. Het geeft energie om alles op alles te zetten om het bedrijf in de oude glorie te berstellen. We zitten wat dat betreft op de goede weg.”

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden