We lopen warm voor meer vierdaagsen
“Daar zaten we dan, in een trekkershutje, met kabbelende beekjes die plots waren veranderd in woeste stromen. Politie en brandweer waren alom aanwezig, water en elektriciteit was er niet meer. Je voelt je als wandelaar dan erg klein. We konden niet verder en niet terug en hadden nauwelijks nog te eten. Gelukkig was onze zoon bereid ons op te halen.” Natuurlijk leidt niet elke wandeling van Tom Elie en zijn vrouw Astrid Rehorst tot avonturen zoals afgelopen zomer in Luxemburg. Gelukkig maar, want anders zouden ze de sport, die ze beiden zo waarderen, wellicht de rug toekeren. Want, wandelen, dat doen deze twee ondernemers graag. Als drijvende krachten achter het familiebedrijf Elie Beveiliging, dat zij samen met hun twee zoons runnen, hebben ze ervaren hoe fijn het is om lopend het hoofd leeg te maken. Tom praat met passie over het wandelen, een sport die hij ontdekte na een zware knieoperatie in 2017. “In ons hectische leven brengt wandelen rust. Met een familiebedrijf zoals het onze gaat het ongemerkt vaak over zaken, óók als we thuis zijn. Als je loopt, kun je niet anders dan verder lopen. Je hoofd raakt vanzelf leeg. Je komt tot rust en dat biedt ruimte voor nieuwe ideeën, andere inzichten en overpeinzingen. Bovendien, je leert relativeren”, vertelt Tom.
Wandelen in België
Hun passie voor de wandelsport startte in 2017, na Tom’s tweede knieoperatie (de eerste was in 2013). Hardlopen ging toen niet meer, maar wandelen wel. “We begonnen met tien, vijftien, twintig kilometer. Eerst in de omgeving, maar later ontdekten we dat er met name in België veel wandelingen worden georganiseerd. In het begin was het voor mij echt zwaar. Soms haalde ik mank, en daardoor behoorlijk gefrustreerd, de finish. Maar gaandeweg ging het beter en samen lopen beviel. Belgen maken er ook echt een feestje van, met soms bier-, jenever- of kaasproeverijen langs de route. Erg leuk!”
Nijmeegse Vierdaagse
Het ultieme doel voor veel wandelaars is vanzelfsprekend de Vierdaagse van Nijmegen. Dat Tom deze al vijf keer op zijn palmares had bijgeschreven, maakte Astrid een tikkeltje jaloers. Al sinds haar jeugd droomde zij ervan deze prestatie toch minstens één keer in haar leven neer te zetten. “Ik heb als militair vijf jaar achtereen aan de Vierdaagse meegedaan. Met alleen maar goede herinneringen; het vertrek vanuit Kamp Heumensoord, marcheren met kameraden en natuurlijk het enorme feest in Nijmegen zelf. Astrid en ik hebben ons heel goed voorbereid. In 2019 was het zover. We liepen 40 kilometer per dag en genoten volop. Opgegeven kan bijna niet, je wordt gedragen door het enthousiasme van de toeschouwers. Aan de finish kregen we allebei een bronzen kruisje. Ook ik, met nieuwe knieën en de eerste keer met Astrid, ben ik inderdaad opnieuw gaan tellen.” Na deze vierdaagse hebben Tom en Astrid het lopen van vierdaagsen te pakken. Er volgen er veel, zoals de Sallandse Wandelvierdaagse en de Heuvelland4daagse.
Het Pieterpad op
De impact van corona is ook voelbaar in de wandelsport. De georganiseerde tochten kwamen in 2020 en 2021 vrijwel te vervallen. Het was aan de individuele wandelaars zelf om de conditie en het wandeltempo op peil te houden. Natuurlijk bleven Tom en Astrid lopen. Sterker nog, in 2021 begonnen ze aan een nieuwe uitdaging: het Pieterpad. Tom: “We starten op 14 februari, bij min vijftien (!!) in Pieterburen. Daarna liepen we telkens een stuk van het pad. Op 2 mei kwamen we aan in Maastricht. We hadden er 500 kilometer op zitten. Leuk is dat we ingeschreven staan bij de stichting Pelgrimswegen. Je bent dan officieel pelgrim en krijgt dan stempels onderweg in je pelgrimspaspoort. Zo deed de pastoor in Coevorden speciaal voor ons de kerk open en hadden we in Tilburg een mooi gesprek met de bisschop zelf.”
Op naar Rome!
Wie denkt dat ze na de finish in Maastricht uitgelopen waren, begrijpt de aard van de wandelaar niet. Er is altijd een nieuwe horizon om te ontdekken, verder en verder. Dat geldt ook voor Tom en Elie. Want wie het Pietrpad verlaat, stapt automatisch over op de GR5, het langeafstandswandelpad naar Nice. Zie hier een nieuwe uitdaging! “We zullen Nice niet bereiken, want ons streven is om af te slaan naar een andere wandelroute, de Via Francigena, één van de oudste pelgrimswegen in Europa. Deze loopt via Zwitserland, over Sint Bernardpas, naar Rome. Het is op de GR5, in het Luxemburgse Echternach, dat we deze zomer door het noodweer strandden. Maar onze plannen zijn er nog steeds en die we hopen we snel weer te kunnen oppakken. Ondertussen pakken we ook regelmatig de fiets en volgen we de berichten over nieuwe wandeltochten op de voet. Want eerlijk, vooral die verschillende vierdaagsen lopen, daar lopen wij voor warm.”
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden