Wachtlijst elektriciteitsnetwerk kan al in 2024 worden aangepakt
‘De energietransitie is in Zeeland in volle gang! Bedrijven investeren massaal in de verduurzaming van hun productieprocessen en nieuwe groene bedrijven vestigen zich in Zeeland. Veelbelovende ontwikkelingen worden nu echter gedwarsboomd door de zwakke energie-infrastructuur in de regio. In 2024 moet en kan de netcongestie worden opgelost om in Zeeland te kunnen blijven ondernemen. Er zijn meerdere oplossingen die hieraan kunnen bijdragen,’ aldus Eric de Ruijsscher, voorzitter VNO-NCW Zeeland, tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van de werkgeversvereniging op 9 januari in Terneuzen. Laat ‘first-come-first serve’ los VNO-NCW Zeeland is zeer uitgesproken over de mogelijkheden om de netcongestie snel aan te pakken. Het vergt wel een andere aanpak dan de netbeheerders gewend zijn en dus lef. Eric de Ruijsscher: ‘Netbeheerders als Stedin hanteren een wachtlijst gebaseerd op het achterhaalde principe ‘first-come-first-serve’, Bedrijven die op zoek zijn naar zekerheid, ongeacht of de stroom direct nodig is of pas over tien jaar, gaan steeds eerder hun gewenste aansluiting reserveren, met als gevolg dat er geen ruimte is voor anderen. Onze oproep richting de netbeheerder is: maak een eind aan deze praktijk en geef de beschikbare ruimte aan bedrijven die nu stroom nodig hebben en gebruik de vrijgekomen tijd om het net toekomstbestendig te maken.’
Aparte benadering voor groot en kleinverbruikers
Het huidige netbeheer loopt ook vast omdat grootgebruikers en aanbieders van stroom dezelfde behandeling krijgen als kleinere. De stroominfrastructuur zou voor grote spelers, zoals de industrie of twee nieuwe kerncentrales, apart moeten worden benaderd mede in het licht van hun belangrijke verduurzamingsbijdrage. De rijksoverheid speelt hierbij een centrale rol en moet grootschalige ontwikkelingen in samenhang zien met de benodigde energie infrastructuur. Dit kan niet eenzijdig worden neergelegd bij netbeheerders. Zo’n aparte benadering creëert netruimte voor andere bedrijven, activiteiten en organisaties zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen die moeten uitbreiden om aan de stijgende zorgvraag te kunnen voldoen.
Ruimte voor lokale energiehubs
Een andere oplossing die bijdraagt aan het aanpakken van de netcongestie is de inrichting van lokale energiehubs. Eric de Ruijsscher: ‘nu is het voor ondernemers haast onmogelijk om buiten het centrale net om gezamenlijk lokaal energie op te wekken, te delen en op te slaan. Dat is het paard achter de wagen spannen. Wij vragen dan ook: geef ondernemers maximaal de ruimte om gezamenlijk hun eigen energievoorziening te regelen. Zij hebben al plannen om hierin te investeren.’
Voor de voorzitter van VNO-NCW Zeeland blijft duurzaam ondernemen een belangrijk speerpunt: ‘Er moet veel gebeuren, willen wij de klimaatdoelstellingen halen. Er zijn grote kansen voor Zeeland op het gebied van de energietransitie. Wij hebben de ligging, kennis en kunde voor windparken op zee, kernenergie en waterstof. Wij kunnen leidend zijn bij de verduurzaming in Nederland. Dat is nog steeds een mooie opdracht voor ondernemers, overheid, onderwijs en milieuorganisaties in Zeeland.’
Terugblikken
In zijn openingswoord tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van VNO-NCW Zeeland blikte Eric de Ruijsscher terug op weer een zeer bewogen jaar. “Zeeland is een sterke regio, maar stond in 2023 voor verschillende uitdagingen. Van netcongestie, verzakkende spoorbanen, een afgesloten Vlaketunnel en een tolvrije Westerscheldetunnel tot een tekort aan technici en zorgpersoneel, en vele andere vakmensen, en de achterblijvende woningbouw. Wij hebben in 2023 nieuwe Provinciale Staten en een nieuwe Tweede Kamer gekregen. In Zeeland is het nieuwe college van Gedeputeerde Staten al volop aan de slag. Ik hoop dat een nieuw kabinet niet lang op zich laat wachten zodat de uitdagingen waarvoor wij staan voortvarend kunnen worden aangepakt,’ aldus Eric de Ruijsscher. Hij benadrukt dat VNO-NCW Zeeland zich blijft inzetten voor het versterken van het Zeeuwse vestigingsklimaat voor ondernemers van klein tot groot.
De mogelijkheden van Artificial Intelligence
Een kernthema tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst was Artificial Intelligence (AI). Hoe kunnen werkgevers AI inzetten voor innovatie, wat zijn de kansen en valkuilen? Gilbert Gooijers, COO en medeoprichter van CM.com, ging daar samen met een panel van Zeeuwse ondernemers op in. CM.com is wereldleider op het gebied van conversational commerce en lanceerde onlangs het innovatieve Generatieve AI platform. Samen met het panel besprak hij AI en ethiek, arbeidsproductiviteit en veiligheid. De boodschap; AI biedt eigenlijk in alle sectoren en op heel terreinen oplossingen voor een efficiëntere bedrijfsvoering, waarbij wel oog moet zijn voor het ethische aspect.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden