VVD noemt bezuiniging op onderwijs 'pijnlijk'
AMSTERDAM (ANP) - De bezuinigingen op het onderwijs van het kabinet-Schoof zijn "pijnlijk". Dat zei VVD-Kamerlid Queeny Rajkowski in een verkiezingsdebat over de toekomst van studenten op de Vrije Universiteit in Amsterdam. Tijdens het debat stelde Rajkowski dat de overheid de studiekeuze van studenten meer moet sturen. De liberaal wil "met het oog op de toekomst" bepaalde opleidingen, zoals mbo Techniek, financieel aantrekkelijker maken.
"Als de VVD zich zorgen maakt over of voldoende studenten voor bepaalde opleidingen kiezen, waarom hebben ze dan de grootste onderwijsbezuinigingen in jaren doorgevoerd?", vroeg Jan Paternotte (D66). Daarmee doelde hij op de bezuiniging van meer dan 1 miljard euro die het huidige kabinet op termijn doorvoert. Rajkowski erkende dat de bezuinigingen "pijnlijk" en "niet leuk" zijn.
Ook over het schrappen van een subsidie voor stages in de zorg botsten de twee Kamerleden. "Die werkt niet", zei de VVD'er. "De Rekenkamer zei dat die niet werkt." Paternotte reageerde: "Dan maak je hem beter, dan schaf je hem niet af."
Enkele maanden geleden verdedigde VVD-Kamerlid Arend Kisteman besparingen op het onderwijs nog. "Om goed financieel beleid te voeren, hebben we bepaalde bezuinigingen moeten doorvoeren", zei hij in een debat over de onderwijsbegroting. "De VVD kiest voor onze veiligheid. De VVD kiest voor defensie. Dat is de reden dat we ervoor kiezen om in het onderwijs bepaalde bezuinigingen te doen."
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden