VS breiden nieuw economisch hulppakket uit naar Groenland
NUUK (ANP/RTR) - De Verenigde Staten zijn een nieuw economisch hulppakket voor Groenland overeengekomen. De VS willen de banden met het grootste eiland ter wereld aanhalen. Ook wordt als onderdeel van de overeenkomst de militaire aanwezigheid in het Noordpoolgebied versterkt.
Washington heeft een militaire basis op Groenland, maar besteedde twee decennia lang weinig aandacht aan het Noordpoolgebied. Dat veranderde in 2019 toen het probeerde Russische en Chinese commerciële en militaire inmenging in de regio tegen te gaan.
Het woensdag aangekondigde steunpakket van USAid ter waarde van 10 miljoen dollar (8,5 miljoen euro) is vooral gericht op de ontwikkeling van de Groenlandse mijnbouwsector, toerisme en onderwijs. "Dit is geen groot bedrag, maar symbolisch is het zeer belangrijk," zei de minister van Industrie en Buitenlandse Zaken van Groenland, Pele Broberg.
Kritiek
Het bedrag komt bovenop een pakket van 12,1 miljoen dollar dat vorig jaar door Washington werd aangekondigd. Dit pakket zorgde voor kritiek uit Kopenhagen omdat het verdeeldheid zou zaaien tussen Groenland en Denemarken. Het eiland is een voormalige kolonie en nu autonoom Deens grondgebied.
Op Groenland wonen maar 57.000 mensen. Het eiland is evenwel rijk aan natuurlijke hulpbronnen. Voormalig president van de VS Donald Trump probeerde het eiland in 2019 te kopen. Vorig jaar opende de Verenigde Staten ook een consulaat in Groenland.
Groenland koos in april een nieuwe regering. Die heeft toegezegd een groot door China gesteund project voor de winning van zeldzame aardmetalen te zullen stopzetten omdat het radioactief uranium bevat. Het project werd gezien als een potentiële spelbreker voor de piepkleine economie van het land.
Visserij
De economie van Groenland is sterk afhankelijk van de visserij. Daarnaast krijgt het land jaarlijks voor circa 600 miljoen dollar aan subsidies uit Denemarken. Sommigen zien de relatie met Denemarken als een obstakel voor economische ontwikkeling.
"We krijgen niet de steun van Denemarken die we nodig hebben om te kunnen gedijen. Dus proberen we nu onze eigen weg te gaan, zonder Denemarken, en we beginnen klein", aldus Broberg.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/RTR) - Het enorme containerschip Galapagos van de Franse rederij CMA CGM is zondagochtend door de Straat van Hormuz gevaren. Volgens CMA CGM is dat een belangrijke mijlpaal. Het onder de Franse vlag varende schip met een lengte van 366 meter is afkomstig uit de Verenigde Arabische Emiraten.
8 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, Kevin Warsh, gaat komende week naar het jaarlijkse forum van de Europese Centrale Bank (ECB) in het Portugese Sintra. Dat wordt zijn eerste publieke optreden buiten de Verenigde Staten. Warsh nam in mei het voorzitterschap van de Federal Reserve over van Jerome Powell, die twee termijnen heeft gediend.
9 uur geledenSYDNEY (ANP/AFP/RTR) - Australië gaat de boete voor techbedrijven die het socialmediaverbod voor kinderen omzeilen verdubbelen. Daarnaast krijgt de toezichthouder meer bevoegdheden om socialmediabedrijven te toetsen. Het verbod voor jongeren onder de 16 jaar lijkt nog weinig effect te hebben gehad.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe aanvallen tussen de Verenigde Staten en Iran hoeven niet te betekenen dat de olie- en gasprijzen weer flink zullen oplopen. Dat zal vooral afhangen van hoe beide landen reageren op de aanvallen, verwachten energiedeskundigen. Zowel de olie- als gasprijzen zijn de afgelopen dagen fors gedaald na het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en de heropening van de Straat van Hormuz.
1 dag geledenSTUTTGART (ANP) - Sportwagenmaker Porsche wil de productie van het Cayenne-model verplaatsen van Slowakije naar Duitsland. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. De Duitse autobouwer wil daarmee de capaciteit in de fabrieken in eigen land beter benutten.
1 dag geledenCUPERTINO (ANP) - Apple wil geheugenchips kopen bij een Chinese chipfabrikant die op de zwarte lijst staat van het Pentagon. Dat schrijft de Financial Times op basis van ingewijden. CXMT zou banden hebben met het Chinese leger. Het bedrijf achter de iPhone lobbyt daarvoor bij de Amerikaanse regering.
1 dag geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Anthropic mag zijn meest geavanceerde AI-model Mythos weer beschikbaar stellen aan een selecte groep organisaties. De Amerikaanse regering heeft het AI-bedrijf daartoe toestemming gegeven. Het Amerikaanse bedrijf schakelde zijn AI-model eerder uit na exportrestricties vanuit Washington.
1 dag geleden