Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Voorzitter acute zorg: carnaval en meer versoepelen onverstandig

Voorzitter acute zorg: carnaval en meer versoepelen onverstandig

ZWOLLE (ANP) - Ina Kuper, de waarnemend voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), maakt zich vanwege het hoge aantal coronabesmettingen grote zorgen over carnaval. "Het lijkt mij heel onverstandig als nu grote groepen hossende mensen bij elkaar komen", zegt ze tegen het ANP. Ook met verdere versoepelingen van de coronamaatregelen zou zij "nog even wachten" als ze het kabinet was.

Kuper voorziet dat de explosieve stijging van het aantal coronabesmettingen ook weer gaat leiden tot meer druk op de ziekenhuizen. Daarbij speelt ook nog het relatief hoge ziekteverzuim. "Dat is wel echt een toenemend probleem, niet alleen in de ziekenhuizen, maar in de hele maatschappij. Het percentage dat positief test is onder het zorgpersoneel net zo hoog als elders", aldus de tijdelijke opvolger van Ernst Kuipers. Hij trad onlangs aan als minister van Volksgezondheid.

Op verpleegafdelingen is de afgelopen dagen al sprake van een duidelijke toename, zegt Kuper. Haar verwachting is dat die verder zal doorzetten. Ze wijst er ook op dat de uitstroom uit het ziekenhuis moeizamer wordt. "Het hoge aantal besmettingen geeft druk op de hele keten, dus ook op huisartsen, verpleeghuizen en de thuiszorg."

Ingewikkelde vraag

In hoeverre de druk op de intensive cares zal toenemen door corona, is een "ingewikkelde vraag", zegt Kuper, die tevens bestuurder is van Isala Klinieken, met vestigingen in onder meer Zwolle en Kampen. De afgelopen weken daalde het aantal ernstig zieke coronapatiënten op de ic’s juist scherp. Het Outbreak Management Team becijferde onlangs dat de kans op ic-opname met de omikronvariant van het virus ongeveer de helft lager is voor opgenomen coronapatiënten dan met de vrijwel verdwenen deltavariant.

Omikron is milder, maar de grote getallen bepalen uiteindelijk hoe druk de zorg het krijgt. "Naarmate meer mensen ziek worden, zal het aantal patiënten op de ic ook toenemen. We moeten het goed monitoren."

Geen onderscheid

Die monitoring wordt gedaan door het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS), waar Kuper ook voor spreekt. Het LCPS maakt geen onderscheid tussen mensen die vanwege Covid-19 zijn opgenomen en patiënten die eigenlijk om een andere reden in het ziekenhuis liggen. Een andere organisatie, stichting NICE, doet dat sinds kort wel.

In diverse ziekenhuizen, waaronder het Erasmus MC, is meer dan de helft van de patiënten met corona in de eerste plaats vanwege een andere aandoening opgenomen. Kuper zegt dat ze het wel belangrijk vindt om hier goed zicht op te houden. Maar: "Voor het werk van LCPS gaat het om de bezetting. Voor alle patiënten met corona gelden dezelfde maatregelen. Ze moeten in isolatie worden verpleegd, dat is zwaardere zorg. Mensen liggen alleen op hun kamer, artsen en verpleegkundigen moeten telkens beschermende kleding aantrekken", legt de ziekenhuisbestuurder uit. "We kijken wel naar onze definities", voegt ze eraan toe.

Meer uit Gezond

Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

9 uur geleden
Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

18 uur geleden
Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

1 dag geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

1 dag geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

3 dagen geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

3 dagen geleden