Eet minder vlees en meer peulvruchten, adviseert Gezondheidsraad
DEN HAAG (ANP) - Wie gezond en milieuvriendelijk wil eten, moet minder vlees en juist meer peulvruchten en noten op tafel zetten. Wetenschappers zeggen dat al jaren, maar nu adviseert ook de Gezondheidsraad het nog nadrukkelijker in nieuwe voedingsrichtlijnen. De raad adviseert mensen bijvoorbeeld om maximaal 200 gram rood vlees per week te eten. Peulvruchten, zoals bonen, linzen en erwten, zijn gezondere eiwitbronnen. Het advies is om daar 250 gram per week van te eten.
De commissie van de Gezondheidsraad die alle wetenschappelijke kennis op een rij zette, noemt het "overtuigend aangetoond" dat de consumptie van rood en bewerkt vlees onder meer leidt tot hogere risico's op hart- en vaatziekten en beroertes. Ook verhoogde risico's op diabetes type 2 en darmkanker zijn "aannemelijk".
Minder vlees en meer peulvruchten levert gezondheidswinst op en is beter voor het milieu. "De huidige vleesconsumptie in Nederland heeft de hoogste impact op het milieu ten opzichte van alle andere voedingsmiddelen", staat in het rapport. Veehouderij leidt bijvoorbeeld tot ammoniakuitstoot, de belangrijkste oorzaak van het stikstofprobleem. Indirect draagt het ook bij aan ontbossing, omdat veel veevoer wordt gemaakt van soja uit Zuid-Amerika, dat groeit op plaatsen waar eerst natuur was.
Vervangers
Hoewel het algemene advies is om meer plantaardige producten te eten kan een beperkte hoeveelheid vlees "waardevol zijn". Bijvoorbeeld als bron van voedingsstoffen als ijzer en vitamine B12. Wit vlees, bijvoorbeeld kip of kalkoen, heeft de voorkeur. Ook 100 gram (liefst vette) vis per week past in een gezond voedingspatroon.
Wat goed is voor de gezondheid, is vaak ook goed voor het milieu, maar niet altijd. Zuivelproducten als melk en yoghurt worden in verband gebracht met lagere risico's op verschillende chronische ziekten en darmkanker. De productie van zuivel heeft na vlees echter de grootste nadelige gevolgen voor het milieu. Ook krijgen mensen via zuivel kleine hoeveelheden PFAS en dioxines binnen. Alles afwegend komt de raad erop uit dat "enkele porties per dag" goed zijn.
Over gezondheidseffecten van vlees- en zuivelvervangers is nog te weinig bekend om ze aan te bevelen. De deskundigen zien ook geen aanleiding om ze af te raden. De opstellers van het advies pleiten voor "krachtig overheidsbeleid" om van gezond en duurzaam voedsel de standaard te maken.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
2 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
2 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
4 dagen geleden