Voor het eerst meer dan 35.000 positieve coronatests
BILTHOVEN (ANP) - Het aantal positieve coronatests heeft een nieuw record bereikt. Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn 35.521 nieuwe gevallen geregistreerd. Voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis komt het aantal boven de 35.000 uit. Vorige week vrijdag waren er bijna 35.000 bevestigde besmettingen.
Het cijfer van donderdag was met ruim 33.000 weliswaar hoog, maar het had hoger kunnen zijn. Door een technische storing waren toen niet alle meldingen goed binnengekomen. Die storing is verholpen, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), "maar de cijfers van vrijdag zijn niet hoger dan verwacht". Het kan zijn dat de donderdag gemiste meldingen verspreid over een paar dagen binnenkomen.
In de afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM 218.442 positieve tests. Dat komt neer op gemiddeld 31.206 nieuwe gevallen per dag. Dat gemiddelde stijgt voor de zeventiende dag op rij en staat op het hoogste niveau ooit.
Minder snel
De toename gaat wel iets minder snel. Het gemiddelde ligt 45 procent hoger dan een week geleden. Dat cijfer, het zogeheten groeigetal, daalt voor de vierde dag op rij.
Amsterdam telde afgelopen dag 2741 positieve tests en Rotterdam 1995. In Den Haag kregen 1338 mensen te horen dat het coronavirus bij hen is aangetroffen. Daarna volgen Utrecht (1076) en Breda (691). Op Schiermonnikoog en Ameland testte niemand positief.
Sterfgevallen
Het aantal meldingen van sterfgevallen blijft dalen. In de afgelopen dag kreeg het RIVM bericht dat zestien mensen aan de gevolgen van hun besmetting zijn overleden. Zij komen uit zestien verschillende gemeenten. Dat hun overlijden nu is gemeld, wil niet zeggen dat deze mensen de afgelopen dag zijn overleden. Bovendien kan het werkelijke aantal doden hoger liggen, omdat het niet verplicht is om te melden dat een coronapatiënt is gestorven.
In de afgelopen week zijn 78 sterfgevallen geregistreerd, gemiddeld zo'n elf per dag. Dit is het laagste niveau sinds 26 oktober.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
20 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden