Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'

Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'

EDE (ANP) - De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het instituut in "crisismodus".

FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.

Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN. Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een "schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers".

Meer uit Financieel

Google-moeder Alphabet profiteert van clouddiensten en advertenties

MOUNTAIN VIEW (ANP) - Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het afgelopen kwartaal opnieuw geprofiteerd van het aanbieden van zijn clouddiensten, maar ook advertenties leverden meer op. De omzet van het Amerikaanse concern steeg op jaarbasis met 14 procent tot ruim 84,7 miljard dollar, omgerekend meer dan 78 miljard euro.

3 uur geleden
Opnieuw minder winst voor Tesla door goedkopere auto's

AUSTIN (ANP) - Tesla heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw flink minder winst geboekt. Dat kwam onder meer doordat de elektrische autofabrikant minder omzet haalde uit de verkoop van Tesla-wagens, waarvan de prijzen zijn gedaald.

4 uur geleden
Spotify maakt flinke koerssprong na kwartaalresultaten

NEW YORK (ANP) - Spotify heeft dinsdag een flinke koerssprong gemaakt op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers reageerden enthousiast op de kwartaalresultaten van de muziekstreamingdienst. Zo maakte Spotify bekend dat maandelijks 626 miljoen mensen naar muziek en podcasts luisteren via het platform, 14 procent meer dan een jaar eerder.

4 uur geleden
LVMH ziet winst dalen door terughoudende rijke consument

PARIJS (ANP/RTR) - LVMH, het Franse luxebedrijf achter merken als Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy en Tiffany & Co, heeft minder winst behaald in het afgelopen halfjaar. Door onzekere geopolitieke en economische omstandigheden gaven rijke consumenten minder uit aan onder meer dure handtassen en Hennessy Cognac.

7 uur geleden
Flink meer orders voor chiptoeleverancier ASMI

ALMERE (ANP) - Chiptoeleverancier ASM International (ASMI) heeft het aantal nieuwe orders over de maanden april tot en met juni flink zien toenemen. De orderontvangst kwam uit op ruim 755 miljoen euro, 56 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. ASMI levert onder meer systemen voor de bewerking van wafers, de dunne schijfjes waarvan halfgeleiders worden gemaakt.

8 uur geleden
The Information: opvouwbare iPhone mogelijk in 2026 op de markt

CUPERTINO (ANP) - Apple werkt aan een opvouwbare iPhone die mogelijk in 2026 op de markt komt. Dat meldt The Information op basis van ingewijden. Zij vertellen de technieuwssite dat Apple de afgelopen maanden contact heeft gezocht met toeleveranciers voor het produceren van de benodigde onderdelen.

8 uur geleden
AkzoNobel grootste daler in AEX na teleurstellend cijferbericht

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel, fabrikant van verfmerken als Sikkens en Flexa, moest dinsdag een koersverlies op het Damrak incasseren van 3 procent na de publicatie van tegenvallende vooruitzichten. Daarmee eindigde AkzoNobel onderaan de AEX. Het bedrijf denkt dat de winst dit jaar aan de onderkant van de verwachtingen uitkomt, mede door gestegen kosten. Ook had het bedrijf last van het slechte weer, waardoor er minder werd geverfd buiten.

8 uur geleden