Viroloog Osterhaus: basisschoolkinderen veel vaker testen
DEN HAAG (ANP) - Kinderen op de basisschool zouden veel vaker getest moeten worden, om zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, stelt viroloog Ab Osterhaus dinsdag. Hij reageert op het nieuws dat het kabinet de regels op basisscholen wil versoepelen. Binnenkort hoeft niet meer de hele klas naar huis als er een kind besmet is, terwijl het aantal coronagevallen onder jonge kinderen afgelopen weken juist is toegenomen.
Vaak lopen ze het virus op school of de kinderopvang op, komt naar voren uit de weekcijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Besmette kinderen worden zelf niet zo ziek en geven het virus minder snel door aan bijvoorbeeld volwassenen, "maar dat wil niet zeggen dat ze het helemaal niet overdragen", aldus Osterhaus.
Hij snapt dat het kabinet het belang van goed onderwijs voor kinderen moet meenemen in de besluitvorming over de regels op scholen. "Maar als viroloog zou het natuurlijk mijn voorkeur hebben om bij één besmetting wel gewoon de hele klas naar huis te sturen. Áls je er dan voor kiest om dat niet te doen, dan moet het wel een gegeven zijn dat je kinderen veel vaker gaat testen. Bijvoorbeeld elke ochtend een zelftest."
Overbelaste ziekenhuizen
Op dit moment is het advies niet om kinderen in het basisonderwijs te laten zelftesten op corona. Osterhaus beseft dat dat ook niet zo gemakkelijk te organiseren is voor scholen en ouders, "maar het principe is wel dat je met testen de positieve gevallen eruit pikt. Dat geldt voor alle bevolkingsgroepen en leeftijden."
Het kabinet is voornemens om meer zaken te versoepelen. Zo wordt de 1,5 meterregel vanaf 25 september losgelaten en mogen clubs straks weer open, zij het tot middernacht. Versoepelen betekent een groter risico op besmettingen, aldus Osterhaus, maar het zal gezien de vaccinatiecampagne niet meer zo uit de hand lopen als vorig jaar.
"De vraag blijft wel: kunnen de ziekenhuizen het aan? Daar maak ik me wel zorgen over, maar vooral omdat er waarschijnlijk een influenzagolf aan komt." Influenza (griep) zorgde ook zonder corona al eerder voor overbelaste ziekenhuizen. Vorig jaar bleef een griepgolf uit, vanwege de coronamaatregelen. Osterhaus: "We zien normaal na een 'slap' influenzajaar, dat het jaar daarop altijd zwaar wordt. Ik raad dan ook iedereen aan die wordt opgeroepen voor de griepprik om hem te nemen. Het is nu belangrijker dan ooit."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden