Vijf jaar cel en tbs geëist tegen moeder die baby doodde
ALMELO (ANP) - Tegen een 31-jarige vrouw uit Haaksbergen die ervan wordt verdacht dat ze haar pasgeboren baby heeft gedood, is vijf jaar cel plus tbs met verpleging geëist. Het Openbaar Ministerie maakte dit vrijdag bekend bij de rechtbank in Almelo, waar de zaak vorige week is behandeld. Linde de W. erkende toen dat ze de dood van de baby, die later de naam Ivo kreeg, op haar geweten heeft.
Ze zei zich echter niets te kunnen herinneren van wat er precies is gebeurd. Volgens het OM is haar geheugenverlies geveinsd en verdringt ze de herinnering aan het geweld waarmee de baby om het leven moet zijn gebracht. Bij het kind werden een schedelbreuk, tal van bloeduitstortingen in en rond het hoofd, in- en uitwendige letsels en sporen van verwurging geconstateerd.
Samen met haar man en met de dode baby had De W. zich in de nacht van 11 op 12 april vorig jaar gemeld bij het ziekenhuis in Enschede. Vanwege de omstandigheden alarmeerden de artsen de politie. De vrouw werd al snel als enige verdachte gezien. Haar man was niet bij de dood van de baby betrokken geweest.
Deskundigen denken verschillend over de vraag of De W. zich echt niets kan herinneren. Zo zou een posttraumatische stressstoornis hebben meegespeeld die ze kan hebben opgelopen bij de bevalling van een doodgeboren kind in 2017. Daarom zou ze in paniek hebben gehandeld. Het OM vindt dat die redenering "op drijfzand" is gebouwd, onder meer doordat ze "heel koelbloedig" had gehandeld. Zo had ze na de dood van de baby meteen alles schoongemaakt en had ze appjes over koetjes en kalfjes met vrienden gedeeld.
Naar eigen zeggen wist ze ook niet dat ze zwanger was, zoals ze dat eerder niet in de gaten had gehad bij de doodgeboren baby in 2017. Volgens het OM is de vrouw gezien de "gemankeerde zwangerschapsrelatie" verminderd toerekeningsvatbaar en moet ze psychische behandeling krijgen. Mede daarom ook spreekt het OM van doodslag en niet van moord.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
10 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
14 uur geleden