Verlichtingsbedrijf Signify schrapt meer dan 700 banen
EINDHOVEN (ANP) - Verlichtingsbedrijf Signify schrapt de komende tijd meer dan 700 banen, waarvan 250 in Nederland. Volgens de voormalige lampendivisie van Philips duurt het waarschijnlijk nog een hele tijd om de klap van de coronacrisis te boven te komen. Daarom is structureel ingrijpen nodig.
Er zullen vooral ondersteunende functies verloren gaan, bijvoorbeeld banen op personeelszaken. In Nederland treft de reorganisatie daardoor het hoofdkantoor in Eindhoven en de vestiging in Amsterdam. Ook zullen er plekken op de onderzoeksafdeling worden geschrapt. Het Eindhovens Dagblad heeft becijferd dat er in het Nederlandse deel van Signify bijna 10 procent van de arbeidsplaatsen verdwijnt.
Signify heeft tevens besloten om in de Amerikaanse staat Mississippi een fabriek te sluiten. Daardoor verliezen circa 135 medewerkers hun baan. Wereldwijd heeft het bedrijf ongeveer 37.000 mensen in dienst. Het tempo waarin de reorganisatie doorgevoerd wordt, kan van land tot land verschillen. De onderneming gaat nog met vakbonden en ondernemingsraden in gesprek over de details.
Coronabrijdage
De aankondiging van Signify ligt gevoelig omdat de beursgenoteerde onderneming onlangs nog bekendmaakte 170 miljoen euro uit te trekken voor een bijzonder dividend voor de aandeelhouders. Ook werd toen bekend dat het personeel zijn in het voorjaar geleverde coronabijdrage terugkrijgt. Destijds besloot een groot deel van de werknemers vrijwillig een vijfde minder te gaan werken en ook een vijfde minder loon te ontvangen. Maar Signify presteerde in 2020 uiteindelijk goed genoeg om die bijdrage weer terug te geven.
Een woordvoerder benadrukt dat deze reorganisatie los gezien moet worden van de resultaten over 2020. Het bedrijf is tot de conclusie gekomen dat de coronacrisis nog veel langer voor verslechterde marktomstandigheden zal zorgen. Waarschijnlijk lukt het pas om 2023 om weer op het niveau van voor de crisis te komen. Om toch concurrerend te blijven ten opzichte van branchegenoten, moeten de kosten worden verlaagd.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Een massaclaim van beleggers in Airbusaandelen strandt bij het gerechtshof in Den Haag omdat claimstichting SILC niet wordt toegelaten om op te treden als belangenorganisatie. Volgens het hof is de stichting te nauw verweven met commerciële partijen die vooral aan de claim willen verdienen.
58 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo mag afscheid nemen van zijn huisbakkers, heeft de rechter in Den Bosch geoordeeld. De vorderingen van drie bakkerijen die via een rechtszaak wilden voorkomen dat hun overeenkomst met Jumbo in januari 2026 stopt, zijn afgewezen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het is nog onzeker of reizigers die vrijdag door een storing op Schiphol zonder koffer vertrokken, hun bagage voor kerst zullen ontvangen. Volgens een woordvoerder van de luchthaven zijn er nog "enkele dagen" nodig om alle koffers na te sturen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De klanten van het failliete Groningse zonne-energiebedrijf Soly worden overgenomen door branchegenoot Otovo. Dat in Noorwegen opgerichte bedrijf krijgt er zo tienduizenden klanten bij. Maar de mensen die het betreft, kunnen geen aanspraak meer maken op bijvoorbeeld de installatiegarantie die Soly eerder bood.
2 uur geledenMOSKOU (ANP/RTR) - Duizenden Russen klaagden dinsdag, vlak voor de kerstdagen, over storingen en vertragingen bij WhatsApp, nadat Moskou maatregelen had genomen om de berichtendienst te dwarsbomen. WhatsApp beschuldigde de Russische autoriteiten ervan te proberen meer dan 100 miljoen Russen het recht op privécommunicatie te ontnemen.
2 uur geledenLEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
3 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
3 uur geleden