
Verkopen Starbucks omlaag door zuinigheid bij consumenten
SEATTLE (ANP/BLOOMBERG) - Starbucks heeft zijn verkopen in de eerste maanden van dit jaar zien terugvallen. Kortingen en nieuwe koffie-varianten in diverse markten bleken niet genoeg om prijsbewuste consumenten te verleiden meer koffies en andere producten te bestellen. Het gaat om de eerste verkoopafname voor Starbucks sinds de coronacrisis en beleggers lijken flink geschrokken.
Winkels die al langer dan een jaar open zijn brachten afgelopen kwartaal 4 procent minder opbrengsten in het laatje. In alle delen van de wereld zag Starbucks de cijfers terugvallen. Vooral in China ging het hard. Daar was sprake van 11 procent minder omzet dan in dezelfde maanden een jaar terug.
Financieel topvrouw Rachel Ruggeri zegt dat Starbucks over de hele wereld merkte dat consumenten zuiniger aan deden. In sommige landen zou de verkoopafname ook samenhangen met relatief koud weer in januari. Ook de oorlog in Gaza speelt waarschijnlijk een rol. Er zijn, vooral in het Midden-Oosten, mensen die Amerikaanse merken als Starbucks boycotten uit onvrede over de steun van westerse landen voor Israël.
Prognoses
De koffieketen verlaagde ook zijn prognoses voor de rest van het boekjaar. Starbucks vreest namelijk dat zijn cafés een aantal kwartalen ondermaats blijven presteren.
In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street ging het aandeel Starbucks dinsdagavond hard onderuit. Dat betekent dat als de beurshandel in New York woensdag weer wordt hervat er bij Starbucks mogelijk meer dan een tiende van de beurswaarde in rook opgaat.
Beschikbaarheid en wachttijden
Volgens financieel persbureau Bloomberg onderstrepen de cijfers "de uitdaging van het verkopen van lattes van 6 dollar aan consumenten die worstelen met aanhoudende inflatie". "Starbucks rapporteerde misschien wel de slechtste resultaten van welk groot bedrijf dan ook" dit kwartaal, reageerde een analist van de firma Vital Knowledge daarnaast.
De keten probeert de inzinking wel te keren door de beschikbaarheid van producten te vergroten en wachttijden in de ochtend te verkorten. Dat laatste kan onder meer door de manier waarop bepaalde drankjes worden gemaakt, te vernieuwen. Starbucks werkt ook aan nieuwe producten om 's middags meer klanten te trekken.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De Arbeidsinspectie legt een uitzendbureau uit Gelderland tijdelijk stil, omdat de betalingen aan uitzendkrachten en de administratie van het bedrijf niet op orde waren. Het uitzendbureau mag vanwege de overtredingen twee maanden geen personeel uitlenen en krijgt een boete van 153.000 euro.
10 minuten geledenBONN (ANP) - De Duitse markttoezichthouder heeft de overname van Ceconomy, de Duitse eigenaar van elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, door de Chinese webwinkel JD.com goedgekeurd. Volgens het Bundeskartellamt is JD.com tot nu toe nauwelijks actief in Duitsland en heeft de overname weinig gevolgen voor de concurrentie op de Duitse markt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar de prijzen van producten in Nederlandse supermarkten. Volgens de toezichthouder zijn er signalen dat sommige boodschappen over de grens goedkoper zijn dan in Nederland.
1 uur geledenNIEUWEGEIN (ANP) - De inzet van vertrouwenspersonen op de werkvloer neemt toe. Dat ziet arbodienstverlener Arbo Unie, die spreekt van een groeiende bewustwording rond sociale veiligheid op de werkvloer.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index ging donderdag verder omhoog, na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers verwerkten het besluit van de Federal Reserve om de rente in de Verenigde Staten conform verwachting met een kwart procentpunt te verlagen. Met de lagere leenkosten wil de centrale bank vooral de werkgelegenheid stimuleren, na de recente zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt.
2 uur geledenZÜRICH (ANP/BLOOMBERG) - De export van Zwitserse producten naar de Verenigde Staten is in augustus fors gedaald door de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die vorige maand van kracht werden. Trump heeft Zwitserland een heffing van 39 procent opgelegd, het hoogste tarief van de VS voor een ontwikkeld land.
3 uur geledenBASEL (ANP/BLOOMBERG) - Het Zwitserse farmacieconcern Roche wil biofarmaceut 89bio overnemen voor 3,5 miljard dollar, ongeveer 3 miljard euro. Daarmee wil Roche zijn achterstand in middelen tegen obesitas op het Deense Novo Nordisk en het Amerikaanse Eli Lilly inhalen, de bedrijven achter populaire middelen als Ozempic en Zepbound.
3 uur geleden