Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Verkeersveiligheid is het resultaat van houding en gedrag

Verkeersveiligheid is het resultaat van houding en gedrag

Bij de aanleg van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is verkeersveiligheid een belangrijk onderwerp. Zowel voor de honderden medewerkers van aannemerscombinatie Sassevaart als de vele duizenden mensen die dagelijks over de sluizen rijden. Wie vandaag het sluizencomplex passeert, begrijpt direct waarom verkeersveiligheid hier zo’n complex vraagstuk is. Op het bouwterrein zelf staan meters hoge kranen en rijden zandwagens en betonmixers af en aan. De wegen en bruggen over de sluizen worden volop gebruikt door automobilisten, vrachtwagens en bussen, maar ook door voetgangers en fietsers. Potentieel gevaarlijke situaties worden vroegtijdig gesignaleerd en beheerst.Omgevingsmanager Nancy Vinke en Maurits Overweg, Veiligheid & Gezondheid coördinator Uitvoering, zijn beiden betrokken bij de verkeersveiligheid op en rond de sluizen. Ze zijn werkzaam  bij aannemerscombinatie Sassevaart, die bestaat uit BAM, DEME en  Van Laere. Circa vier jaar geleden startten de werkzaamheden voor de bouw van de Nieuwe Sluis. Een infrastructureel huzarenstukje en belangrijk voor de economische activiteit in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio. “Dagelijks zijn hier honderden mensen aan het werk, buiten bij de sluizen en op kantoor. We hebben collega’s uit alle Europese windrichtingen. Om die reden werken we wat betreft instructies veel met pictogrammen en vertalen we de meest essentiële zaken in maar liefst tien talen”, vertelt Maurits.Slimme keuzesNancy vertelt dat het sluizencomplex al vóór de werkzaamheden een druk en lastig verkeersknooppunt was. Bij de start van de bouw is dat ingewikkelder geworden door de wijzigingen van de wegen. Om die reden worden steeds slimme keuzes gemaakt, zoals het laten plaatsvinden van bijzonder transport  buiten de spits en de vestiging van een betoncentrale op de landtong zuid,  zodat de betonmixers nauwelijks de openbare weg op moeten. Als er colonnes met zandwagens naar het depot in de Nieuw-Neuzenpolder naast het sluizencomplex rijden, wordt dit begeleid door verkeersregelaars.Bewustwording Om voertuigen op het bouwterrein te beperken, wordt gewerkt met twee grote parkeerplaatsen voor alle medewerkers. Zij kunnen vervolgens te voet naar de werkplek. Op de bouwplaats zelf zijn gescheiden looppaden, die worden afgezet met een fysieke afscheiding. Wekelijks ontvangen de medewerkers een update over de veranderingen. “Voor het transport dat er is, geldt de Nederlandse wegenverkeerswet. Daarnaast zorgen wij voor voldoende verlichting en draagt iedereen reflecterende kleding. De maximumsnelheid is 20 km/uur, en daarop wordt streng toegezien.” Maurits vertelt dat de tijdelijke bouwwegen over het algemeen van asfalt zijn. “Dit nodigt vaak uit om hard te rijden. Om die reden besteden we tijdens de toolbox meetings altijd veel aandacht aan bewustwording van de snelheid. Niemand vraagt je hard te rijden. Sterker nog, dat willen we niet. Datzelfde geldt voor het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Ook daarop hameren we keer op keer.”  Aanvullend: “We hebben inmiddels al tienduizenden kuubs zand en grond verplaatst van a naar b en van b naar a. Dat doen we voornamelijk met lokale aannemers en loonwerkers. Voor de verkeersveiligheid buiten het terrein is ook dat goed. Zij hebben lokaal een naam hoog te houden en kennen ook uit hun privésfeer de situatie ter plaatse.”Met elkaar in gesprek gaanNancy en Maurits vertellen dat ze niet houden van sanctioneren. “We hebben  drie veiligheidscoaches die voortdurend rondlopen, observeren en mensen aanspreken op hun houding en gedrag. Dat is effectief. Door in gesprek te gaan, nodigen we mensen uit om ook met ideeën naar ons te komen. Zo hebben we bijvoorbeeld spiegels opgehangen op verzoek van bestuurders van tractors. Zij gaven aan op een bepaald kruispunt slecht zicht te hebben.” Volgens Maurits is het belangrijk om verkeersmaatregelen niet alleen van achter het  bureau te bedenken, omdat het draagvlak dan klein zal zijn. Mijn advies: “Sta met één poot in de klei, en met één aan je bureau.”Overleg met stakeholdersEen dergelijk groot infrastructureel project kent natuurlijk verschillende fases. Dat betekent dat ook de verkeersmaatregelen per fase verschillen. Nancy: “We stellen een verkeersmaatregelenplan op in nauw overleg met de gemeente, hulpdiensten, wegbeheerders en andere stakeholders. Daarbij is onze insteek steeds om integraal te kijken: het werk moet gedaan worden, maar wel binnen alle eisen op het gebied van verkeersveiligheid. Die samenwerking en open communicatie is een belangrijke succesfactor.”

Meer weten over verkeersveiligheid?
Kijk op www.rovz.nl

Meer weten over de Nieuwe Sluis?
Kijk op www.nieuwesluisterneuzen.eu

 

Meer uit Zeeland

Zeeuwen werken verst van huis

Nu we de coronamaatregelen achter ons laten, gaan Nederlanders weer steeds vaker naar kantoor. Zeeuwen hebben de meeste baat bij (deels) thuiswerken, omdat zij met gemiddeld 31,8 kilometer de langste reis afleggen. Landelijk gezien reist een werknemer gemiddeld 22 kilometer naar de werkplek. Dit blijkt uit onderzoek van CVster.nl naar woon-werkafstand.  

5 dagen geleden
HOPPAAA! Foodtruckfestival

HOPPAAA! Foodtruckfestival HOPPAAA! tijdens de meivakantie in Burgh Haamstede! Je hoeft drie dagen lang niet te bedenken wat je op het menu zet of waar je met de kids gaat eten. In de meivakantie strijkt namelijk weer het HOPPAAA! foodtruckfestival neer in Burgh Haamstede! Dit festival heeft het karakter van een grote familie reünie en kenmerkt zich door een heerlijk ongedwongen en gezellige sfeer. De leukste foodtrucks presenteren zich, er zijn diverse barretjes, je luistert naar nostalgische hits en voor de kids zijn er volop activiteiten. Het gezinsvriendelijke festival in Burgh Haamstede is van dinsdag 30 april t/m donderdag 2 mei, uiteraard is de toegang gratis. Borrelplanken en smikkelplateaus: Bij de foodtrucks haal je gerechten van over de hele wereld. Van Amerikaanse hotdogs tot Thaise wok gerechten en curry’s. Van loaded nacho’s, Duitse flammkuchen en Mexicaanse taco’s. Oer-Hollandse frietjes, poffertjes en tosti’s tot authentieke Italiaanse pasta’s, pizza’s en heerlijke anti pasti. Veel rijdende keukens bieden het shared dining principe aan door middel van een goed gevulde borrelplank of smikkelplateau. “We zien dat veel vriendenclubjes en gezinnen ervan houden om gerechten met elkaar te delen” aldus Gera van Vliet van evenementenorganisatie Bruisend. Lang tafelen met een drankje erbij en lekkere muziek op de achtergrond. Ondertussen kunnen de kids een sjoel competitie houden, zich laten schminken of een glitter tattoo laten zetten, dat is HOPPAAA!

1 week geleden
Ruim 250 bezoekers maken kennis met het Delta Climate Center

Zeeland en Vlissingen in het bijzonder hebben woensdag 10 april kennisgemaakt met het Delta Climate Center. Met het evenement ‘Maak kennis met het Delta Climate Center’ in de Lasloods in Vlissingen heeft het nieuwe centrum zich voor het eerst aan de buitenwereld gepresenteerd. Het Delta Climate Center wil met onderzoek en onderwijs bijdragen aan een duurzame toekomst voor de Zeeuwse delta en daarmee delta’s over de wereld. Voor ruim 250 bezoekers vertelde wetenschappelijk directeur Albert Klein Tank, samen met een aantal medewerkers, hoe het centrum dit gaat doen. Klein Tank stipte vier punten aan die het centrum uniek maken: de samenwerking tussen mbo, hbo en wo in onderwijs en onderzoek, de thema’s water, energie en voedsel en hoe het hier invulling aan geeft, de innovatieve werkvormen waarmee het centrum haar doelen wil bereiken en dat ze de gehele provincie als een living lab ziet.

2 weken geleden
“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

2 weken geleden
Kick-off 'Boost the Energy Transition'

Op donderdag 11 april kwamen 18 geselecteerde bedrijven samen voor de kick-off van het opwerkprogramma van de energiechallenge 'Boost the Energy Transition', georganiseerd door Dockwize en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Dit initiatief heeft als doel om ondernemers, onderzoekers en andere vernieuwers te stimuleren om innovatieve plannen te ontwikkelen voor de energietransitie in Zeeland. Het evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om duurzame energieoplossingen te bevorderen, en komt op een cruciaal moment voor de provincie Zeeland, waar de vraag naar dergelijke oplossingen hoog is. Met de helft van de geselecteerde bedrijven uit Zeeland belooft deze challenge een aanzienlijke impact te hebben op het aanpakken van de energie-uitdagingen van de provincie.

2 weken geleden
Zakelijk overnachten met luxe en comfort

Ervaar het gemak van zakelijk overnachten bij Otium Wellness Hotel Roosendaal. Op een centraal gelegen locatie, op slechts 2 autominuten van de A58 en A17 en op een korte 20 minuten rijden van Breda, is dit hotel de perfecte plek voor jouw zakelijke verblijf. De kamers De kamers bieden het comfort en de luxe die je nodig hebt na een lange werkdag. Met een kitchenette voorzien van een spoelbak en magnetron, hoef je niet elke avond uit eten te gaan. En dankzij de gratis wifi kun je ook in het hotel efficiënt werken aan jouw taken.

2 weken geleden
Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 maand geleden