Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Verkeersveiligheid is het resultaat van houding en gedrag

Verkeersveiligheid is het resultaat van houding en gedrag

Bij de aanleg van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is verkeersveiligheid een belangrijk onderwerp. Zowel voor de honderden medewerkers van aannemerscombinatie Sassevaart als de vele duizenden mensen die dagelijks over de sluizen rijden. Wie vandaag het sluizencomplex passeert, begrijpt direct waarom verkeersveiligheid hier zo’n complex vraagstuk is. Op het bouwterrein zelf staan meters hoge kranen en rijden zandwagens en betonmixers af en aan. De wegen en bruggen over de sluizen worden volop gebruikt door automobilisten, vrachtwagens en bussen, maar ook door voetgangers en fietsers. Potentieel gevaarlijke situaties worden vroegtijdig gesignaleerd en beheerst.Omgevingsmanager Nancy Vinke en Maurits Overweg, Veiligheid & Gezondheid coördinator Uitvoering, zijn beiden betrokken bij de verkeersveiligheid op en rond de sluizen. Ze zijn werkzaam  bij aannemerscombinatie Sassevaart, die bestaat uit BAM, DEME en  Van Laere. Circa vier jaar geleden startten de werkzaamheden voor de bouw van de Nieuwe Sluis. Een infrastructureel huzarenstukje en belangrijk voor de economische activiteit in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio. “Dagelijks zijn hier honderden mensen aan het werk, buiten bij de sluizen en op kantoor. We hebben collega’s uit alle Europese windrichtingen. Om die reden werken we wat betreft instructies veel met pictogrammen en vertalen we de meest essentiële zaken in maar liefst tien talen”, vertelt Maurits.Slimme keuzesNancy vertelt dat het sluizencomplex al vóór de werkzaamheden een druk en lastig verkeersknooppunt was. Bij de start van de bouw is dat ingewikkelder geworden door de wijzigingen van de wegen. Om die reden worden steeds slimme keuzes gemaakt, zoals het laten plaatsvinden van bijzonder transport  buiten de spits en de vestiging van een betoncentrale op de landtong zuid,  zodat de betonmixers nauwelijks de openbare weg op moeten. Als er colonnes met zandwagens naar het depot in de Nieuw-Neuzenpolder naast het sluizencomplex rijden, wordt dit begeleid door verkeersregelaars.Bewustwording Om voertuigen op het bouwterrein te beperken, wordt gewerkt met twee grote parkeerplaatsen voor alle medewerkers. Zij kunnen vervolgens te voet naar de werkplek. Op de bouwplaats zelf zijn gescheiden looppaden, die worden afgezet met een fysieke afscheiding. Wekelijks ontvangen de medewerkers een update over de veranderingen. “Voor het transport dat er is, geldt de Nederlandse wegenverkeerswet. Daarnaast zorgen wij voor voldoende verlichting en draagt iedereen reflecterende kleding. De maximumsnelheid is 20 km/uur, en daarop wordt streng toegezien.” Maurits vertelt dat de tijdelijke bouwwegen over het algemeen van asfalt zijn. “Dit nodigt vaak uit om hard te rijden. Om die reden besteden we tijdens de toolbox meetings altijd veel aandacht aan bewustwording van de snelheid. Niemand vraagt je hard te rijden. Sterker nog, dat willen we niet. Datzelfde geldt voor het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Ook daarop hameren we keer op keer.”  Aanvullend: “We hebben inmiddels al tienduizenden kuubs zand en grond verplaatst van a naar b en van b naar a. Dat doen we voornamelijk met lokale aannemers en loonwerkers. Voor de verkeersveiligheid buiten het terrein is ook dat goed. Zij hebben lokaal een naam hoog te houden en kennen ook uit hun privésfeer de situatie ter plaatse.”Met elkaar in gesprek gaanNancy en Maurits vertellen dat ze niet houden van sanctioneren. “We hebben  drie veiligheidscoaches die voortdurend rondlopen, observeren en mensen aanspreken op hun houding en gedrag. Dat is effectief. Door in gesprek te gaan, nodigen we mensen uit om ook met ideeën naar ons te komen. Zo hebben we bijvoorbeeld spiegels opgehangen op verzoek van bestuurders van tractors. Zij gaven aan op een bepaald kruispunt slecht zicht te hebben.” Volgens Maurits is het belangrijk om verkeersmaatregelen niet alleen van achter het  bureau te bedenken, omdat het draagvlak dan klein zal zijn. Mijn advies: “Sta met één poot in de klei, en met één aan je bureau.”Overleg met stakeholdersEen dergelijk groot infrastructureel project kent natuurlijk verschillende fases. Dat betekent dat ook de verkeersmaatregelen per fase verschillen. Nancy: “We stellen een verkeersmaatregelenplan op in nauw overleg met de gemeente, hulpdiensten, wegbeheerders en andere stakeholders. Daarbij is onze insteek steeds om integraal te kijken: het werk moet gedaan worden, maar wel binnen alle eisen op het gebied van verkeersveiligheid. Die samenwerking en open communicatie is een belangrijke succesfactor.”

Meer weten over verkeersveiligheid?
Kijk op www.rovz.nl

Meer weten over de Nieuwe Sluis?
Kijk op www.nieuwesluisterneuzen.eu

 

Meer uit Zeeland

TEAMforREAL presenteert vernieuwde huisstijl en positionering

TEAMforREAL viert haar 14-jarig bestaan met een vernieuwde huisstijl, website en aangescherpte positionering. Waar de oorsprong lag in leisure- en recreatieve conceptontwikkeling, heeft het team zich de afgelopen jaren nadrukkelijk bewezen als ontwikkelaar van hoogwaardige vastgoedprojecten.

1 week geleden
Zeeland onderzoekt bedrijfs­kansen bij kernenergieplannen

Om Zeeuwse ondernemers voor te bereiden op de komst van nieuwe kerncentrales laat de Provincie Zeeland een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren. Dit gebeurt in samenwerking met Impuls Zeeland en werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe regionale bedrijven kunnen profiteren van de verwachte bouw en welke stappen daarvoor nodig zijn.

1 maand geleden
Helga van Leur spreekt op Contacta 2025

Duurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.

2 maanden geleden
Genomineerden voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025

De spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.

2 maanden geleden
Familiebedrijf Akkerdaas: meer dan een eeuw in Domburg

Al sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.

2 maanden geleden
Zeelandia viert 125 jaar

Zeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.

2 maanden geleden
Lennert Steketee: ondernemer en ambassadeur van Yerseke

Ondernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.

2 maanden geleden