Veel verontruste reizigers met bestemming VS op Schiphol
SCHIPHOL (ANP) - Reizigers op Schiphol met de Verenigde Staten als bestemming staan donderdagochtend in een lange rij voor het servicepunt van KLM in vertrekhal 2. Ze maken zich er zorgen over of ze terug kunnen komen als ze naar Amerika vliegen na het besluit van president Donald Trump om vanaf vrijdagnacht de grenzen te sluiten voor reizigers uit 26 Europese landen.
Voor Geneviève Bakker en Johan Kist uit Schagen, die om 10.40 uur naar New York zouden vliegen voor een vierdaagse stedentrip, is het duidelijk. "We gaan niet", zegt Kist. "Want als je daar zit, kun je waarschijnlijk niet terug wanneer je dat wilt." Heel erg vinden ze het niet. "We gaan een andere keer", stelt hij nuchter. Bakker heeft begrip voor het besluit van Trump. "Ik denk dat het de enige juiste beslissing is. Nederland doet veel te weinig. Over twee weken is het hier net als in Italië."
Ook de in Nederland woonachtige Amerikaan Bobby, die zijn achternaam en woonplaats liever niet geeft, wil zijn vlucht naar Las Vegas om 12.30 uur uitstellen. "Ik gebruik medicijnen en heb niet genoeg bij me als ik daar dertig dagen moet blijven." Het is een grote teleurstelling dat zijn vakantie van ruim twee weken nu niet door kan gaan, maar aan de andere kant vindt hij dat Trump pas laat tot zijn besluit komt. "Hij had hier al veel eerder mee moeten komen, hij is veel te langzaam."
KLM Travel & Services
Verderop in de rij van KLM Travel & Services staan de Canadese William Josse en zijn vrouw. Ze zijn pas in Nederland aangekomen na een reis door Afrika. Het plan was om een week te blijven in "jullie prachtige land", maar het stel denkt er nu toch over terug te gaan naar huis. Josse vreest dat ook de grenzen van Canada dichtgaan na het besluit van Trump. "Als we hier dertig dagen zouden moeten blijven, zou dat voor ons een groot probleem opleveren."
Chiara Bracke uit Groningen heeft net haar vriend op het vliegtuig gezet naar Guatemala. Ze reist hem volgende week achterna, maar vliegt via Atlanta in de VS. "Ik moet dat nu omboeken. Gelukkig kan ik nog via Panama, dus het is niet zo'n ramp." Of ze bang is voor het coronavirus? "In Guatemala is nog niemand besmet, dus ik denk dat ik daar beter zit dan in Nederland."
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden